Senaste nytt

Nordkorea firar 70 år

Tack för en superb och oerhört intressant reportage. Jag har alltid känt ett nyfiket drag att resa dit, svårare med att finna en reskamrat. Dom flesta har sin orubbliga inställning till detta land. Tyvärr.
Kanon fina och inspirerande bilder.
 

palmen

Moderator
Tack för rapporten, känns som man borde försöka planera in ett besök till Nordkorea.

Hur länge var du i landet och ungefär hur mycket kostar det med en sådan resa?
 

Vixit

Medlem
Superintressant reportage och fina bilder, stort tack! Jag förstår att du fixade resan till och från Kina själv, men hur arrangerar man själva DPRK-biten? Är det genom deras ambassad, "statlig resebyrå" eller liknande?
 

Thornado

Medlem
Superintressant reportage och fina bilder, stort tack! Jag förstår att du fixade resan till och från Kina själv, men hur arrangerar man själva DPRK-biten? Är det genom deras ambassad, "statlig resebyrå" eller liknande?

Det finns ett antal olika researrangörer som man kan (måste) boka genom. Korea Konsult tror jag är den största i Sverige, och själv åkte jag med Young Pioneer Tours. North Korea Travel and Tourism | Young Pioneer Tours

Edit: Oavsett vem man bokar via så kommer de sedan att gå via den statliga resebyrån som är de som har hand om de praktiska sakerna i landet och tillhandahåller de koreanska guiderna.
 

SK989

Medlem
Jag provade för skojs skull på SAS hemsida att se om finns bonusresor till Pyongyang (genom att använda Eurobonuspoäng) och det fanns det gott om. Jag valde slumpmässiga datum och t.ex. med utresa 31/1 -19 fanns plats i business med Air China ARN-PEK-FNJ och hemresa 8/2 -19 FNJ-PEK-MUC-ARN med Air China och Lufthansa, dock endast i ekonomiklass. Resan skulle kosta 57 500 poäng om man använder en 2-4-1 voucher. Problemet är väl att få visum antar jag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Planning

Medlem
Tack för rapporten, känns som man borde försöka planera in ett besök till Nordkorea.

Hur länge var du i landet och ungefär hur mycket kostar det med en sådan resa?

@Vixit

Det är faktiskt inte speciellt dyrt eller svårt att åka dit.

Åkte precis som @Thornado med YPT (North Korea Tours | Young Pioneer Tours vilka är kunniga och känns det som, har ett bra kontaktnät i landet.
Dom svarar snabbt på all frågor man har, och hjälper till med visumet till DPRK genom formulären du får via mail.

Vi i Sverige har ju den unika möjligheten dock om så önskas att få visumet stämplat i passet då vi har en Nordkoreansk ambassad här, men det kändes smidigare att gå via YPT

Jag åkte på en resa som varade i 5 dagar, och då jag blev ombokad till tåg så kostade den 995 USD (+ eget rum) ,och det inkluderar resan t&r Peking till Pyongyang.
All mat, frukost-lunch-middag samt hotellet.
Guiderna ,bussen och inträden med några få undantag. (nöjesfältet)

Det som kan kosta extra är om du vill ha ett eget rum, samt flyga istället för tåget.

Sedan har dom korta billiga resor som kostar hälften, samt dubbelt så dyra specialresor.

(Utöver detta, så finns det för dom äventyrliga som kan tänkas sig ett kortare besök med en Kinesisk guide, gott om resebyråer i gränsstaden Dandong.
Men som sagt var, svårt att veta kvalitet på dom företagen, samt att det krävs att man kan Kinesiska för att ha något nöje av en sådan resa)
 
Last edited:

Mr Planning

Medlem
@Karlssonskan

Både jag och dom flesta jag träffade under resan hade precis samma "problem" :rolleyes:, antigen är man väldigt intresserad och förstår varför man åker dit, eller så är det som den stora majoriteten, helt frågandes hur man vågar/vill åka dit.

Det var några få som kände varandra sedan tidigare, men dom flesta reste själva av just den anledningen.
Så ni som inte känner någon, ni kommer högst troligen hamna i en grupp med andra som reser själva.

Kanske dags för BC att anordna den där "inofficiella" resan dit :)
 

Vixit

Medlem
@Vixit

Dom svarar snabbt på all frågor man har, och hjälper till med visumet till DPRK genom formulären du får via mail.

Vi i Sverige har ju den unika möjligheten dock om så önskas att få visumet stämplat i passet då vi har en Nordkoreansk ambassad här, men det kändes smidigare att gå via YPT

Där tar du upp en till sak som jag tänkte på: oavsett om du går via förmedlaren eller ambassaden i Stockholm, antar jag att du i slutändan har en stämpel i passet. Har du hört talas om någon som haft problem med resor till andra länder senare pga detta? Israelisk stämpel för GCC-länder är ju helt kört. Senaste gången jag ansökte om kinesiskt visa ställde de tusen frågor om islamländers stämplar (och framför allt Turkiet av någon anledning). USA är inte heller alltid så vänligt inställda till vissa stämplar...
 
Toppen