Senaste nytt

Norwegian till "fel" terminal på Arlanda

MTheC

Medlem
Jag hade en SAS flygning från Göteborg till Stockholm i våras som ankom Terminal 5, perfekt för mig då jag skulle vidare till London men det var en hel del passagerare som inte var så nöjda med att få vänta på en buss tillbaka till T4.

På samma resa skulle jag då tillbaka från Arlanda till Göteborg och mitt plan kom in till T5 men efter att man släppt av passagerare i T5 så bogserade man över planet till gate vid T4, denna gången var det en CRJ 900

Men du fick alltså gå av i T5? Idag så tvingade de folk som skulle vidare utrikes att ända ta buss till T4 och sen gå över till T5.
 

Mr Basic

Medlem
Tror det handlar om bristen på gater(vid attraktiva tider). Dessutom spelar det roll var man ankommer från(Schengen/Non-Schengen) samt var nästkommande flyg har för destination. Bolagen har dessutom en input. Vill kanske hellre ha en flight med många transit-pax på rätt terminal än en med väldigt få. Dessutom tror jag att både SAS och Norwegian long haul har prio före respektive bolags short- och medium haul.
Att Swedavia skulle förfördela Norwegian till fördel för SAS ställer jag mig mkt tveksam till.
 

Moco

Medlem
Kommer du ihåg vilka destinationer det gällde? Jag (och kollegor) upplever främst problemen med Norwegian när man kommer från Malmö eller Köpenhamn så är främst där jag nu väljer SAS (eller i nödfall BRA) men bra att veta om det är andra destinationer där SAS kör samma grejer. Nu när jag kollar så verkar det faktiskt som alla de fall jag haft problem med Norwegian från Malmö gäller samma tid och flight så kanske är så att den alltid ska vidare utrikes.

Nej, det är ju allt möjligt. Nu senast var det Sundsvall som gick till T5.
 

Carl

Medlem
Då Norweigan är ett lågservicebolag så får man ha med i beräkningen att sådant här kan hända. Har även hänt mig vid några tillfällen vilket gör att jag undviker DY i möjligaste mån
 

olo

Medlem
Som jag har förstått det beror det på några saker:
* gatebrist på T4
* försenade plan, där tid på att flytta dessa mellan terminaler sparas in på för att göra en snabbare turn around.

Det finns en överenskommelse om hur många inrikesplan Swedavia får släppa ut genom tullfiltret. Jag tror det är i storleksordningen 2/dygn. Övriga behöver bussar till T4, om passagerarna ankommer Stockholm eller har anslutning inrikes.
 
Toppen