Ok, om vi då kallar dina första bokningar A1 och A2 samt de nya du försökte göra B1 och B2, så är det alltså en av A-bokningarna som försvunnit och som aldrig skulle ha rörts överhuvudtaget? Jag förutsätter nu att du har haft biljettnummer till A1 och A2, annars faller hela resonemanget.
Isåfall blir det till att bråka med SAS. De kan inte bara avboka en resa hursomhelst. Tyvärr kommer du att ha uppförsbacke hela vägen.
För att göra det här så enkelt som möjligt, så ska du blanda in så få kundtjänster som möjligt. Dvs var det en 2-4-1-bokning som försvann, så är det ENBART Tallinn du ska prata med. Var det en vanlig bokning som försvann så skulle jag endast prata med SAS vanliga kundtjänst. AmEx ska du öht inte dra in i detta.
Det första du måste göra är att sammanfatta det som har hänt på fem korta meningar - krävs det mer kommer ingen att förstå och du riskerar att det bara blir värre. Det gäller alltså att tänka igenom detta både en och tio gånger innan du kontaktar SAS. Jag hade börjat med att ringa dem, men räkna med att du även måste skicka mail.
Jag hade börjat med att läsa alla gällande regler, såsom conditions of carriage och liknande för att se vad du har för stöd där. Sedan hade jag ringt SAS och förklarat vad som hänt och bett dem lösa det. När personen du pratar med säger att det inte går så får du be dem eskalera till någon chef. Någon på kundtjänst måste kunna gå utanför scriptet och faktiskt gräva i detta internt. Precis som
@palmen skriver, så kan det även finnas inspelningar från samtalen - be dem gå tillbaka till dessa. Då bör det vara enkelt att avgöra vem som har rätt och fel.