Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

palmen

Moderator
Det tog nog två år att få AMS-LPI lönsamt och dessutom är det med ett stort bolag som erbjuder oanade möjligheter att flyga direkt vidare ut i världen
Med samma taktik skulle nog även NRK kunna fungera i och med att man får tillgång till hela Lufthansas Linjenät från Munchen. Men att flyga runt lunch och missa många av de möjliga connections som finns är inte optimalt.
 

Valley

Medlem
Det tog nog två år att få AMS-LPI lönsamt och dessutom är det med ett stort bolag som erbjuder oanade möjligheter att flyga direkt vidare ut i världen

Hade detta uppe till diskussion med en kollega, om hur det är möjligt att hålla liv i denna linje.
Det enda vi kan komma på är att man har en fett fraktkonto som står för merparten av fasta kostnaderna. Och så har man passagerarna som grädde på moset.
 

Valley

Medlem
Norrköpings flygplats säger att dom fört diskussioner i flera år om en linje med BMI. Om man gjort någon utredning om behovet tvivlar jag på eftersom man numera är desperata på att få hit någon reguljär flyglinje och då tar man nog vad som går att få tag på.

Hade man gjort en utredning och analys om vad som behövs borde inte utbudet sett ut som det gör med endast en tur mitt på dagen. Skall man åka i tjänsten borde det vara två turer på morron resp kväll så man kan göra en tjänsteresa över dagen. Själv hade jag tänkt boka en resa till USA i maj med LH från MUC. Men det går inte för samtliga flyg till USA har lämnat MUC när flyget från NRK landar. Verkar däremot fungera på hemresan, alltid något. Det hade varit bättre med FRA men nu är ju motivet att även öldrickarna som vill till MUC får ett trevligt weekend alternativ. Blir lite dyr öl för kommunen med 25 Mkr under tre år för subventioner till BMI.

Jag är tveksam till linjen med nuvarande tidtabell. Det verkar bli via Arlanda även i fortsättningen i de flesta fallen ser det ut som.

Nu har jag inte läst på något direkt om denna linje, men finns det någonstans någonting som säger att man kommer börja med en morgonavgång ?
Vitsen är liksom borta när man ändå måste planera 2 - 3 dagar för ett endagarsmöte i exempelvis södra Tyskland
 

Alf

Medlem
Nu har jag inte läst på något direkt om denna linje, men finns det någonstans någonting som säger att man kommer börja med en morgonavgång ?
Vitsen är liksom borta när man ändå måste planera 2 - 3 dagar för ett endagarsmöte i exempelvis södra Tyskland

Man har från flygplatsledningen uttalat att man planerar att utöka antalet avgångsr när linjen visar att den börjar gå bra och behov uppstår. Personligen tycker jag man måste göra denna satsning redan från dag ett. Nu funkar det inte med en endagsresa ut i Europa för ett kort möte. Dessutom finns inga förbindelser vidare från MUC om man vill till USA eftersom allt flyg till USA tedan har lämnat MUC. Var är då satsningen på näringslivets behov. Att flyga öldrickare till MUC kan väl inte vara högsta prioritet.
 

olo

Medlem
Var är då satsningen på näringslivets behov. Att flyga öldrickare till MUC kan väl inte vara högsta prioritet.
Jag tror att man behöver både och. Att kunna fylla eftermiddagsplanen ut från NRK med turistpax på torsdag/fredag, för att fulla med affärspax på returen, är det som gör flygningarna lönsamma.

Av de tio destionerna på Swedavias topp-10-lista över oservrade rutter, från deras flygplatser är det bara en som har mer än 50% affärspax (Arlanda -Lyon)
 

Alf

Medlem
Jag tror att man behöver både och. Att kunna fylla eftermiddagsplanen ut från NRK med turistpax på torsdag/fredag, för att fulla med affärspax på returen, är det som gör flygningarna lönsamma.

Av de tio destionerna på Swedavias topp-10-lista över oservrade rutter, från deras flygplatser är det bara en som har mer än 50% affärspax (Arlanda -Lyon)

Håller helt med, jag uttryckte mej lite felaktigt. Bästa är när man kan kombinera grupperna. Klart att öldrickarna och andra som vill turista skall få en möjlighet att åka till en trevlig stad. Jag kan själv tänka mej detta, ur den synpunkten är München en trevlig stad.
 

Valley

Medlem
Man har från flygplatsledningen uttalat att man planerar att utöka antalet avgångsr när linjen visar att den börjar gå bra och behov uppstår. Personligen tycker jag man måste göra denna satsning redan från dag ett. Nu funkar det inte med en endagsresa ut i Europa för ett kort möte. Dessutom finns inga förbindelser vidare från MUC om man vill till USA eftersom allt flyg till USA tedan har lämnat MUC. Var är då satsningen på näringslivets behov. Att flyga öldrickare till MUC kan väl inte vara högsta prioritet.

Kanske flyger man bara till Asien från Norrköping. Då verkar det fungera bättre med avgångarna :)

Annars kanske man jobbat efter denna lilla undersökning Såviktig är Kungsängen för arbetsgivarna - Nyheter - Norrköpings Tidningar
Den verkar vara från 2011. Och det framgår inte någonstans vem som låg bakom denna enkät.

Kan tro att man kanske har problemen med slottider i München och fått ta det som erbjuds. Även som privatperson tycker jag tiderna passar lite illa för hemresan.
 
Toppen