Senaste nytt

Ny konstellation av kreditkort, råd behövs!

sandek

Medlem
Har i dagsläget:

SAS Amex Elite (3000kr /år)
SAS Mastercard World (200kr /år)

Nu höjer Elite priserna för mig till 4800kr per år, vilket gör att jag funderar på att säga upp detta.

Jag klarar EB guld utan Elite's 20k statuspoäng.
Skulle utan Corona-virus kunna ta mig upp till Diamond med 20k statuspoäng från Elite.
Jag använder inte 2 vouchers per år.
Jag flyger nästan enbart Star Alliance, men händer att man behöver flyga BA till London osv.
Utgår från GOT och köper nästan enbart Economy-biljetter.
Har spend på 250-300k per år.

Hur hade ni gjort?
 

Robert flysas

Moderator
Har i dagsläget:

SAS Amex Elite (3000kr /år)
SAS Mastercard World (200kr /år)

Nu höjer Elite priserna för mig till 4800kr per år, vilket gör att jag funderar på att säga upp detta.

Jag klarar EB guld utan Elite's 20k statuspoäng.
Skulle utan Corona-virus kunna ta mig upp till Diamond med 20k statuspoäng från Elite.
Jag använder inte 2 vouchers per år.
Jag flyger nästan enbart Star Alliance, men händer att man behöver flyga BA till London osv.
Utgår från GOT och köper nästan enbart Economy-biljetter.
Har spend på 250-300k per år.

Hur hade ni gjort?

Ändrar till Mastercard Premium för resor i SAS Plus/Business

Sen låter det klokt med Amex premium och inte Elite.
 

Senator

Moderator
Frågan är: använder du en voucher per år? Om du inte använder dessa alls är det en femma, men jag kan tycka att kostnaden för Elite är värt också om en voucher används per år för långsträcka business.
 

Rickard_O

Medlem
Frågan är: använder du en voucher per år? Om du inte använder dessa alls är det en femma, men jag kan tycka att kostnaden för Elite är värt också om en voucher används per år för långsträcka business.
Vad är det du anser som gör det värt det? Är det den extra poängintjäningen eller?
 

Senator

Moderator
Vad är det du anser som gör det värt det? Är det den extra poängintjäningen eller?
Ganska enkel matematik:

Köpa Revenue biljett: 20.000 - 25.000kr för medresenär eller AMEX 2-for-1 via Elitekortet med årsavgift. Köpa Lufthansa First för en till 35.000 - 50.000kr eller AMEX 50%.

Dock innehåller kalkylen andra variabler:
1. Är den total poängskörden per år hög nog för att dra nytta av detta?
2. Är man flexibel med när och vart man reser så man kan dra nytta av detta.

Utan 1 och 2 blir matematiken svårare.
 

Mr Basic

Medlem
Har i dagsläget:

SAS Amex Elite (3000kr /år)
SAS Mastercard World (200kr /år)

Nu höjer Elite priserna för mig till 4800kr per år, vilket gör att jag funderar på att säga upp detta.

Jag klarar EB guld utan Elite's 20k statuspoäng.
Skulle utan Corona-virus kunna ta mig upp till Diamond med 20k statuspoäng från Elite.
Jag använder inte 2 vouchers per år.
Jag flyger nästan enbart Star Alliance, men händer att man behöver flyga BA till London osv.
Utgår från GOT och köper nästan enbart Economy-biljetter.
Har spend på 250-300k per år.

Hur hade ni gjort?
Påminner om min egen situation (dock flyger jag endast in EBS på segment).
Jag har Amex Premium och SAS World Mastercard, det senare används bara när Amex inte accepteras och vid ”dubbla-poäng-helger”.
Jag har endast poäng för att göra en awardresa per år med *A (i business eller bättre).
Svårt att få semester när jag vill (och i god tid innan).
Amex Elite ger lite mer poäng men det blir relativt dyra poäng med min spend. Elite har också en bra hyrbilsförsäkring om man ofta hyr bil privat (vilket jag inte gör). :)
 

sandek

Medlem
Nedgradera SAS Amex Elite till SAS AMEX Premium.
Det är min första tanke också.
Ändrar till Mastercard Premium för resor i SAS Plus/Business

Sen låter det klokt med Amex premium och inte Elite.
Vet inte om jag fattat hur Fly premium fungerar? Förutsatt att jag nedgraderar Amex och uppgraderar MC, hur hade jag fördelat min spend på ca 250k?
Frågan är: använder du en voucher per år? Om du inte använder dessa alls är det en femma, men jag kan tycka att kostnaden för Elite är värt också om en voucher används per år för långsträcka business.
Jag har inte använt någon voucher hittills. Bara haft korten sen 11 mån tillbaka och då fått 1 voucher som jag ämnar använda så fort Corona släpper.

Kommer inte inom det närmsta ha poäng nog att nyttja 2 vouchers per år.
Påminner om min egen situation (dock flyger jag endast in EBS på segment).
Jag har Amex Premium och SAS World Mastercard, det senare används bara när Amex inte accepteras och vid ”dubbla-poäng-helger”.
Jag har endast poäng för att göra en awardresa per år med *A (i business eller bättre).
Svårt att få semester när jag vill (och i god tid innan).
Amex Elite ger lite mer poäng men det blir relativt dyra poäng med min spend. Elite har också en bra hyrbilsförsäkring om man ofta hyr bil privat (vilket jag inte gör). :)
Ja, låter väldigt likt med undantaget att jag har lätt att ta semester. Problemet är dock att jag inte har så mycket poäng att jag kan åka ofta.

Hyr för övrigt aldrig bil.
 

Mr Basic

Medlem
Gällande SAS Mastercard Premium (som jag hade 1 år och fick 10.000 välkomstpoäng).
Jag lyckades endast komma till ”PLUS för Eco” men även om jag nått högsta nivån ”Business för Eco” insåg jag att jag inte hade tillräckligt med poäng för att nyttja detta.
 

hendberg

Medlem
Nedgraderade precis mitt Elite till ett Premium. Blev dessvärre av med spenden hittills i år då den nollställs. Har det alltid varit så vid nedgradering? Gjorde tvärtom för några år sedan och då fick man spenden tillgodo från Premium.
 
Toppen