Senaste nytt

Norwegian avbeställer 97 Boeingplan, 92 MAX och 5 Dreamliners

Palazzi

Medlem
Enligt TT så har Norwegian inte nått dit man velat i dialog med Boeing, angående ett flertal frågor, och har därför utfört mer drastiska åtgärder.

Dels så drar man tillbaka beställningen av 97st 737 MAX (alla?) och dels så överväger man en stämning för de kostnader som uppstått iom 787s motorproblem.
I artikeln ser det ut som om den sistnämnda stämningen också är gentemot Boeing, men om de inte har ett helhetsansvar så skulle det väl teoretiskt kunna gälla RR.


Norwegian ställer in flygplansköp - E55
 

Homer

Medlem
Norwegian Air cancels 97 Boeing MAX and Dreamliners, claims compensation - Reuters

The airline cancelled 92 of the 737 MAX jets, five 787 Dreamliners and so-called GoldCare service agreements related to both aircraft, just as Boeing on Monday began a crucial set of flight tests of the 737 MAX in an effort to gain regulatory approval for it to return to the skies.

“Norwegian has in addition filed a legal claim seeking the return of pre-delivery payments related to the aircraft and compensation for the company’s losses related to the grounding of the 737 MAX and engine issues on the 787,” the airline said.


Norwegian Air Scraps $10.6 Billion Deal for Boeing Max, 787 Jets
Talks with Boeing have “not led to an agreement with a reasonable compensation,” Norwegian said in the statement. The aircraft are worth at least $10.6 billion based on list prices before customary discounts.
 

Alf

Medlem
Det kan inte båda gott för framtiden för Boeing om man är så hård i förhandlingarna om kompensation. Det finns ju risk att man får ta tillbaka en himla massa Max plan. Det är att spela högt trots att man sitter i skiten.
 

Palazzi

Medlem

Återstår att se om Norwegians avbeställning gör att fler flygbolag hakar på.

Mitt eget förtroende för Boeing är inget vidare efter dels 737MAX men också alla problem med 787. Oroar mig redan, kanske utan fog, för hur det blir med 777X.
Skulle inte sätta mig ombord en 737MAX igen, även om det inte är statistiskt rationellt.

Ska också bli intressant att se om flera bolag kommer byta till mindre flygplanstyper post Corona.
Embraer (numera ägt av Boeing) och A220 verkar växa sin säteskapacitet och det verkar också som om dessa bolag blir först med kommersiell trafik med miljöbränslen.
Tänker att de blir kommersiellt mer intressanta om/när andra flyg straffbeskattas på utsläpp.
 

mha321

Medlem
Embraer (numera ägt av Boeing)
Samarbetet mellan Boeing och Embraer är väl historia. Wikipedia säger t.ex.
The deal was approved by Embraer's shareholders and was expected to close in June 2020 pending antitrust reviews, but in April 2020 Boeing terminated the joint venture deal due to impact of the 2019–20 coronavirus pandemic on aviation. Embraer alleges that the financial impact of the Boeing 737 MAX groundings contributed to the demise of the deal, while others allege that U.S. labor and political considerations played a role.
 
Toppen