Senaste nytt

Norwegian öppnar linjer från Karlstad och Umeå till Alicante

Jacob

Medlem
Norwegian fortsätter sin satsning på utrikeslinjer från mindre flygplatser i Sverige. Nu är det Karlstad och Umeå som får ytterligare varsin direktlinje till kontinenten. Sedan tidigare flyger Norwegian från Umeå och Karlstad till Las Palmas på Gran Canaria, nu kompletterar man även med Alicante och spanska Costa Blanca. Båda linjerna kommer trafikeras med en avgång…
 

Fredde18

Medlem
Nu har Norwegian bestämt att lägga ner Karlstad-rutten. Man säger att flygskatten är orsaken. Men egentligen, om två plan utgår från Sverige, ett från Arlanda och ett från Karlstad till Alicante, båda är fullsatta. Hur kan man påstå att skatten gör den ena olönsam? Eftersom planet bara är uppe och vänder i Karlstad och baseras på Alicante (antagligen) så borde inte bolaget ha så mycket extra utgifter. Och jag kan inte tänka mig att landningssvgift/pax-avgift mm är så mycket dyrare i Karlstad än Arlanda? Eller missar jag något, kanske är det bara så att det finns bättre ställen att flyga från än ”osexiga” Karlstad?

Kanske flygplatsens incentive-program ”tog slut” men det är ju inte så snyggt att skylla på kanske?
 

Agö

Medlem
Nu har Norwegian bestämt att lägga ner Karlstad-rutten. Man säger att flygskatten är orsaken. Men egentligen, om två plan utgår från Sverige, ett från Arlanda och ett från Karlstad till Alicante, båda är fullsatta. Hur kan man påstå att skatten gör den ena olönsam? Eftersom planet bara är uppe och vänder i Karlstad och baseras på Alicante (antagligen) så borde inte bolaget ha så mycket extra utgifter. Och jag kan inte tänka mig att landningssvgift/pax-avgift mm är så mycket dyrare i Karlstad än Arlanda? Eller missar jag något, kanske är det bara så att det finns bättre ställen att flyga från än ”osexiga” Karlstad?

Kanske flygplatsens incentive-program ”tog slut” men det är ju inte så snyggt att skylla på kanske?
Vem säger att man måste flyga planet till Sverige över huvud taget? Kan man tjäna mer pengar på att flyga Alicante-XXX istället för Alicante-Karlstad så låter det ju vettigt att göra det.

Norwegian flyger från Alicante till:

Ålesund, Bergen, Billund, Cologne/Bonn, Copenhagen, Düsseldorf, Gothenburg, Hamburg, Helsinki, London–Gatwick, Munich, Oslo, Reykjavík–Keflavík, Sandefjord, Stavanger, Stockholm–Arlanda, Tenerife–North, Trondheim
Seasonal: Aalborg, Hannover, Harstad/Narvik, Tromsø
 

Fredde18

Medlem
Jo men det var ju lite min poäng eller tanke. Med flygskatten som argument borde man ju då lägga ner Arlanda-Alicante också, om det jag nämner tidigare inte påverkar nämnvärt när man jämför Arlanda och Karlstad.
 

mha321

Medlem
Jo men det var ju lite min poäng eller tanke. Med flygskatten som argument borde man ju då lägga ner Arlanda-Alicante också, om det jag nämner tidigare inte påverkar nämnvärt när man jämför Arlanda och Karlstad.
Om intäkterna är desamma så borde man göra det, ja. Men det kan ju tex vara så att man har fullare plan på Arlanda. Eller att man kan sälja biljetterna dyrare där. Eller att linjen där driver merförsäljning i form av anslutningar. Eller att handlingen blir billigare tack vare stordriftsfördelar.

Flygskatten kan ju vara sista biten som puttar över linjen i att vara mindre lönsam än andra ställen. Eller också var man på väg att lägga ner den ändå men passar på att skaffa sig lite pr mot skatten.
 

Agö

Medlem
Flygskatten kan ju vara sista biten som puttar över linjen i att vara mindre lönsam än andra ställen.
Ja, sätter du in planet på Alicante-valfri ort i Tyskland/UK/Frankrike/Spanien eller vad de nu kan tänka sig så bör du ju också ha bättre resursutnyttjande av kärran (vi snackar ju trots allt om strax syd om 4h i vardera riktning), därmed lägre snittkostnad. Nedan citat är ju säkert ett spel för gallerierna men jag tror också att det är svårt att knuffa över hela skatten på resenärerna på denna typ av destinationer.

Norwegian skulle gärna vilja fortsätta satsa på och utveckla linjenätet till och från Karlstad, men med en flygskatt blir det dessvärre för kostsamt för oss att upprätthålla linjen Karlstad–Alicante, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson informationschef på Norwegian.

Det blir väldigt dyrt för en familj. Vi kan inte heller föra över beloppet på resenärerna, det är en stor apparat, fortsätter Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Norwegians Alicantelinje försvinner | Karlstad Airport
 

Fredde18

Medlem
Ja, som vanligt finns säkert flera orsaker. Men direkt eller indirekt kan man väl säga att skatten nu skördat sitt första offer!

Miljön är räddad :p
(Sorry, tänkte inte ta diskussion om skatten här, det finns nog med trådar och inlägg om det..)
 

mha321

Medlem
Det blir väldigt dyrt för en familj. Vi kan inte heller föra över beloppet på resenärerna, det är en stor apparat, fortsätter Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Jag tror inte på ett ögonblick på att det skulle vara "en stor apparat" att föra över det på passagerarna. Det är bara att höja priset med motsvarande, och sedan betala in det till staten. Och eftersom de inte lägger ner samtliga linjer de flyger till/från Sverige, så har de uppenbarligen systemstöd i sina IT-system för att hantera det.

Däremot kan jag absolut köpa att det om priset för kunden går upp med över 500 spänn helt enkelt blir oattraktivt för många av deras kunder, så att beläggningen kan beräknas sjunka till under lönsamhet. Vet inte vad en biljett kostat, men till LPA kan du ju få t/r för strax över 2000 spänn, och är det samma då så är det 25% ökning av kostnaden. Det kan garanterat ställa till det för många.
 

Fredde18

Medlem
Nu ligger ju Spanien i den lägsta kategorin så 60kr (eller blev det 80kr?) per biljett handlar det ju om. Ca 4% på din biljett för 2000kr.

Jag vet inte var de fått summan 560kr ifrån som det skrivs om från flygplatsen i artikeln som länkas av @Agö . Där pratar man ju dessutom ToR men skatten gäller ju bara avresa från Sverige. Känns lite skumt...
 

mha321

Medlem
Nu ligger ju Spanien i den lägsta kategorin så 60kr (eller blev det 80kr?) per biljett handlar det ju om. Ca 4% på din biljett för 2000kr.

Jag vet inte var de fått summan 560kr ifrån som det skrivs om från flygplatsen i artikeln som länkas av @Agö . Där pratar man ju dessutom ToR men skatten gäller ju bara avresa från Sverige. Känns lite skumt...
Onekligen konstigt. Jag läste bara artikeln, och tänkte inte längre. Det är 60kr, det var 80 i förslaget men det sänktes.

Man kunde ju tänka att de räknat på familj. Vilket skulle varit 7 personer om den var 80kr. Nu är det 9.3 personer isåfall vilket både är en väldigt stor familj, och väldigt synd om den person som bara får följa med en tredjedel.
 
Toppen