Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

fcx

Medlem
Är uppriktigt tråkigt att höra alla dessa snyfthistorier från fack och piloter. Avtal ska gälla med det bolag anställningen finns i. Såklart bör man som pilot räkna med ett något sämre paket i ett bolag som Norwegian. Samtidigt har garanterat bolagets satsningar inneburit en chans för nya piloter att få jobb och erfarenhet. Alla ska börja någonstans men dessa piloter vill nu mest sitta och pilla navelludd vilket möjligen kunnat vara en realitet historiskt i gamla trygga statsägda flygbolag. I andra yrken byter man arbetsgivare om man kan visa att man är duktig. Har aldrig hört om personal i annan bransch som strejkar för att bli anställda i ett moderbolag. Denna typ av ägarkonstruktioner finns inom alla branscher i företagsvärlden. Det är precis på samma sätt som att anställda i ett AB Bonniers dotterbolag kräver anställning i det moderbolaget. Det funkar inte så. Sluta sänk bolaget. Byt jobb eller var nöjda.

Nja, här är väl syftet med konstruktionen relativt uppenbar: Söndra och härska...

Eftersom den egentliga verksamheten bedrivs i ett bolag, men all personal är anställd i ett flertal andra identiska bolag (utan egentlig verksamhet) så blir ju konsekvensen att de enskilda bemanningsbolagen är helt utbytbara mot varandra. Om några anställda i ett bolag börjar mopsa upp sig mot ägaren så är det bara att sätta det bolaget i KK, och den personal man vill behålla är välkomna att söka sig till andra dotterbolag.

Jag skulle inte vilja påstå att det här är en normal ägarkonstruktion i vår del av världen. Lite som att ha hantverkarfirman Björns skruv AB utan några anställda, men där man hyr in hantverkare från Björns spårskruv AB för att skruva in spårskruvar, Björns stjärnskruv OY för att skruva i stjärnskruvar, Björns insexskruv Ltd för att skruva i insexskruvar etc. Skruvmejslarna ägs dock av moderbolaget.
 

majoren

Medlem
När det gäller kundnöjdheten hos flygbolagen så presterar Norwegian relativt bra med ett index på 71, väsentligt bättre än SAS som har index på 66.

”Huvudskälet till detta är att kunderna upplever att de får betydligt mer för pengarna hos Norwegian än hos SAS. Detta bidrar till en bättre kundnöjdhet och lojalitet”, säger Fredrik Höst på undersökningsinstitutet EPSI Norge till den norska sajten dinepenger.no

De resande förväntar sig mer av SAS än av Norwegian, särskilt före kundservicen, menar EPSI. Kunderna upplever ingen större kvalitetsskillnad mellan de bägge flygbolagen men i år har Norwegians kunder berättat om en markant bättre resekomfort jämfört med förra året, enligt Fredrik Höst.
-------
För fjärde året i rad hamnar Norwegian överst bland flygbolagen med högsta kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning av branschen.

Källa: Svenskt kvalitetsindex 2013
 

mha321

Medlem
Jag skulle inte vilja påstå att det här är en normal ägarkonstruktion i vår del av världen. Lite som att ha hantverkarfirman Björns skruv AB utan några anställda, men där man hyr in hantverkare från Björns spårskruv AB för att skruva in spårskruvar, Björns stjärnskruv OY för att skruva i stjärnskruvar, Björns insexskruv Ltd för att skruva i insexskruvar etc. Skruvmejslarna ägs dock av moderbolaget.

Och kanske viktigast av allt - kundrelationen ägs av modebolaget.
 

Direktorn

Medlem
Nja, här är väl syftet med konstruktionen relativt uppenbar: Söndra och härska...

Eftersom den egentliga verksamheten bedrivs i ett bolag, men all personal är anställd i ett flertal andra identiska bolag (utan egentlig verksamhet) så blir ju konsekvensen att de enskilda bemanningsbolagen är helt utbytbara mot varandra. Om några anställda i ett bolag börjar mopsa upp sig mot ägaren så är det bara att sätta det bolaget i KK, och den personal man vill behålla är välkomna att söka sig till andra dotterbolag.

Jag skulle inte vilja påstå att det här är en normal ägarkonstruktion i vår del av världen. Lite som att ha hantverkarfirman Björns skruv AB utan några anställda, men där man hyr in hantverkare från Björns spårskruv AB för att skruva in spårskruvar, Björns stjärnskruv OY för att skruva i stjärnskruvar, Björns insexskruv Ltd för att skruva i insexskruvar etc. Skruvmejslarna ägs dock av moderbolaget.

Verkar vara precis ovanstående som kan bli realiteten av denna strejk om samtlig personal förs över i bemanningsföretag som företaget nu meddelat. Alternativet är att konkursansökan inlämnas. Jag hoppas på det sistnämda och att piloterna får söka nya jobb. Tror det kan vara en bra för den relativt högavlönade pilotpersonalen att få börja skicka runt sina CV.
 

Smithy

Medlem
Är uppriktigt tråkigt att höra alla dessa snyfthistorier från fack och piloter. Avtal ska gälla med det bolag anställningen finns i. Såklart bör man som pilot räkna med ett något sämre paket i ett bolag som Norwegian. Samtidigt har garanterat bolagets satsningar inneburit en chans för nya piloter att få jobb och erfarenhet. Alla ska börja någonstans men dessa piloter vill nu mest sitta och pilla navelludd vilket möjligen kunnat vara en realitet historiskt i gamla trygga statsägda flygbolag. I andra yrken byter man arbetsgivare om man kan visa att man är duktig. Har aldrig hört om personal i annan bransch som strejkar för att bli anställda i ett moderbolag. Denna typ av ägarkonstruktioner finns inom alla branscher i företagsvärlden. Det är precis på samma sätt som att anställda i ett AB Bonniers dotterbolag kräver anställning i det moderbolaget. Det funkar inte så. Sluta sänk bolaget. Byt jobb eller var nöjda.

Det är möjligt att våra åsikter går isär här men din jämförelse med Bonnier haltar lite. Bonniers dotterbolag ägnar sig åt olika verksamheter och en journalist på Expressen ägnar sig inte åt samma sak som en producent på TV4. De två skapades heller inte för att söndra och härska den välbetalda journalistkåren på DN.

Att piloterna vill sitta och pilla navelludd är inte sant, man har inga krav på lön eller arbetstid i den här förhandlingen.

Att byta jobb i flygbranchen, och i synnerhet som pilot, är annorlunda än andra brancher. På grund av senioritetssystemet börjar man om från botten i nya flygbolag för det mesta. Undantag som Ryanair och olika kontraktsjobb runtom i världen finns, exempelvis Korean och Turkish. Den här modellen kan man tycka vad man vill om men det är så det funkar idag på en majoritet av flygbolagen.
 

mha321

Medlem
Menar du att det skulle vara rätt att kundrelationerna ägdes av piloterna i dotterbolagen? Allt ska såklart ägas av moderbolaget. Det är ju där ägarna satsat sina pengar.
Nej, men om du har en struktur med nationella bolag så skulle ju till exempel svenska dotterbolaget kunna äga kundrelationen till svenska kunder osv.

Självklart ska det inte ägas direkt av piloterna. Och dotterbolagen ägs ju av moderbolaget, så ägarna har ju satsat sina pengar där också.
 

Smithy

Medlem
Jag vet inte vad som är sant eller inte, men jag tycker åtminstone det låter konstigt :)



Fast något bolag måste vara den formella ägaren av flygplanen, där de tas upp som en tillgång. Sedan att Norwegian flyttar runt dem är en operationell fråga, men ekonomiskt är det ett individuellt bolag som äger dem någonstans.

Och sant eller inte, men det kan säkert användas som argument...

http://luftfartstilsynet.no/incomin...kt over registrerte fartøy per 31 12 2014.pdf

Flygmaskinen ägs formellt av Leasingbolaget för det mesta. Registrerad operatör är Norwegian Air Shuttle ASA för 59 flygplan och NAN för 33.

En snabb koll av flightradar24 ger vid handen att åtminstone två individer (orkade inte kolla längre än typ sju individer) som formellt opereras av NAN flög igår, efter att den fullskaliga strejken bröt ut. Björn Kjos har därmed ljugit igen.
 

Smithy

Medlem
”Piloter pratar ganska ogärna om sina löner. Orsaken är kanske att folk skulle tycka att de tjänar ohemult mycket pengar om de talade högt om det. Personligen tycker jag man borde vara mer öppen."

Flygexperten Christer Åström, journalist på tidningen flygrevyn


Ersättning för Norwegians piloter och ombordpersonal per månad, enligt gårdagens Dagens industri:


Befattning Norge Spanien England Thailand
Kapten 102.000 kr 96.000 kr 97.000 kr 96.000 kr
Styrman 66.000 kr 56.000 kr 56.000 kr 57.000 kr
Kabinschef 44.000 kr 18.000 kr 28.000 kr 26.000 kr
Flygvärdinna 40.000 kr 15.000 kr 25.000 kr 22.000 kr


Jag tror de flesta är överens om att arbetet som pilot är ansvarsfullt. Det krävs också utbildning och därtill ett antal år som styrman för att bli flygkapten. Lägg därtill att utbildningen är internationellt gångbar och hela världen är din arbetsmarknad. Därför kommer piloter alltid att vara väl avlönade med en lön som väl motsvarar bättre betalda chefstjänstemän inom offentlig sektor eller privat näringsliv.

Abret är att under monopoltiden i flygbranschen steg löner och förmåner i övrigt till nivåer som långt översteg vad både generaldirektörer och statsråd har. När nu konkurrenstrycket ökar sker det en helt naturlig press tillbaka till en jämviktsnivå. Misstänker att medellönen för flygkaptener i större skandinaviska flygbolag om en så där 10-15 år kommer att ligga betydligt över en riksdagsmannalön och i klass med bättre betalda kommunalråd. Kanske som medellönen för en svensk vd i företag med över 10 anställda?

Förvisso långt ifrån monopoltidens excesser, men ingalunda den misär som de relativt militanta pilotfacken låter påskina.
Detta är givetvis en smärtsam process, men kloka fack och arbetsgivare kan göra den lite lättare. Jag har nog den uppfattningen att Björn Kjos, som den gamle pilot han är, försökt göra sitt bästa. De jämfört med andra lågprisflygbolag relativt goda pilotlönerna i Norwegian, indikerar att så är fallet.

Siffrorna stämmer i stort. Värt att poängtera att lönerna som presenteras är högstalönen för respektive kategori. Lönestegen i Skandinavien är 14 år, dvs det tar 14 år att nå högstalönen. Den börjar på runt 320000 för styrmän och 800000 för kaptener. I England och Spanien har man samma lön och samma kontrakt, ingen lönestege, alla har samma.

Lönerna för Thailand (Norwegian Long Haul) är missvisande, kontraktet för piloterna är med ett Singaporebaserat bemanningsföretag som betalar lönen brutto till ett bankkonto. Man får själv lösa sin skatt här i Europa. Det är oklart vad som gäller när man har (falsk) bas i Bangkok med en (halvfalsk) Singaporeansk arbetsgivare, men bor i EU. Det är den individuella pilotens ansvar att lösa.

Att kräva anställning i Norwegian för Long Haul piloterna som faktiskt arbetar för Norwegian, är inte särskilt överdrivet eller "bakåtsträvande". Det är svårt att hävda att det är rimligt att ha en fiktiv Bangkok-bas men ligga och köra Skandinavien-USA upprepade gånger. Björn Kjos problematiska förhållande till sanningen är pinsamt uppenbar när man betänker att han satt i Skavlan på bästa sändningstid och hävdade att Bangkok-basen handlade om att säkra passagerarströmmarna från Asien till Skandinavien och världen, inte att anställa med lägre löner.

Förklaringen lät trovärdig tills han öppnade sin femte destination i USA från Skandinavien men har fortfarande bara har Bangkok på deras ruttnät i det expansiva Asien.

Återigen har jag inget problem med ersättningsnivåerna, eller allmänhetens åsikter om ersättningsnivåerna men köper inte riktigt bilden av den vänstermilitanta fackföreningen á la Storbritannien innan Thatcher som ni vill göra gällande.
 
Toppen