Senaste nytt

Norwegians skatteflykt

Status
Stängd för vidare inlägg.

agehall

Medlem
Agehall-Kommer du "överleva" en flight med DY? Från tidigare trådar har jag noterat att du är mycket skeptisk till DY och andra LCC bolag?

Jag ska inte flyga någon j-vla LCC. Jag flög SAS från ARN imorse. Det är Nilsson som envisas med att flyga via SFO till OSL och därmed får göra vissa justeringar.. ;)

(Ursäkta språket, men jag flyger inte LCC. Punkt.)
 

cmj

Medlem
DY är väl inte ensamt flygbolag att "smita undan skatt"?! SAS har väl både kinesisk och japansk kabinbesättning som är anställda i Kina respektive Japan och jag är säker på att det är så hos andra "vanliga" bolag i Europa också...BA, LH, LX osv.
 
Last edited:

Magino

Medlem
DY är väl inte ensamt flygbolag att "smita undan skatt"?! SAS har väl både kinesisk och japansk kabinbesättning som är anställda i Kina respektive Japan och jag är säker på att det är så hos andra "vanliga" bolag i Europa också...BA, LH, LX osv.

Men låter SAS (och dessa andra bolag) den japanska personal flyga andra rutter än just NRT-CPH?
 

cmj

Medlem
Men låter SAS (och dessa andra bolag) den japanska personal flyga andra rutter än just NRT-CPH?

Det är väl irrelevant när vi talar om att "smita från skatt", eller?!

Du menar att det är ok att vissa ombord tjänar mindre om dom håller sig till enbart en rutt? (tex NRT-CPH)
 

agehall

Medlem
Du menar att det är ok att vissa ombord tjänar mindre om dom håller sig till enbart en rutt? (tex NRT-CPH)

Tror poängen är att på vissa sträckor kan det vara motiverat att ha "fel" lokalbesättning. Det är kanske en bra konkurrensfaktor att ha personal som kan japanska på sträckan..?
 

Alx

Medlem
Man kan ju bara föreställa sig vilka strejker framför allt danskarna, men även svenska fackförbunden, skulle ta till om SAS skulle göra ett seriöst försök att få bukt med sin överbetalda flygande personal.

Det är ju bland annat "oförmågan" att vidta kraftfulla åtgärder som gör att SAS förr eller senare tvingas gå i konkurs!!
 

Magino

Medlem
Det är väl irrelevant när vi talar om att "smita från skatt", eller?!

Du menar att det är ok att vissa ombord tjänar mindre om dom håller sig till enbart en rutt? (tex NRT-CPH)

Menade exakt det agehall skrev

Tror poängen är att på vissa sträckor kan det vara motiverat att ha "fel" lokalbesättning. Det är kanske en bra konkurrensfaktor att ha personal som kan japanska på sträckan..?
 

Tjaeng

Medlem
Tror poängen är att på vissa sträckor kan det vara motiverat att ha "fel" lokalbesättning. Det är kanske en bra konkurrensfaktor att ha personal som kan japanska på sträckan..?

Visst är det en (bra) poäng, men det gör inte företeelsen mer eller mindre fel (om man nu tycker att det är fel) bara för det. Om SAS tycker att det är bra med kabinpersonal som snackar kinesiska kan de ju anställa en kines till samma villkor som övrig kabinbesättning. Anledningarna till att det inte sker är mer eller mindre exakt desamma som gör att LCC outsourcar sin arbetskraft till Baltikum och PIIGS-länder. Bra konkurrensfaktor? tydligen.

Undantaget problem med eventuella språksvårigheter (där kanske det finns systemfel att rätta till) ser jag inte varför det här med utländsk kabinpersonal skulle vara så mycket hemskare än outsourcat flygplansunderhåll, IT-tjänster, catering osv.
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Jag ska inte flyga någon j-vla LCC. Jag flög SAS från ARN imorse. Det är Nilsson som envisas med att flyga via SFO till OSL och därmed får göra vissa justeringar.. ;)

En del klättrar i berg, en del åker safari. Jag flyger Norwegian.

Det var nog mer än ett år sedan sist, men det fanns fortfarande "miles" kvar. Intressant att man kan använda dem rakt av som delbetalning av biljetten.
 

cmj

Medlem
Menade exakt det agehall skrev

Det kan jag hålla med om, med det är ju fortfarande att "smita från skatt" eftersom att de jobbar på utländska kontrakt. Varför inte anställa dom i Skandinavien då med bas i CPH där rutterna till Kina och Japan utgår ifrån?! Precis som man skulle vilja tolka denna tråden där många tycker att DY ska ha skandinavisk personal med bas i Skandinavien.

DY vill säkert locka andra kunder än enbart skandinaver och då är ju "fel" lokalbesättning plötsligt en konkurrensfaktor som agehall skriver.

När det gäller DY:s kabinbesättning så tvivlar jag ju starkt på att den spansktalande besättningen enbart skulle flyga inrikes i Sverige. Förmodligen råkade dom hamna på denna rutten eftersom att flygplanen oftast flyger en slinga. Dom hade förmodligen börjat morgonen i Spanien med att flyga till Stockholm och därefter en inrikestur i Sverige innan man flög tillbaka till Spanien.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen