Senaste nytt

Norwegian lägger ner alla långlinjer från Stockholm och Köpenhamn

M.K

Medlem
Som vanligt börjar snacket om Stockholm som provinshuvudstad. Ge upp snälla. Arlandas allt mer undanträngda position handlar om våra odugliga politiska beslut. Allt ska dras i långbänk och ingenting göra för att öka Arlandas konkurrenskraft. Tvärtom, som med flygskatten och den särsvenska propagandakampanjen om flygskam för vanligt folk.

Under tiden jobbar bl a CPH aktivt för att öka sin marknadsandel. Smart och välplanerat.

Svenska folket får helt enkelt det de röstat för. Kallas demokrati och under tiden får vi mellanlanda med högre utsläpp men också fler poäng som bonus. :rolleyes:
 

Hachans

Medlem
Som vanligt börjar snacket om Stockholm som provinshuvudstad. Ge upp snälla. Arlandas allt mer undanträngda position handlar om våra odugliga politiska beslut. Allt ska dras i långbänk och ingenting göra för att öka Arlandas konkurrenskraft. Tvärtom, som med flygskatten och den särsvenska propagandakampanjen om flygskam för vanligt folk.

Under tiden jobbar bl a CPH aktivt för att öka sin marknadsandel. Smart och välplanerat.

Svenska folket får helt enkelt det de röstat för. Kallas demokrati och under tiden får vi mellanlanda med högre utsläpp men också fler poäng som bonus. :rolleyes:

Man kan göra det bästa av sina förutsättningar eller så kan man sitta med armarna i kors och tro att man är som New York, Berlin eller London medan resten av omvärlden skrattar åt en.

Och lev inte i uppfattningen av att detta är något som enbart ger effekt på flyget. Stockholms befolkning ökar just nu enbart på grund av barnfödande och utrikes födda (av alla kategorier) som bosätter sig där. Flyttströmmen från resten av landet har i princip upphört (men många pendlar från kranskommuner vilket gör att kollektivtrafiken går på knäna), där andra större städer drar till sig alltmer talang för det finns ingen plats att driva företag. Eller bo. Eller stoppa barnen i skolan.

Nej, tro sjutton då att det inte blir så attraktivt att bo och verka i Stockholm, och då blir det också mindre kundunderlag för flyget.

Sen vet du ju säkert också att flygskatten är på väg tillbaka till Danmark också. Men det verkar inte skrämma undan flygbolag därifrån.

Och det du kallar flygskam kallar jag marknadsekonomi. Det är väl inte frihetligt att tvinga folk att resa på ett visst sätt? Eller ska vi kanske tvinga folk att köpa Thailandsresor? Eller kanske stoppa in jättestora subventioner i flygplatsen? Den ska väl också bära sina kostnader, såsom livet är i en marknadsekonomi?

Jag tycker det är intressant att det ofta argumenteras för fri marknad så länge det inte slår mot ens egna intressen, men så fort folk gör precis vad de blivit uppmuntrade till, att rösta med plånboken, så är det fel när de inte väljer flyg. Jag förstår det inte riktigt men det är kanske ett ämne för en annan tråd.
 

M.K

Medlem
Kul med en saklig debatt @Hachans

Som Stockholmare ser jag gärna att staden krymper i befolkning då vi växt alldeles för mycket. Både bostadspriser och kontorshyror har gått i taket med nivåer långt över t ex Köpenhamns.

Bra om tillväxten istället sprids jämnare i vår region med Arlanda som hubb. Mälardalen står för närmare 50% av svensk BNP och är givetvis ett naturligt ekonomiskt nav i Skandinavien.

Flygskatten innebär en onaturlig snedvridning av konkurrensen och sänker Sveriges tillväxt. Det har jag sagt från dag ett och står fast vid. Jag kan dock vara ok med en skatt om nivån bestäms på EU nivå just för att förhindra det som sker nu. Samtidigt blir effekten större med genomföring i hela unionen.

Du kallar flygskam för marknadsekonomi och jag kallar det för propaganda. Där är vi oeniga.

D75D9EBF-CDE4-4858-B8E8-7DB3894530E6.jpeg
 
Last edited:

augu12345

Medlem
Betackar mig för ytterligare en skåning med stockholmskomplex som hävdar att Köpenhamn är Nordens mittpunkt. Det är det inte. Faktum är Stockholm är större än både Cph, Hel och Oslo men har sämre flygförbindelser än snart alla. Finns det någon som gör något åt det. Det var min fråga. Jag frågade inte hur stort upptagningsområde Köpenhamn har. Men tack.

Köpenhamn har betydligt mycket större upptagningsområde än Stockholm och det bor många fler i Köpenhamns storstadsområde. Danskarna är villiga att betala mer för sina flyg, och för flygbolagen finns det fördelar att samla långlinjerna på ett och samma ställe.

Så vad ska man göra? Behöver man göra något? Stockholm har utmärkta förbindelser med Köpenhamn så jag tycker inte det behövs alls faktiskt. Vill man ha fler direktflyg så får man stärka stadens attraktionskraft, och det handlar om att se till att det byggs bostäder, så att talang och företag kan trivas. Det handlar om att ha en kollektivtrafik som inte är extremt underdimensionerad och levnadsomkostnader som inte skenar. Och såklart en blomstrande turistindustri, men det har vi ju redan trots bristen på direkta flyglinjer. Kolla bara tågen mellan Köpenhamn och Stockholm.

Men det handlar också om att inse Stockholms begränsningar. Stockholm är en provinshuvudstad i en avkrok. Det ligger inte på vägen till någonting speciellt. Så varför ska flygbolag vara där? Köpenhamn är betydligt mer strategiskt placerat som bas.

Sen får vi inte glömma heller att Norwegian är på fallrepet och detta är ett försök att rädda bolaget. De har haft otur med sina flygplan och lektion 1A i att få ett flygbolag lönsamt är att man måste flyga passagerarna dit de vill. Men det är klart det är lättare att skylla på andra.
 
Toppen