Senaste nytt

Ny i AAdvantage (bonus-oskuld)

WKM

Ny medlem
Hej!
Jag ny på det här och har lite frågor.

I februari flyger jag LHR-LAX-HNL, HNL-LAX-LHR med AA.
I juni tänkte jag flyga GOT-***-JFK, är lite nyfiken på vilket bolag som kan vara bra att boka för denna rutt?
Om jag fattat det hela rätt så ingår väl Finnair,British Airways och Airberlin i Oneworld? vilka alla tre verkar ha trevliga biljetter till NY.

Är det på sin plats att flyga med något av dessa bolag för att samla lite miles?

Kommer jag skrapa ihop miles till någon nytta?
Jag har en resa till San Diego inplanerad och är lite nyfiken på om dessa poäng kanske kan nyttjas till en uppgradering, inrikes-tur eller liknande.

Hoppas mina frågor är någorlunda förståndiga.
Tack på förhand!
 
Last edited:

agehall

Medlem
I korthet kan man säga så här; det finns tre allianser, Star Alliance, SkyTeam och OneWorld. I princip alla större bolag är med i någon av dessa tre. (Undantag för flygbolag i mellanöstern som inte är medlemmar i någon allians än)

Inom en allians kan du tjäna poäng/miles oavsett vilket bolags bonusprogram du är med i, men det lönar sig att kolla runt lite, för reglerna för exakt hur mycket poäng/miles du får varierar och samma sak med hur mycket det kostar att använda dem till uppgraderingar eller bonusresor.

Normalt sett så får du lika många miles/poäng som du flyger miles. Sedan brukar detta tal multipliceras med en faktor 0.25, 1.0 eller 2.0 beroende på om du har en billig ekonomibiljett, dyrare ekonomibiljett eller åker business.

Nu har du ju en tur inbokad med AA, som är medlemmar i OneWorld, så därför bör du helt klart bli medlem i något bonusprogram hos något av bolagen som ingår i OneWorld. För oss i Sverige kan BAs program BA Executive Club vara ett bra alternativ eftersom vi kan få ett kreditkort som genererar miles för varje krona man spenderar via det. Det är ett bra sätt att dryga ut de miles man flyger ihop.

Vad du kan använda dina miles till, beror lite på hur mycket du tjänar ihop och om du flyger med bolaget vars bonusprogram du är med i eller inte. Många tillåter tex bara sina egna bonusprogram att uppgradera vid inchecking i mån av plats - andra måste uppgradera i förväg och då enbart i mån av plats i vissa bokningsklasser, dvs det är svårt att få en uppgradering.

Nu framgår det inte hur mycket du normalt sett reser, men jag skulle nog rekommendera att du tittar på ditt resmönster och funderar på vilka bolag/allianser som passar ditt resande bäst. Därefter letar du upp ett bonusprogram som du tror passar dig inom den alliansen och sedan håller du dig till att flyga med denna allians. Problemet för de som inte flyger mycket och alltid köper billigaste biljetten de hittar, är att de sällan tjänar mycket poäng och alla hamnar hos olika allianser. Detta leder ingenvart...
 

Dr. Miles

Expert
Om du inte flyger ofta med oneworld flygbolag och flyger ofta med billiga biljetter, rekommenderar jag American Airlines(AA) AAdvantage.

De är som British Airways Executive Club, erbjuder one way award för hälften miles som krävs.
De debiterar inte bränsletillägg på bonusresor förutom på British Airways opererade flygningar.

Europa-Mellanöstern/Indiska subkontinent per enkelresa i Business class kostar 30.000 AA miles och 40.000 miles i First class.
Då kan du välja flygbolag som Etihad Airways(EY), Jet Airways(9W) och British Airways(BA) dit. Mycket prisvärd bonusresa.
 
Toppen