Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Igorius

Medlem
Vad hände med Pro Bono? Är det bara agehall som sysslar med sådant?

Får nog förtydliga mitt tidigare uttalande. I enlighet med samfundets regler debiterar jag skäligt arvode. Pro bono är enligt min mening oskäligt.

Nu kanske vi ska lugna oss med OT-diskussionerna innan tråden stängs alt. Agö får en varning.
 
Last edited:

Mickey

Medlem
Precis, jag skulle vilja hävda att det mesta talar för att Norwegian får sitt första plan i tid. Planet är långt inne i "final assembly" och tillverkas på som vanligt (här är planet för två veckor sedan: Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Norwegians Dreamliner har fått vingar).

Norwegians första kommer vara "färdigt" inom fyra veckor, därefter väntar ca 2 veckor för test och kundflighter innan leverans. Så länge FAA häver sitt flygförbud innan början av april kommer DYs plan att levereras i tid.

Planet skall förmodligen modifieras då det finns ett fel som gör att batterierna börjar brinna och detta kan ta upp till ett år att fixa beroende på vad felet är och hur mycket som skall modifieras. Personligen tror jag inte att vi ser en DY/DU 787:a flyga förrän till hösten.
 
Flygförbudet på 787, gäller det alla bolag?

För när jag var i Madrid (slutet på Jan) såg jag LAN 787 vid en gate, 2 timmar senare var den borta..
På London Heathrow (samma dag) såg jag en stackars övergiven ANA 787 så antar att ANA inte kör i alla fall.
 
Last edited:

Oscwo

Medlem
Planet skall förmodligen modifieras då det finns ett fel som gör att batterierna börjar brinna och detta kan ta upp till ett år att fixa beroende på vad felet är och hur mycket som skall modifieras. Personligen tror jag inte att vi ser en DY/DU 787:a flyga förrän till hösten.

Njae Boeing behöver modifiera batteridesignen eller säkerheten kring batteriet, modifieringen per enskilt plan lär inte ta mer än någon/några dagar när en lösning väl finns. Det ryktas om att Boeing presenterat en temporär plan för FAA där batteriets hölje förstärks samtidigt som de enskilda cellerna i batteriet separeras. Godkänns detta skulle 787an vara helt tillbaka inom några veckor.

Det kommer med största sannolikhet ta långt över ett år innan felet som orsakade branden är helt kartlagt samt åtgärdad. Prioriteten nu är att hitta en temporär lösning där fokus ligger på att säkerställa att planets säkerhet inte äventyras om en battericell tar eld igen.
 
Last edited:

Mickey

Medlem
Njae Boeing behöver modifiera batteridesignen eller säkerheten kring batteriet, modifieringen per enskilt plan lär inte ta mer än någon/några dagar när en lösning väl finns. Det ryktas om att Boeing presenterat en temporär plan för FAA där batteriets hölje förstärks samtidigt som de enskilda cellerna i batteriet separeras. Godkänns detta skulle 787an vara helt tillbaka inom några veckor.

Det kommer med största sannolikhet ta långt över ett år innan felet som orsakade branden är helt kartlagt samt åtgärdad. Prioriteten nu är att hitta en temporär lösning där fokus ligger på att säkerställa att planets säkerhet inte äventyras om en battericell tar eld igen.

Efter modifieringen så skall planet testas och kanske till och med omcertifieras med den nya designen vilket kan ta allt från någon vecka till några månader beroende på vad som har gjorts och vad FAA kräver för att releasea planet. Sedan så skall förmodligen ca 50 andra kärror modifieras innan dem börjar modifiera kärrorna som inte levererats till kund vilket också kan ta sin tid.
 

Mickey

Medlem
Flygförbudet på 787, gäller det alla bolag?

För när jag var i Madrid (slutet på Jan) såg jag LAN 787 vid en gate, 2 timmar senare var den borta..
På London Heathrow (samma dag) såg jag en stackars övergiven ANA 787 så antar att ANA inte kör i alla fall.

Är du säker på att den var en ANA 787:a du såg på LHR då dem i normala fall inte flyger dit?
 

Oscwo

Medlem
Efter modifieringen så skall planet testas och kanske till och med omcertifieras med den nya designen vilket kan ta allt från någon vecka till några månader beroende på vad som har gjorts och vad FAA kräver för att releasea planet. Sedan så skall förmodligen ca 50 andra kärror modifieras innan dem börjar modifiera kärrorna som inte levererats till kund vilket också kan ta sin tid.

Modiefieringen i det här fallet består av att ta ut det gamla batteriet och sätta in det nya - tar högst några timmar. Godkänner FAA den plan det pratas om kommer inte DYs plan bli försenade. Att den skulle behöva behöva omcertifieras känns osannolikt, men visst då pratar vi mer en ett år innan vi får se planet i luften.
 
Toppen