Senaste nytt

Norwegian börjar flyga på Vasa fr.o.m. 1. nov 2019

Flying Finn

Medlem
Jag skulle nog inte ha förväntat mig detta, men D8 börjar flyga fr.o.m. 1.11 mellan H:fors-Vanda (HEL) och Vasa (VAA) två dagar i veckan (måndagar och fredagar). :eek: Det blir ju då rekordstora flygplan på VAA för ruttflyg, eftersom AY och SK flyger med propellerplan på HEL-VAA och ARN-VAA.

Undrar varifrån Kjoswegian kommer att få ihop passagerare för att fylla en 737-800/MAX?

Ett intressant val som expansion, eftersomr D8 har inte börjat med t.ex. Åbo (TKU) eller T:fors (TMP). Åbo kommer ju få ännu mera LCC-flyg med W6 (Wizz) när de börjar med TKU-KUT (Kutaisi, Georgien - jo, en rätt så obskyr destination i jämförelse med t.ex. SKP - Skopje) sommaren 2020.
 

niksal

Medlem
Nej, förstår inte detta alls. Skulle vara mycket intressant att förstå logiken bakom detta.
 

Flying Finn

Medlem
Finns det intressanta anslutningar ut från HEL tro? Hade man lite luft i schemat för några av maskinerna? Finns det statsbidrag att håva in?

Förbindelser med LCC... Skulle nog inte lita på sådana personligen. :) Så vitt jag vet har inte Vasa stad eller Österbottens landskapsförbund inte kommit med incentiv. Lik Swedavia, så Finavia kan inte precis stöda direkt flygbolag.

Om något, så skulle personligen högst börjat flyga under vintern till Enontekis (ENF), om man nu har resurser att flyga till obskyra orter. Vasa är en trevlig stad, men obskyr för att flyga med jetplan till. Av alla smartare alternativ så t.ex. KUO (Kuopio) har ingen konkurrens med AY.
 

Airman

Medlem
Tycker det blir bra med lite ökad konkurrens! Och Vasa passar super att flyga jet till. Jag är givetvis helt opartisk (förutom fru från Vasa då) :rolleyes:
 
Toppen