Senaste nytt

Norwegian B737MAX fick nödlanda i Iran

mha321

Medlem
Gissar rent spontant att de har lättare att flyga in delar via Dubai(?)
Ja, men får de återexportera de delarna till Iran eller riskerar de då att Boeing slutar skicka nya delar till dem i Dubai i framtiden? För på samma sätt lär ju Norwegian kunna köpa reservdelar från t.ex. Emirates, kanske till ett lite högre pris men fortfarande billigare än att ha en kärra stående fast i Iran.

Eller också är grundproblemet att Norwegian har "Boeing Gold Care" eller vad det nu kallas -- alltså att det är Boeing som faktiskt äger servicekontraktet på deras kärror, och det är därför problemet uppstår. Men det borde ju också vara ett problem enklare att lösa kan man tycka.
 

AABack2ARN

Medlem
Ja, men får de återexportera de delarna till Iran eller riskerar de då att Boeing slutar skicka nya delar till dem i Dubai i framtiden? För på samma sätt lär ju Norwegian kunna köpa reservdelar från t.ex. Emirates, kanske till ett lite högre pris men fortfarande billigare än att ha en kärra stående fast i Iran.

Eller också är grundproblemet att Norwegian har "Boeing Gold Care" eller vad det nu kallas -- alltså att det är Boeing som faktiskt äger servicekontraktet på deras kärror, och det är därför problemet uppstår. Men det borde ju också vara ett problem enklare att lösa kan man tycka.

Om nu maskinen är under Gold Care får väl Boeing helt nektl fixa fram en ny maskin under tiden. Men har verkligen Norwegian ont om maskiner just nu?
 

mha321

Medlem
Iran air använder, eller har i alla fall användt Boeing. Hur får dom reservdelar ??
Tar isär delar från gamla plan och svarta marknaden.
Det var ju en av de saker som det skrevs om när sanktionerna togs bort för ett par år sedan - hur Iran äntligen kunde få modernisera och reparera lite av sin Boeing flotta. Nu med sanktioner tillbaka så faller den väl bit för bit igen..
 

AlexS

Medlem
Skulle vara intressant att få inblick i hur avtalen ser ut och vem som betalar. Det är ju Norwegian som är operatör och tagit risken att flyga över Iran, men tillverkarens fel (mitt antagande) att planet fått problem och försatt operatören i denna sits. Antar att det beror på om planet är ägt av flygbolaget eller leasat, servicavtal etc. Finns säkert massor av varianter. Kanske finns klausul med undantag av no-go länder, liknande när man hyr bil från Hertz? ;) I Tyskland får man hjälp utan kostnad, men en bit österut så är det du som är i trubbel.

Tänker mig spontant en lösning som jag hört att Ryanair kör med, att flyga in reservdelar med sitt egna plan, kanske kan man komma undan med att 2 egna plan "byter lite komponenter med varandra" och därmed ingen ren kommersiell import? Leker bara med tanken här, om det hade varit mitt problem.

Norwegian ledning kanske får se den hyfsat verklighetsbaserade filmen Argo (2012) för att få se hur Amerikanarna själva löste problemet i Iran att få ut lite "egendom" ur landet när det var dem som satt med trubbel och trassel.

Övrigt, undrar vad det kostar per dag att ha planet ur drift, om man skulle låna och köpa det med tex 4% ränta och 700 MSEK inköpspris blir det ju ca 80.000 sek per dag i ränta? (+ massor av annat, naturligtvis)


Hoppas det löser sig för dem!
 

JoelG

Medlem
Som jag förstått EU-lagarna kring möjlig approach mot länder som har problematiska relationer (Sudan, Kuba, Iran, Nord Korea och Krim) så kan det finnas en möjlighet att reparera på plats med reservdelar med US som Country of origin. I praktiken måste man dokumentera skrotningen av den gamla reservdelen. För att göra sådant krävs det en hel del pappersarbete och väldigt höga chefer som skriver på ansvaret för detta. Har dock aldrig varit med om processen i praktiken då det aldrig varit aktuellt
 
Toppen