Senaste nytt

Ny kabin på kort/medeldistans flottan!

seat56f

Medlem
Kanske inte helt rätt tråd för det, men hur gör SAS med de Boeingpiloter som inte längre har plan att flyga? Kan de fasas ut i naturlig takt i och med planen, sägs några upp, eller skolar man om till Airbus?
 

palmen

Moderator
Kanske inte helt rätt tråd för det, men hur gör SAS med de Boeingpiloter som inte längre har plan att flyga? Kan de fasas ut i naturlig takt i och med planen, sägs några upp, eller skolar man om till Airbus?
Skolas om till Airbus eller så får de väl på eget bevåg söka annan arbetsgivare.
Flertalet som redan skolats om, tar ju några månader att göra för varje pilot.
 

apknug

Medlem
Skolas om till Airbus eller så får de väl på eget bevåg söka annan arbetsgivare.
Flertalet som redan skolats om, tar ju några månader att göra för varje pilot.
Tror nog att de flesta piloterna skulle vilja höra att de typas om på Airbus. Vill minnas från min tid i bergfalke att det var viktigt att skilja på skolning och typning.

Hehe
 

palmen

Moderator
Tror nog att de flesta piloterna skulle vilja höra att de typas om på Airbus. Vill minnas från min tid i bergfalke att det var viktigt att skilja på skolning och typning.

Hehe
Inte så bevandrad vad det gäller de tekniska termerna för detta. Men oavsett vad får de mig veterligen möjlighet att flyga Airbus hos SAS istället för Boeing
 

Tonton

Medlem
Boeing 737 - 800 (25 av 26 uppgraderade, LN-RRS är just nu på uppgradering. Finns ytterligare 3 plan som inte får ny kabin)

Hur många olika kabinlayouter finns det på B737-800? Seatguru visar enbart en (1), men LN-RGG som jag flög häromdagen hade inte alls den layouten.

Har just nu en del diskussioner med SAS om 17F är en nödutgångsplats eller inte... SAS hävdar att det är så - och kundtjänstmedarbetaren försöker bevisa det genom att ta fram seatmap på SK849 imorgon 19 mars (vilket såklart är irrelevant mot när jag reste). Jag hävdar bestämt att 17F inte är en nödutgångsplats på planet jag flög (LN-RGG). Se bifogad bild så förstår ni varför ;)

Skärmavbild 2019-03-18 kl. 19.27.52.png
FullSizeRender.jpeg
 

palmen

Moderator
Hur många olika kabinlayouter finns det på B737-800? Seatguru visar enbart en (1), men LN-RGG som jag flög häromdagen hade inte alls den layouten.

Har just nu en del diskussioner med SAS om 17F är en nödutgångsplats eller inte... SAS hävdar att det är så - och kundtjänstmedarbetaren försöker bevisa det genom att ta fram seatmap på SK849 imorgon 19 mars (vilket såklart är irrelevant mot när jag reste). Jag hävdar bestämt att 17F inte är en nödutgångsplats på planet jag flög (LN-RGG). Se bifogad bild så förstår ni varför ;)

Visa bifogad bild 88157 Visa bifogad bild 88156
Det stämmer att rad 17 inte är en nödutgångsrad, man får ha väskor under stolen framför (rad 16) vid start och landning.

Det saknas ju dock stol framför 17A/F på vissa 737-800 plan vilket ger mer benutrymme. Övriga stolar på rad 17 har dock inget extra utrymme för benen. Det är dock inte en nödutgångsrad så som jag tolkar det.
 

CCsomvet

Medlem
Det finns två versioner av 737-800.

181 stolar: Rad 15, 16 och 17 är rader som leder till nödutgång. Extra benutrymme ges på rad 15 och för passagerarna på 17A och 17F då rad 16 saknar stolar vid fönstren.

183 stolar: Rad 15 och 16 är nödutgång och alla passagerare på dessa rader har extra benutrymme. Rad 17 är här som en vanlig stolsrad.

Ny kabin finns på båda varianterna men alla ska byggas om till 183 stolar:)
 

lucasd

Medlem
Det finns två versioner av 737-800.

181 stolar: Rad 15, 16 och 17 är rader som leder till nödutgång. Extra benutrymme ges på rad 15 och för passagerarna på 17A och 17F då rad 16 saknar stolar vid fönstren.

183 stolar: Rad 15 och 16 är nödutgång och alla passagerare på dessa rader har extra benutrymme. Rad 17 är här som en vanlig stolsrad.

Ny kabin finns på båda varianterna men alla ska byggas om till 183 stolar:)

Som ett tillägg så är nödutgångsklassade raderna på versionen med 181 stolar alla tre. Alltså rad 15, 16, 17. På dessa får då handbagage inte placeras under stolen framför.
 
Toppen