Senaste nytt

Norwegians vd Bjørn Kjos lämnar bolaget med omedelbar verkan (2019-07-11)

Taggen

Medlem
Intressant!

Sen att det ligger något annat bakom än åldern är ju ganska klart. Avgår med omedelbar verkan pga ålder... Blev han SÅ plötsligt över 70 år då eller?
Var väl enda sättet att få ut honom kanske eller så sa han bara "nu skiter jag i det här". Han har själv gått ut med att han kör på övertid sedan länge. Ett väldigt intressant maktskifte då han suttit så länge samt så undrar jag hur strategin ser ut? Kommer de att hämta någon "städare" eller "förvaltare" utifrån eller kommer de att befordra någon internt? Kjos är väl en tydlig "byggare" med tanke på vad han åstakommit så nu jagar de väl en "städare" ett par år som tar smärtsamma beslut för att sedan skicka in en "förvaltare" för att sätta rutiner och processer bättre för att sedan återigen kasta in en "byggare" när det är dags för expansion.
 

Ricci

Medlem
Intressant!

Sen att det ligger något annat bakom än åldern är ju ganska klart. Avgår med omedelbar verkan pga ålder... Blev han SÅ plötsligt över 70 år då eller?
Han har flaggat att han kommer avgå en tid men att det blev med "omedelbar verkan" var lite oväntat.
Inte kanske helt trevligt om man är aktieägare med snabba besked från storägare/grundare och VD.
 

Ricci

Medlem
Var väl enda sättet att få ut honom kanske eller så sa han bara "nu skiter jag i det här". Han har själv gått ut med att han kör på övertid sedan länge. Ett väldigt intressant maktskifte då han suttit så länge samt så undrar jag hur strategin ser ut? Kommer de att hämta någon "städare" eller "förvaltare" utifrån eller kommer de att befordra någon internt? Kjos är väl en tydlig "byggare" med tanke på vad han åstakommit så nu jagar de väl en "städare" ett par år som tar smärtsamma beslut för att sedan skicka in en "förvaltare" för att sätta rutiner och processer bättre för att sedan återigen kasta in en "byggare" när det är dags för expansion.
Det intressanta framöver är hur hans ägarandel kommer att utvecklas dvs minska eller öka...
 
Om Norwegian inte säljs nu tror jag på konkurs innan årsskiftet. Norwegian förlorar stora pengar i sommar pga att en del av flottan står på marken och dom tvingas hyra in kapacitet. Rättsprocesserna mot Boeing för att få ersättning för MAX-problemen kommer ta flera år och blir en dyr affär.
 

NotRyan

Medlem
Vi ser att dom stänger ytterligare USA-linjer, och nu tar finanschefen över... Stålbad väntar? Kan dom undvika konkurs?
 
Toppen