Senaste nytt

Nu möjligt att välja sittplats i SAS GO vid bokning för 99-300kr

Flume

Medlem
Fick igår mail av SAS där de berättade att de infört förbokning av sittplats i GO till en kostnad på 99 kr inom europa. Detta förutsätter att man inte är gold/diamond då det fortfarande är kostnadsfritt.

SAS hakar alltså på trenden med att göra det möjligt för passagerare i GO att välja sin favoritplats redan vid bokningen av resan. Inom Europa är priser 99kr/sträcka och till USA och Asien 300kr/sträcka.

Jag tycker det är bra att SAS ger passagerarna möjligheten, men 300 kr per sträcka är väl att ta i lite på longhaul?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker det är bra att SAS ger passagerarna möjligheten, men 300 kr per sträcka är väl att ta i lite på longhaul?
Jag tycker att det är rimligt med 300 kr för long haul om flygningar inom Europa kostar 99 kr. Jag kan inte kolla andra källor just nu men jag tror att prissättningen ligger ungerfär i samma nivå som andra traditionella flygbolag som erbjuder en liknande tjänst.
 

dino_81

Medlem
Jag tycker att det är rimligt med 300 kr för long haul om flygningar inom Europa kostar 99 kr. Jag kan inte kolla andra källor just nu men jag tror att prissättningen ligger ungerfär i samma nivå som andra traditionella flygbolag som erbjuder en liknande tjänst.

Även om jag skulle föredra att val av sittplats är gratis så känns 99-300 kr "rimligt" i jämförelse med andra bolag som tillhandahåller denna typ av "tjänst" till sina kunder.

Finnair exempelvis ligger mellan 20-65 € (beroende på kvalitén på platsen, extra benutrymme etc.) och BA ligger mellan 30-60 €. Avser long haul.

Personligen har jag inte haft problem att få en bra plats vid OLCI runt dygnet innan avresa men vid intrakontinentala flygningar har jag betalt för att vara (i stort sätt) garanterad en bra plats.
 

agehall

Medlem
Det här är faktiskt en enorm förbättring (inte enhancement) för statusmedlemmar! Jag tycker inte att 300kr på longhaul är speciellt dyrt och skulle gladligen betala detta om det innebär att jag får en bra plats.

Det som en sådan här avgift gör, är att kreti och pleti avstår från att välja platser och därmed finns det mycket mer platser att välja på för oss som verkligen vill välja plats direkt.

Och om man gillar att välja sin sittplats och inte vill betala finns en enkel lösning på problemet - flyg mer. Flyger man inte tillräckligt för att få ett EBG så kanske man ska överväga att betala annars...
 

Flume

Medlem
Det här är faktiskt en enorm förbättring (inte enhancement) för statusmedlemmar! Jag tycker inte att 300kr på longhaul är speciellt dyrt och skulle gladligen betala detta om det innebär att jag får en bra plats.

Det som en sådan här avgift gör, är att kreti och pleti avstår från att välja platser och därmed finns det mycket mer platser att välja på för oss som verkligen vill välja plats direkt.

Och om man gillar att välja sin sittplats och inte vill betala finns en enkel lösning på problemet - flyg mer. Flyger man inte tillräckligt för att få ett EBG så kanske man ska överväga att betala annars...

Ni har helt rätt, kollat lite andra priser under morgonen och SAS ligger i underkant om man ser till vad andra bolag tar. Helt klart en av de vassaste fördelarna att kunna göra detta gratis med gold eller diamond status.

Viktiga pengar för SAS dessutom.
 

miknil

Medlem
Detta har funnits ett par månader, nyttjade denna möjlighet i början på augusti när jag bokade biljetter till New York. Dock undrar jag vad som händer om min OT uppgradering går igenom. Jag gissar att jag då kastat 1200kr i sjön.
 

Palazzi

Medlem
Bara positiva reaktioner från min sida - 300kr betalar jag alla dagar i veckan, om jag "tvingas" flyga ekonomiklass.

Rimlig prissättning, nu när det ändå blivit accepterat i branschen att överhuvudtaget ta betalt för tjänster som denna.
 

Coco

Medlem
Som många av er så håller jag med om att det är en skälig avgift. Och utan tvekan en fördel när man flyger ekonomi inrikes.
 
Toppen