Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Valley

Medlem
Samarbete är ju inget de mindre flygplatserna är kända för. I Östergötland har vi ju skräckexemplet mellan Norrköping och Linköping.

Såg också att Norrköping tappat ca 11% passagerare (utrikes) under första halvåret i år mot i fjol.
Om exempelvis dessa passagerare skulle flyttas till Linköping, ca 100 000/år. Vad skulle effekten bli för såväl flygplats som intresset från flygbolag ?
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Plus

Medlem
Såg också att Norrköping tappat ca 11% passagerare (utrikes) under första halvåret i år mot i fjol.
Om exempelvis dessa passagerare skulle flyttas till Linköping, ca 100 000/år. Vad skulle effekten bli för såväl flygplats som intresset från flygbolag ?

Enligt Flygtorget tittar även AF på en linje till Linköping, dock framgår det inte var de har fått det ifrån.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Linköping City Airport bryter trenden: rekordökning i maj
 

Fredde18

Medlem
Såg också att Norrköping tappat ca 11% passagerare (utrikes) under första halvåret i år mot i fjol.
Om exempelvis dessa passagerare skulle flyttas till Linköping, ca 100 000/år. Vad skulle effekten bli för såväl flygplats som intresset från flygbolag ?
Dessa 100 000 pax i Norrköping är ju numera enbart charter-resenärer och det har flygplatschefen i Linköping tydligt sagt att man inte är intresserad av, man är en affärsflygplats! (Kan ju också bero på Linköpings koncession och miljötillstånd samt banklassning, men det vore ju surt att erkänna att Norrköping är en bättre flygplats, rent infrastrukturellt.)
 
  • Gilla
Reactions: Alf

JochenS

Medlem
Igen
Lite konstigt att det alltid är mer ”skäll” och ifrågasättande på Norrköpings flygplats jämfört med Linköping (jo dom ska alltid jämföras :D) som ju kostar många miljoner mer per år för Linköpings kommun trots nära 40-50% fler pax.
En skillnad är ju typen av trafik. I Linköping subventionerar man främst reguljärflyg medan i Norrköping har det länge varit främst chartertrafik, men lite olika inslag av reguljärtrafik. Som skattebetalare i regionen har jag väl lite lättare att se nyttan av att subventionera reguljärtrafik via AMS än bra charter från Norrköping. Och jag ser ingen jätteförlust för regionen om chartertrafiken skulle tvingas flytta till Skavsta.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen