Norwegian kapar nästan alla långlinjer från Skandinavien

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Palazzi, 13 Maj 2019.

  1. Lågprisbolagen lever på känslan av att ha gjort en smart affär. Det handlar nog inte så mycket för folk om vad man får ombord eller vad det kostar i slutänden. Det handlar nog mer om att det upplevs som billigt att flyga Ryan/Norwegian jämfört med SAS. Tänkt på att folk åker till Ullared och köper massa onödiga saker för många tusenlappar, bara för att "det är ju så billigt"där.
     
    intuition, Elias, varva77 och 3 andra gillar detta.
  2. Sebbeh

    Sebbeh Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, att undvika MAN skulle jag också gjort..
     
  3. PTR

    PTR Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu blir det kanske lite(mycket?) OT/rant här men kunde inte hålla mig.

    Tycker först och främst att det är helt felaktigt att jämföra Norwegian med ett bolag som t.ex Ryanair.
    Norwegian kränger inga lotter, finns ingen vid boarding som väger carry-ons och "bötfäller" de med för tung väska.
    Som blivit nämnt tidigare här så har dom fräscha plan och har haft gratis wifi i flera år.

    Utöver det har dom faktiskt fungerande* prio boarding jämfört med ett annat bolag! ;)
    (Hade faktiskt tänkt starta en tråd för att rapportera om det från i våras men...)

    För att inte gå totalt OT så tycker jag det är synd att vissa linjer försvinner även om det
    inte påverkar mig (än) genom att jag enbart flyger främst inrikes och inom Europa.
    Flyger inte med dom för att jag är en "fanboy" utan för att dom _alltid_ varit billigare
    och imho är dom mycket bra short haul för ett LCC.

    Oavsett, konkurrens är bra och iaf jag hoppas dom överlever.

    *Om man reser på en flex biljett (som generellt är billigare än motsvarande hos konkurrenten;)
     
    intuition, Abbs, vegasbaby och 3 andra gillar detta.
  4. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag förstår inte riktigt hatet mot Norwegian. Allting lika så föredrar jag också fullservice/legacy-bolag inom *A och kan betala mer för dem, men rätt tider och direktflyg vinner alltid och där ligger inte sällan Norwegian bra till. När jag flugit med dem har det allting fungerat bra*, och deras Premium på longhaul behöver absolut inte skämmas mot t.ex. SAS Plus. Dessutom har de ett toppen bonusprogram för den som inte flyger så ofta med dem.

    Men oavsett om man någonsin flyger Norwegian eller inte, så lär försämrad konkurrens innebära försämringar för alla med tiden. Det är bara att hoppas att något annat, nytt, bolag fyller de lediga slottarna.

    *) Ja, jag fattar vilken sits man sitter i om ett flyg blir inställt, men om man har budget för att hantera något oväntat, lite marginal i tidplanen och bra försäkringar behöver det inte vara speciellt avskräckande.
     
    Hok, Fidde, palmen och 4 andra gillar detta.
  5. HCas

    HCas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Särskilt Ryanair hade ju detta extremt mycket som sin grej. De levererade (lite tillspetsat) en i alla led plågsam upplevelse för att ge kunderna känslan av att ha gjort ett riktigt klipp ekonomiskt (vilket i och för sig ofta också stämde på den tiden de krängde massor med biljetter för en spottstyver). Nu har till och med Ryan normaliserats lite; jag blev tvungen att ta ett flyg med dem för ett tag sen och det var hör och häpna helt okej, inte alls som jag mindes det från mina studentdagar.

    Med det sagt spelar norsken ändå i en annan liga. Som flera andra har skrivit är boknings- och reseupplevelsen med Norwegian i de allra flesta fall likvärdig med eller bättre än SAS Go på shorthaul. De har en bra hemsida, använder vanliga flygplatser, har schysta plan med wifi och vettig ombordförsäljning. Det enda man inte får är väl den där gratiskoppen med kaffe.

    Det kan finnas många bra anledningar att inte använda Norwegian men deras koncept mot kund är inte dåligt enligt mig.
     
    Luke, Elias, Berglund och 10 andra gillar detta.
  6. mtlmr

    mtlmr Medlem

    Ort:
    Malmö
    Short-haul finns det för mig knappast någon anledning att välja SAS över Norwegian för upplevelsen. Och hur mycket är loungebesöket värt i pengar egentligen? (speciellt om man också har ett PP).

    Den stora anledningen att välja SAS eller annat nätverksbolag i min mening, är just nätverket. Vid IRROP finns det helt andra möjligheter som SAS-flygare..

     
  7. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    @mtlmr som du skriver är en stor anledning *A nätverket. Jag skulle aldrig välja NAS på long haul pga detta då tid kostar pengar.

    SAS är även bäst i klassen på att betala kompensation vid strul. Nu sist vid strejken fick jag visserligen vänta en stund, men det är ändå ingenting jämfört med andra bolag. Jag har t ex två ej avslutade tvister från 2017 där jag tagit hjälp utan framgång än sålänge. *A Loungerna/Fasttrack/poäng har såklart ett värde också. Jag håller dock med om att NAS är ett ok LCC alternativ i luften.
     
  8. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket handlar nog om att de har vägrat att kompensera kunder vid strul.
     
    Patrik gillar detta.
  9. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Och deras labour-shopping (sociala dumpning) som gjort att andra bolag tvingas följa efter. Detta är en stor anledning!
     
    intuition, Patrik och M.K gillar detta.
  10. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det händer ju i alla branscher, men förr eller senare inser bolag vad kvalité kostar.
    Titta bara på IT och att outsourcea. Billigt på pappret, men blir det billigare på sista raden? Vad kostade egentligen bygget av nya hemsidan som outsourceades? Hade nog varit billigare att ta in kvalité från första början.
     
    intuition, aruba1, Robert flysas och 4 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×