Senaste nytt

Norwegians långdistanssatsning fördröjs

Jacob

Medlem
Flygbolaget Norwegian har haft långtgående planer på att börja flyga långdistanslinjer och ta upp konkurrensen med SAS, bland annat linjer till New York och Bangkok. Ursprungligen skulle man varit igång redan under 2011 men nu har planerna ytterligare fått skjutas på framtiden. Anledningen är att leveransen av bolagets Boeing 787 Dreamliner blivit fördröjt samt att…
 

Jacob

Medlem
Flygbolaget Norwegian har haft långtgående planer på att börja flyga långdistanslinjer och ta upp konkurrensen med SAS, bland annat linjer till New York och Bangkok. Ursprungligen skulle man varit igång redan under 2011 men nu har planerna ytterligare fått skjutas på framtiden. Anledningen är att leveransen av bolagets Boeing 787 Dreamliner blivit fördröjt samt att man insett att det blir för dyrt att hyra flygplan under tiden.
Enligt en intervju med Dagens Industri meddelar Norwegian att det i alla fall kommer dröja till första kvartalet 2013 innan den första linjen kan öppnas.

di.se
 

Alf

Medlem
I och för sig är det korrekt, leveransen är mycket försenad vilket alla B787 är. Skall bli intressant att se om do överhuvudtaget kommer att ha något som liknar business. Crew base har jag läst att den skall bli i BKK, det tyder på låglönesatsning. Piloter i OSL, däremot har dom svårt att rekrytera kaptener till B787 eftersom ingen av deras B737 kaptener är kvalificerade för långlinjerna. Det blir väl att söka efter dessa piloter i sandländerna där många skandinaviska piloter jobbar för Qatar, Emitates m fl.
Det skall i alla fall bli intressant att se vilket servicekoncept dom tänker erbjuda till NYC och BKK.
 

Kristofer

Medlem
Varför är de inte kvalificerade? Behövs väl bara en ny typerating, eller?

En premiumklass är nog en förutsättning tror jag. Annars lär ekonomibiljetterna bli fruktansvärt dyra. Jag är dock tveksam om de någonsin kommer att komma igång. Konkurrensen på långdistans är mördande, och det ifrågasätts ofta om SAS är stort nog att bedriva långlinjer. Att då Norwegian, som fortfarande är bra mycket mindre, och dessutom ett icke-nätverksbolag skulle klara av det, känns tveksamt. Stora matarnät och allianser brukar ju anses mycket viktiga för långlinjer.
 
Last edited:
Frågan är hur attraktivt det blir att flyga Norwegian för affärsresenärer på långlinjer utan att man kommer kunna använda andra flygbolags rutter utöver dem. Annars blir det ju ett litet utbud.
 

Gnopps

Medlem
Frågan är hur attraktivt det blir att flyga Norwegian för affärsresenärer på långlinjer utan att man kommer kunna använda andra flygbolags rutter utöver dem. Annars blir det ju ett litet utbud.
Det är inte omöjligt att de skriver avtal med lokala lågkostnadsbolag som kan mata trafik utomlands. Aer Lingus och Jetblue gjorde så exempelvis.
 
Frågan är hur attraktivt det blir att flyga Norwegian för affärsresenärer på långlinjer utan att man kommer kunna använda andra flygbolags rutter utöver dem. Annars blir det ju ett litet utbud.

Jag tror nog Norwegian kan fylla relativt små 787 or fullpackade med "billigast-är-bäst" passagerare till Thailand utan problem. Det blir ingen kvalitetssatsning utan enormt mycket eco säten som på charterplanen. Titta på Thai - dom flyger sina äldsta plan till Skandinavien pga bristen på kvalitetssökande passagerare.

Ingen av oss här på BusinessClass.se lär nog flyga DY 787 gissar jag.
 
Toppen