Senaste nytt

Nordic Choice Club Platinum

Meazza

Medlem
Jag hade nog förväntat mig att som platinum bara undantagsvis inte få uppgradering och att alltid få ett av de bästa rummen i kategorin jag bokar, att alltid få ett rum efter de preferenser jag lagt in på sidan osv.
Låter som att du har haft trist utdelning på sistone.

Gällande Comfort Vesterbro så hade i alla fall jag passat på att understryka att man har rätt till uppgradering som Platinum. Låter lite överilat att avboka rummet pga det du citerade?

Och 13:e våningen på Malmö Live är väl deras Superior King? Anses vara en uppgradering med tanke på takhöjden bl a. Kan dock hålla med om att skillnaden inte är enorm.
 
Efter 2 år som Guld (inlednignsvis matchad) jobbade jag mig upp till platinum. Efter första månaden som platinum kan jag inte säga att jag är imponerad.

I början av min tid som guld fick jag alltid små handskrivna lappar, "Clarion loves you"-skyltar, godis, kakor, ballonger eller något annat kul på rummet. Min preferens om "Rum högt upp" uppfylldes mycket ofta och då och då en fri uppgradering. Kanske var det som hotellen smörade för mig som ny kund och kanske har det skapat orimliga förväntningar. Jag får väl leva med om Nordic choice inte längre gör några personliga välkomster, men jag tycker nog att "Garanterad uppgradering" som platinum-förmån är rätt svårt att missförstå. Här är mina 3 första erfarenheter som Platinum och kanske andra kan säga om jag har för högt ställda förväntningar:

1. Clarion Collection Odin Göteborg - ingen uppgradering, men i ärlighetens namn hade jag nog bokat högsta rumskategorin (familjerum - tror att de har tagit bort alla sviter och lyxrum). Men jag får ett rum på lägsta våningen, ut mot den livliga Stampgatan, måste nog vara det sämsta rummet på hotellet.
Erbjuder ingenting vid incheckning (typ sen utcheckning, gratis tidning)

2. Comfort Vesterbro Köpenhamn
Bokar ett standardrum. Får i välkomstmailet (dagen innan incheckning) reda på att rummet inte har vattenkokare. Det behöver jag så jag mailar hotellet och frågar om det verkligen inte finns. Jo, det finns i våra superior-rum, berättar de och undrar om jag inte vill köpa en uppgradering?
Det är bara några timmar till incheckning men det känns som höjden av fräckhet och jag avbokar rummet och bor någon annanstans den natten.

3. Clarion Malmö live
Bokar ett ett superior dubbelrum. Vid incheckningen erbjuds jag en tidning, tackar artigt och tar emot. Blir upplyst om att jag blivit uppgraderad, tackar artigt och tar emot. Åker upp till 13.e våningen och stiger in i ett.... superior dubbelrum. Så generöst. "Uppgraderingen" är alltså samma rumstyp som jag bokat, men på en våning ganska långt ner.


Jag hade nog förväntat mig att som platinum bara undantagsvis inte få uppgradering och att alltid få ett av de bästa rummen i kategorin jag bokar, att alltid få ett rum efter de preferenser jag lagt in på sidan osv.

Rätt eller fel?

I androidversion av Nordic choice appen kan man se rumstyp innan om klickar på detaljer.
Tror man kan se i IOS-version när man klickar på betalningsalternativ som dyker upp klockan 9.00 samma dag som man checkar in.
 

intuition

Medlem
Låter som att du har haft trist utdelning på sistone.

Gällande Comfort Vesterbro så hade i alla fall jag passat på att understryka att man har rätt till uppgradering som Platinum. Låter lite överilat att avboka rummet pga det du citerade?

Och 13:e våningen på Malmö Live är väl deras Superior King? Anses vara en uppgradering med tanke på takhöjden bl a. Kan dock hålla med om att skillnaden inte är enorm.

Ang Vesterbro: Sant, jag kunde ha understrukit det och då hade de säkert ordnat ett superior-rum till mig. De var snälla och artiga, det var bara jag som inte visste hur påstridigt man kan/ska vara.
Vattenkokare var dock helt avgörande för mig eftersom jag behövde värma barnmat, så därför blev det en snabb avbokning istället.

Ang Malmö live: Helt rätt, jag inser nu att de har gett mig ett superior rum med king bed istället för ett superior rum med 2 enkel-sängar som jag hade bokat. Har alla superior rum takhöjden, eller är det bara de med king bed? I så fall kan jag åtminstone logiskt se hur de kan kalla det en uppgradering, även om jag tycker att det är en nedgradering med tanke på sängarna (enkelsängarna är 105cm och king är 180cm)
 

Jönsson

Medlem
Håller med om att Nordic Choice långt ifrån alltid alltid levererar utlovade statusförmåner. Det är ofta man blir aningen besviken. Samtidigt är det väldigt beroende på hotell. Det känns som de mindre populära hotellen i regel, kanske av naturliga skäl, ger bättre statuserkännande.
Efter 2 år som Guld (inlednignsvis matchad) jobbade jag mig upp till platinum. Efter första månaden som platinum kan jag inte säga att jag är imponerad.

I början av min tid som guld fick jag alltid små handskrivna lappar, "Clarion loves you"-skyltar, godis, kakor, ballonger eller något annat kul på rummet. Min preferens om "Rum högt upp" uppfylldes mycket ofta och då och då en fri uppgradering. Kanske var det som hotellen smörade för mig som ny kund och kanske har det skapat orimliga förväntningar. Jag får väl leva med om Nordic choice inte längre gör några personliga välkomster, men jag tycker nog att "Garanterad uppgradering" som platinum-förmån är rätt svårt att missförstå. Här är mina 3 första erfarenheter som Platinum och kanske andra kan säga om jag har för högt ställda förväntningar:

1. Clarion Collection Odin Göteborg - ingen uppgradering, men i ärlighetens namn hade jag nog bokat högsta rumskategorin (familjerum - tror att de har tagit bort alla sviter och lyxrum). Men jag får ett rum på lägsta våningen, ut mot den livliga Stampgatan, måste nog vara det sämsta rummet på hotellet.
Erbjuder ingenting vid incheckning (typ sen utcheckning, gratis tidning)

2. Comfort Vesterbro Köpenhamn
Bokar ett standardrum. Får i välkomstmailet (dagen innan incheckning) reda på att rummet inte har vattenkokare. Det behöver jag så jag mailar hotellet och frågar om det verkligen inte finns. Jo, det finns i våra superior-rum, berättar de och undrar om jag inte vill köpa en uppgradering?
Det är bara några timmar till incheckning men det känns som höjden av fräckhet och jag avbokar rummet och bor någon annanstans den natten.

3. Clarion Malmö live
Bokar ett ett superior dubbelrum. Vid incheckningen erbjuds jag en tidning, tackar artigt och tar emot. Blir upplyst om att jag blivit uppgraderad, tackar artigt och tar emot. Åker upp till 13.e våningen och stiger in i ett.... superior dubbelrum. Så generöst. "Uppgraderingen" är alltså samma rumstyp som jag bokat, men på en våning ganska långt ner.


Jag hade nog förväntat mig att som platinum bara undantagsvis inte få uppgradering och att alltid få ett av de bästa rummen i kategorin jag bokar, att alltid få ett rum efter de preferenser jag lagt in på sidan osv.

Rätt eller fel?
 

Meazza

Medlem
Ang Vesterbro: Sant, jag kunde ha understrukit det och då hade de säkert ordnat ett superior-rum till mig. De var snälla och artiga, det var bara jag som inte visste hur påstridigt man kan/ska vara.
Vattenkokare var dock helt avgörande för mig eftersom jag behövde värma barnmat, så därför blev det en snabb avbokning istället.
Jag hade som sagt påpekat det för att göra det extra tydligt (man behöver inte vara påstridig alls). Jag tänker mig att du då har stor chans att prioriteras om det är så att en viss rumskategori är överbokad. Och var det just vattenkokaren det hängde på är jag säker på att det hade gått att lösa på något sätt.

Ang Malmö live: Helt rätt, jag inser nu att de har gett mig ett superior rum med king bed istället för ett superior rum med 2 enkel-sängar som jag hade bokat. Har alla superior rum takhöjden, eller är det bara de med king bed? I så fall kan jag åtminstone logiskt se hur de kan kalla det en uppgradering, även om jag tycker att det är en nedgradering med tanke på sängarna (enkelsängarna är 105cm och king är 180cm)
Takhöjden är så vitt jag förstår något som gäller just Superior King på 13:e våningen: Hotellrum & rumstyper | Clarion Hotel & Congress Malmö Live

Gällande sängarna så kan jag hålla med om att det inte är optimalt om man vill ha just enkelsängar. Även här hade jag isåfall mailat hotellet i förväg och påtalat detta.

Jag upplever generellt att Choice är väldigt bra på att uppgradera Platinum-gäster, men visst kör det ihop sig ibland. Det är också då hotellens servicenivå ställs på prov.
 

intuition

Medlem
Tack för lite olika perspektiv, precis vad jag var ute efter. Ska bli spännande och se vad det kommande året har att ge. Kommer att bo på rätt många olika hotell

Jag antar att den lite mer slipade lär sig vilka rumskatergorier man bör boka för optimal uppgradering. Jag fattade som sagt inte ens att superior king var en uppgradering. I listan av rumstyper är deluxe dubbel steget över superior dubbel, så det var vad jag förväntade mig. Rookie-mistake. Det ska inte hända igen, får se till att boka dubbelsäng nästa gång ;)
 

FF#1

Medlem
Har varit med hos Nordic sen 2002, har mestadels varit vanlig samt silver.

Matchade ett guld för tre år sen och fick viss mersmak, men inte den upplevelsen som min kompis som är mångårig guld genom att bo många nätter på hotellen på det gamla "hederliga" sättet.
Märkte dock att det vart bättre utdelning efter jag hade bott några nätter, speciellt på mitt stamhotell

Lyckades matcha till mig ett Platinum för 2 år sen, med 2 års giltighet. I samband med det och vissa andra omständigheter så vart Nordic Choce mitt förstahandsval i Sverige, kom upp i guld på nätter förra året ( spelade mindre roll då jag hade Platinum i alla fall) men uppgraderingarna flödade in.

Bokar nästan alltid billigaste möjliga rum, har bott hälften av nätterna i sviter, 1/4 i exklusiva deluxrum eller motsvarande samt resten ett eller två snäpp upp från bokat förutom på nått sunkigt Comfort där det inte fanns bättre rum än bokat att få.

det verkar som att Choice har ett bra IT stöd med ett bra CRM system.

Återkom till ett hotell som jag inte hade bott på sen 2014 då jag nog var silver och fick ett alldagligt rum.
Vart hälsad välkommen åter, med en kommentar med glimten i ögat att det var länge sen.
Hade bokat billigaste bonusrum, fick hotellets största rum på översta våningen med underbar utsikt.

Har bott en del på Clarion Post som är en av mina favoriter i centrala Göteborg, första nätterna så fick jag bara standarduppgraderingen ett snäpp.
Efter några besök så fick jag lustigt nog samma rum flera ggr. ett mycket trevlig superior rum i gamla delen.

Frågade om de kunde sätta mig i ett delux i nya delen nästa gång så jag får prova, inga problem sa de och nästa gång jag checkade in så
hamnade jag där.
Verkar som att de har mycket bättre koll än de genomsnittliga hotellet på vem gästen som checkar in är och ens "track record"

Är så pass nöjd så att jag kommer att återkvala till Platinum, så en lyckad matchningskampanj både för dem och mig.
 

intuition

Medlem
Det var gött att läsa din post, men jag tror att mitt problem ligger just här:
...
det verkar som att Choice har ett bra IT stöd med ett bra CRM system.
...

Chcekade in på Clarion Kalmar och på rummet väntade en skylt med texten "Välkommen kära GULD medlem". Så 30 dagar efter att jag kvalificerat mig för platinum syns det uppenbarligen inte i hotellens system ännu. :(
 
Toppen