Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

intuition

Medlem
.... Som tur är har min arbetsgivare inga problem att betala för 1 klass på tåg - rent krasst var det enda sättet att få folk att i viss utsträckning sluta flyga inrikes genom att tillåta att man åker 1 klass på tåget. Tidigare så hittade folk på allehanda skäl för att flyga mellan Stockholm och Göteborg, allt från "måste vara där redan kl. 08.30" till "flyget är mer driftsäkert än tåget som har så många förseningar - måste var säker på att komma fram i tid". När arbetsgivaren så allmänt tillät 1 klass på tåget så började allt fler ta tåget.
Det där är exakt min erfarenhet (även om den nu är lite daterad). Det var mycket tjafs för att kunna flyga GBG-STO, medan 1kl på tåget gick bra.

Driftsäkerhetsargumentet var däremot helt befogat då. Det var så trångt på spåren att det räckte med 2-3 minuters försening ut ur Stockholm för att X2000 skulle "missa sin slot" och bli tvingad att vänta på alla andra. Och resan slutade i princip 100% av gångerna med att man hamnade bakom Alingsåspendeln i 80 kmh och stopp var 5.e minut.
 

intuition

Medlem
Nja, även om det generellt är tystare i Japan skulle jag inte säga att allt på shinkansen är tysta platser. I grön vagn är det oftast väldigt lugnt, men i vanlig vagn har jag varit med om att det varit relativt högljutt. Inte störande, men betydligt högre volym än vad fördomen om Japaner säger.
 

Wiken

Medlem
Intressant prissättning av nya 2 klass lugn. På sträckan Hudiksvall - Gävle kostar det alltså mer att åka den nya klassen jämfört med 1 klass.
Jag noterar också att till skillnad från 1 klass så kan studentrabatt appliceras på 2 klass lugn.
 

kristerj

Medlem
Här är ett exempel från sträckan Göteborg - Stockholm: 50:- extra jämfört med andra klass

upload_2021-9-15_13-8-45.png
 

mha321

Medlem
Här är ett exempel från sträckan Göteborg - Stockholm: 50:- extra jämfört med andra klass

Visa bifogad bild 121293
50 spänn extra skulle jag definitivt betala för det. Frågan är hur det står sig när priserna går upp närmre avgången.

Jag skulle å andra sidan även betala det priset de har för första klass på dem avgången, om jag fick ett enkelsäte. Däremot skulle jag nog välja just 2kl tyst om jag ändå inte fick ebkelsäte I 1a. Så om målet är att få ner efterfrågan på första klass så funkar det...
 

Hachans

Medlem
Intressant prissättning av nya 2 klass lugn. På sträckan Hudiksvall - Gävle kostar det alltså mer att åka den nya klassen jämfört med 1 klass.
Jag noterar också att till skillnad från 1 klass så kan studentrabatt appliceras på 2 klass lugn.

Det blir en effekt av dynamiska priser. Bör ju vara en självrättande mekanism när tillräckligt många köpt de billigare 1:a-klassbiljetterna för att knuffa upp priset till nästa steg.
 
Under allhelgona-helgen är i princip alla avgångar slutsålda på vanlig 2 klass delsträcka av Malmö-Stockholm, varpå alla som bokar idag (ändå två veckor kvar) behöver välja 2 klass lugn. Det kommer bli min första resa sedan Lugn införs (måndag samma vecka), men jag har utifrån detta inga förväntningar på att medpassagerare har förstått samt respekterar att de valt en tyst vagn.

Kollar man hela sträckan den helgen är det i princip helt slutsålt. Hur 2 kl Lugn särskiljer sig ser ni på första två avgångarna i screenshoten. Övriga avgångar som finns kvar är snälltåget. (Priserna är en resenär, vuxen)

upload_2021-10-24_3-29-27.png
 

Attachments

  • upload_2021-10-24_3-23-57.png
    upload_2021-10-24_3-23-57.png
    211,6 KB · Visningar: 66

fcx

Medlem
Under allhelgona-helgen är i princip alla avgångar slutsålda på vanlig 2 klass delsträcka av Malmö-Stockholm, varpå alla som bokar idag (ändå två veckor kvar) behöver välja 2 klass lugn. Det kommer bli min första resa sedan Lugn införs (måndag samma vecka), men jag har utifrån detta inga förväntningar på att medpassagerare har förstått samt respekterar att de valt en tyst vagn.

Kollar man hela sträckan den helgen är det i princip helt slutsålt. Hur 2 kl Lugn särskiljer sig ser ni på första två avgångarna i screenshoten. Övriga avgångar som finns kvar är snälltåget. (Priserna är en resenär, vuxen)

Visa bifogad bild 122620

Observera att det är "2 klass lugn" , inte "2 klass tyst".
 
Toppen