Homer
Medlem
Nya Terminal 2 – en flexibel och modern lösning
De allra flesta flygplatser är under ständig utveckling och Stockholm
Arlanda Airport är inget undantag. Först ut i en större terminalsatsning är
Terminal 2 som får ett helt nytt våningsplan för Non Schengen-trafik.
Terminalen får större, ljusare ytor för resenärer, ett
utökat butiksutbud, en lounge-yta med utsikt mot
plattan, nya toaletter och fler sittplatser.
– Målet är att förbättra resenärernas upplevelse.
Terminalen är snabb och har korta avstånd men den
är i dagsläget mycket hårt belastad i högtrafik. Vi
ska behålla det som är bra och lägga till delar som
terminalen saknar för att kunna ge resenärer och
flygbolag full service och flexibilitet, berättar Peter
Bohman, terminalchef Swedavia Arlanda.
Terminal 2 stod klar 1990, då som inrikesterminal
med gate-incheckning och mycket korta avstånd
mellan entré och gate. Genom åren har terminalen
byggts om; för utrikestrafik och för att klara
separationen av resenärer från destinationer inom
och utom Schengenområdet. Nya säkerhetskrav
och kontroller har också påverkat resenärernas väg
genom terminalen.
– De många ombyggnationerna har inte alltid
tagit hänsyn till helheten. Tekniska lösningar kan
ofta vara väldigt enkla. Det vi gör nu är att återskapa
helhetsupplevelsen av terminalen.
Av Karin Magnusson
Läs mer om terminalsatsningen på Flyga, resa, via Stockholm Arlanda Airport - www.arlanda.se
under hösten.
De allra flesta flygplatser är under ständig utveckling och Stockholm
Arlanda Airport är inget undantag. Först ut i en större terminalsatsning är
Terminal 2 som får ett helt nytt våningsplan för Non Schengen-trafik.
Terminalen får större, ljusare ytor för resenärer, ett
utökat butiksutbud, en lounge-yta med utsikt mot
plattan, nya toaletter och fler sittplatser.
– Målet är att förbättra resenärernas upplevelse.
Terminalen är snabb och har korta avstånd men den
är i dagsläget mycket hårt belastad i högtrafik. Vi
ska behålla det som är bra och lägga till delar som
terminalen saknar för att kunna ge resenärer och
flygbolag full service och flexibilitet, berättar Peter
Bohman, terminalchef Swedavia Arlanda.
Terminal 2 stod klar 1990, då som inrikesterminal
med gate-incheckning och mycket korta avstånd
mellan entré och gate. Genom åren har terminalen
byggts om; för utrikestrafik och för att klara
separationen av resenärer från destinationer inom
och utom Schengenområdet. Nya säkerhetskrav
och kontroller har också påverkat resenärernas väg
genom terminalen.
– De många ombyggnationerna har inte alltid
tagit hänsyn till helheten. Tekniska lösningar kan
ofta vara väldigt enkla. Det vi gör nu är att återskapa
helhetsupplevelsen av terminalen.
Av Karin Magnusson
Läs mer om terminalsatsningen på Flyga, resa, via Stockholm Arlanda Airport - www.arlanda.se
under hösten.