Senaste nytt

NotRyan på Asien-tour Juli 2013

rob74

Medlem
Låter som att du har det bra!
God tur även fortsättningsvis. Ska bli kul att läsa mera...
 

NotRyan

Medlem
Då var det dags att lämna Japan och bege sig till Kina och närmare bestämt Xianggang (eller Hong Kong som vi brukar säga).

Flighten NH 1171 avgick redan kl 08.55 vilket gjorde att jag valde att bo nära Haneda-flygplatsen. Jag fastnade för JAL City Hotel Haneda som hade fri shuttle-bus till terminalerna som dessutom bara tog 7-8 minuter till utrikesterminalen.

Jag åkte från hotellet kl. 07.00 och var på flygplatsen inom 10 minuter, det tog faktiskt bara 8 minuter, dom säger 7 minuter själva vilket jag blev förvånad över att det stämde så bra.

Det var väldigt smidigt med incheckningen som ligger 2 våningar upp, likt ex. Gardermoen eller Suvarnabhumi. Jag hämtade upp boardingkortet i en automat med hjälp av den 2D-barcode ANA hade skickat till min mobil när jag blev automatiskt incheckad på flighten.

Det var ingen kö att tala om i säkerhetskontroll eller passkontrollen, så jag hade gott om tid för ANA-loungen. Den var uppdelad i två sektioner, ANA Suite lounge (First Class) till höger och ANA lounge till vänster om receptionsdisken. Lite som på CPH där *A Gold får gå till höger och dom kastlösa till vänster :) Jag gick alltså till vänster då jag bara hade businessbiljett.

Dr. Miles har skrivit en bra guide om den loungen som stämmer helt med mina upplevelser: http://www.businessclass.se/artiklar/402-ana-business-lounge-tokyo-haneda-intl-terminal.html

När boardingen började så tog jag mina grejer och begav mig till gate 111 där planet, en Boeing 777-200 stod och väntade. Jag gick in genom dörr 1L som var för Businessclass, men insåg snart att det kanske hade varit bättre att ta dörr 2L då jag hade plats i business-sektionen bakom den dörren.

Det första som slog mig när jag kom in i kabinen var att det var trångt i gångarna, ANA har en 2-3-2 konfiguration i Business vilket gör att gångarna blir smala.

IMG_0041.jpg

IMG_0042.jpg

Stolarna var av lie-flat -typ, vilket som vi alla vet är falsk marknadsföring då dom inte alls är "lie-flat" utan har en ca. 170-graderslutning, av vissa kallad slip'n slide. Detta fungerar bra på korta flygningar och dagflyg över pölen, men ogillas starkt av mig när man skall försöka sova.

IFE-skärmen var av den "äldre typen" där man förvarar den mellan stolarna i nerfällt läge, alltså en ganska liten och medioker skärm. Stolarna kan alltså jämföras med SAS, Lufthansa, Thai m.fl Businessclass-stolar, men med mindre skärm.

Dessa stolar var väldigt lika de stolar som fanns i Business-avdelningen på München-Tokyo flighten

Jag satte mig ner i stolen, justerade lutningen och väntade på pre-flight drinken.

Kabinen gjordes iordning för take-off, kabinpersonalen gjorde sin show, och i det läget insåg jag att det nog inte skulle bli någon drink. Nåja, det är inte hela världen om man inte får juice före take-off. Champagne kl. 09 känns ändå... sådär...

Då det var ganska lång sträcka genom lite småturbulent luft så dröjde det ganska länge innan fasten-seatbelt skylten släcktes och dryckesvagnarna kom ut, inte heller nu var det någon särskild välkomstdrink först, men det var ju bara att säga vad man ville ha när vagnarna kom ut så fick man ju det. Jag själv nöjde mig med apelsin-juice och vatten. Man blev ju en aning Krugad på flighten innan.

Sedan kom maten in:

Appetizer
Seafood and vegetables in aspic
Fennel salad with saffron mayonnaise sauce

Main course
Sauteed chicken and potato risotto with vincotto sauce

Dessert
Yaourt Eden

Huvudrätten serverades med aluminiumfolien kvar, vilket man kan ha sina åsikter om. Men jag har inga problem med att plocka bort den själv, dessutom hålls maten varm bättre :)

Resterande del av flygningen var också väldigt lugn och vi landade i Hong Kong ungefär en halvtimme före tidtabell, men jag kan inte påminna mig att dom påpekade just det i högtalarna, tyvärr för då hade man känt sig som hemma :)

Sammanfattningsvis så imponerade inte ANAs Businessclass på mig den här dagen, den var ungefär som Thai intra-Asien minus välkomstdrinken. Det var absolut inte dåligt på något sätt, men det nådde inte riktigt upp till Singapore Airlines i Business. Om man skall betygsätta så blir det 4 Badankor till ANA Business.


Kvarvarande flighter på resan är:

Hong Kong - Singapore, Singapore Airlines Business
Singapore - Jakarta, Singapore Airlines First
Jakarta - Bangkok, Thai Airways Business
Bangkok - Paris, Thai Airways First
Paris - Stockholm, Scandinavian Airlines -- (NEJ tyvärr SAS, i just det här fallet blir inte två minus ett Plus)
 
Toppen