Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

dino_81

Medlem
SJ snabbtåg, det är väl även vad SJ kallar sina ”X3000” hur kommer man att lösa detta ombord på dessa tåg?
Av pressmeddelandet framgår att ”på övriga snabbtåg finns 28 2 klass Lugn-platser i en tydlig utmärkt del av vagn 2” vilket får mig att tror att det blir den nuvarande tysta avdelningen i vagn 2 som kommer att användas.

4ADA7DE5-F72B-48C6-BAB0-46CA1B2E7630.gif
 

Alf

Medlem
Det här kommer att bli som SAS Plus konceptet om några år. De flesta arbetsgivare medger inte sina anställda att resa i första klass. Här kommer produkt som borde passa arbetsgivaren, lugn vagn som man kan jobba i och få en frukost när man måste gå upp tidigt. Det borde vara ett koncept som de flesta arbetsgivare kan tänka sej att betala. Sen är det som @Hachans säger, det finns de som helt struntar i lugnet och tjoar i mobilen istället. Så är det redan idag i första klass så det borde inte bli någon större skillnad.

Med tanke på detta tror jag att ännu fler arbetsgivare kommer att boka sina resenärer i denna mellanklass eftersom det inte är något större mervärde i första klass, eftersom även sittplatserna verkar vara 2+2 i nya tågen mot 2+1 tidigare. Det blir precis samma som SAS, business försvann på Europa linjerna och vi fick det halvdåliga Plus istället.

Det är väl mest riksdagsmännen som blir ledsna som fint årskort där även en trerätters måltid ingår. Själv tycker jag denna nya klass verkar kunna bli bra.
 

Palazzi

Medlem
Får väl se vad prisskillnaden blir helt enkelt. Å ena sidan kan man se det som om inte mycket tillkommer för den extra summan, men jämfört med nuvarande första klass är det väl inte solklart att man förlorar värst mycket.
Det verkar ingå kaffe/té, och lättare frukost innan 09, vilket därmed innebär att skillnaderna gentemot första klass är: Lounge-access och möjligheten till att sitta själv. Reser man två personer, och t.ex. har SJ Prio Svart så är inte ens dessa skillnader.

Då jag hört lite kring dialogerna om varför man "uppfunnit" konceptet så kan jag meddela följande: Det verkar som om man ständigt får en minskad andel affärsresenärer i första klass, och man har en tes (antar att man gjort någon typ av undersökning) som pekar på att "märkningen" 1:a klass inte passerar en del finansavdelningar. Så detta är såklart ett sätt att få lite mer betalt från affärsresenärerna.
 

rsimon

Medlem
Med tanke på detta tror jag att ännu fler arbetsgivare kommer att boka sina resenärer i denna mellanklass eftersom det inte är något större mervärde i första klass, eftersom även sittplatserna verkar vara 2+2 i nya tågen mot 2+1 tidigare. Det blir precis samma som SAS, business försvann på Europa linjerna och vi fick det halvdåliga Plus istället.

X2000 kommer framgent bara ha en vagn med 1 kl, mot tidigare två (utom på Köpenhamnstågen som tidigare även bara haft en vagn 1 kl).
Vagn 2 kommer ha 2+2-sittning och är en tidigare andra klassvagn.

SJ 3000 vars vagnskiss visas ovan, där har 1 kl bestått av 2+2 från början pga att det är en bredare vagn.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

GOTBound

Medlem
Semi-OT:
Utöver 2:a klass lugn , pizza-ugns kapacitet i bistron och en buy-on-bord vagn i 1:a klass, vad är mer känt beträffande service i världsklass-konceptet som SJ vill uppnå med nya 1:a Klass-produkten och vad som ingår i denna?
 

rsimon

Medlem
Semi-OT:
Utöver 2:a klass lugn , pizza-ugns kapacitet i bistron och en buy-on-bord vagn i 1:a klass, vad är mer känt beträffande service i världsklass-konceptet som SJ vill uppnå med nya 1:a Klass-produkten och vad som ingår i denna?

”ett nytt pentry i 1 klass, inklusive kaffebord.”

Hade gärna sett att en espressomaskin eller liknande återkom ombord så att man kunde få en anständig kopp kaffe. Man hade detta när nuvarande gråa X2000 kom i slutet av 00-talet, men dessa maskiner från WMF ”skakades” sönder och de plockades bort 2011.

På tågen i Schweiz kan man få espresso på tågen med servering. På tåg med ambulerande servering vid platsen en Nespresso eller kapselkaffe. Men jag håller förväntningarna låga, det är ändå SJ vi talar om.
 

SK989

Medlem
Rent krasst är väl detta en typisk "enchantment"? Tidigare kostade det inget extra att boka 2 klass tyst avdelning jämfört med vanlig 2 klass. Nu byts detta ut mot "2 klass lugn" som kostar extra jämfört med vanlig 2 klass. Själva hårdvaran (d.v.s. vagnen och sittplatsen) är exakt samma som i vanlig 2 klass. Skillnaden är att frukost ingår (om man nu reser före kl. 09) samt kaffe. Låt mig gissa att prisskillnaden mellan vanlig 2 klass och 2 klass lugn kommer vara betydligt större än priset för en frukost och/eller kopp kaffe. Så för ett högre pris än tidigare får du samma sak som tidigare... Detta införs ju förstås för att de vars arbetsgivare inte betalar för 1 klass men kan tänkas betala för 2 klass lugn, precis som vissa arbetsgivare inte betalade för business class men kunde betala för något som hette "economy extra" på SAS, som föregångaren till Plus hette.

1 klass på X2000 har ändå 2+1-konfiguration och på SJ3000 förvisso 2+2 men ändå bredare säten än i 2 klass. Som tur är har min arbetsgivare inga problem att betala för 1 klass på tåg - rent krasst var det enda sättet att få folk att i viss utsträckning sluta flyga inrikes genom att tillåta att man åker 1 klass på tåget. Tidigare så hittade folk på allehanda skäl för att flyga mellan Stockholm och Göteborg, allt från "måste vara där redan kl. 08.30" till "flyget är mer driftsäkert än tåget som har så många förseningar - måste var säker på att komma fram i tid". När arbetsgivaren så allmänt tillät 1 klass på tåget så började allt fler ta tåget.
 
Last edited:
Toppen