Senaste nytt

Nordic Choice Club Platinum

intuition

Medlem
Absolut inte garanterat. Det fungerar precis som när du var Guld, dvs uppgradering vid incheckning (eller vid "roomingen" kvällen innan). Du får uppgradering något oftare, men räknat inte med 100%.
 

M.K

Medlem
Vanligare med Suite som Platinum, kanske var tredje stay i mitt fall, vilket givetvis är trevligt. Uppgraderingar får jag ofta vid incheck men det går att kolla preliminärt tilldelat rumsnummer innan i appen.

Ofta välkomstbrev också med någon liten gåva på hotell där jag bott tidigare. Senast i helgen då vi blev uppgraderade från standard till Superior näst högst upp med utmärkt utsikt och ovanligt skön säng utöver välkomstbrevet och två påsar med sötsaker.

425C6C97-0929-4E4E-9CA7-C1F2E5FED842.jpeg


Vi fick även ett bra avskilt bord i den fullsatta restaurangen för en mycket trevlig och lång middag med 50% rabatt (alla fick den), med utmärkt service.

Slutsummerat tycker jag det är värde i att gå för Plat om du ändå bor en del på kedjan då vi utöver bättre recognition med uppgraderingar och små treats på Clarion även tjänar mer poäng. Enklare behålla statusen och efterhand nå LT då också.
 
Last edited:
Tack så mycket för svaren! Det låter som det kan vara värt att köra på det....det var mest för dom skriver "Garanterad uppgradering" på hemsidan. Tack för att ni tog er tid!
 

Meazza

Medlem
Absolut inte garanterat. Det fungerar precis som när du var Guld, dvs uppgradering vid incheckning (eller vid "roomingen" kvällen innan). Du får uppgradering något oftare, men räknat inte med 100%.
Tack så mycket för svaren! Det låter som det kan vara värt att köra på det....det var mest för dom skriver "Garanterad uppgradering" på hemsidan. Tack för att ni tog er tid!
Bokar man ett billigare rum skulle jag säga att det snudd på är 100% uppgraderingar. Men klurigare ju dyrare rum du bokar - dels för att det i vissa fall inte finns bättre rum och i andra fall för att de inte känner för att ge ut en svit.
 

intuition

Medlem
Bokar man ett billigare rum skulle jag säga att det snudd på är 100% uppgraderingar. Men klurigare ju dyrare rum du bokar - dels för att det i vissa fall inte finns bättre rum och i andra fall för att de inte känner för att ge ut en svit.
Jo, den logiken håller nog.

Men en "garanterad uppgradering" borde inte ha en massa villkor. En garanti är ett "löfte om att ngt kommer att fungera planenligt eller enligt överenskommelse". Om man nu inte menar att det är garanterat utan bara en möjlighet så ska man inte använda ordet garanti.

Ja, bokar du ett billigt rum så finns det så många fler möjligheter för en uppgradering att träffprocenten är hyfsat hög. I praktiken får man som platinum ofta uppgradering och ganska bra uppgraderingar, men jag håller fast vid att det inte kan kallas för en garanti. Jag har inte räknat, men gissar att min uppgraderings-procent ligger på kanske 70%.

På Clarion Post Göteborg har både jag och rätt många andra här fått hålla tillgodo med vad man bokade 100% av besöken. Om man nu inte tjatar hål i huvudet på check-in personalen, för då hittar de ett rum. Så det är ett ställe med mycket lös defintion av garanti.

NC "garanterad uppgradering" är alltså egentligen en "chans till uppgradering av rummet om det kvällen innan eller vid incheckning finns ett rum som hotellet bedömer som bättre och där hotellet bedömmer att just du är värd det rummet och hotellet bedömmer att det bättre rummet bör vara tomt i fall att någon kommer in och köper det - och i den processen är din chans som Platinum medlem större än guld-medlemmens".


Sedan tycker jag det är helt ologiskt att den som bokat hotellets dyraste rum inte kan få en uppgradering för att personalen inte känner för att ge ut sviten. Dels är det ju en medlem som genererar mer vinst, dels är chansen/risken minimal att någon stiger in kl 15:30 och betalar för sviten enligt prislistan.

Exempel, superior dubbel på Malmö live kostar lätt 3x så mycket som en standard rum. Men ungefär 50% av gångerna så hälsas man välkommen med "Du har fått ett jättefint rum!" och så är det exakt rummet man bokade. Då ska man veta att de har flera olika sviter, så det är rimligen inte full i sviterna av betalande kunder.
Och när de uppgraderar till svit, så är det med kommentaren "vi har visst råkat överboka superior idag, så därför uppgraderas du". Det synsättet är också rätt långt ifrån en "garanterad uppgradering".
 

andreas

Medlem
Jo, den logiken håller nog.

Men en "garanterad uppgradering" borde inte ha en massa villkor. En garanti är ett "löfte om att ngt kommer att fungera planenligt eller enligt överenskommelse". Om man nu inte menar att det är garanterat utan bara en möjlighet så ska man inte använda ordet garanti.

Ja, bokar du ett billigt rum så finns det så många fler möjligheter för en uppgradering att träffprocenten är hyfsat hög. I praktiken får man som platinum ofta uppgradering och ganska bra uppgraderingar, men jag håller fast vid att det inte kan kallas för en garanti. Jag har inte räknat, men gissar att min uppgraderings-procent ligger på kanske 70%.

På Clarion Post Göteborg har både jag och rätt många andra här fått hålla tillgodo med vad man bokade 100% av besöken. Om man nu inte tjatar hål i huvudet på check-in personalen, för då hittar de ett rum. Så det är ett ställe med mycket lös defintion av garanti.

NC "garanterad uppgradering" är alltså egentligen en "chans till uppgradering av rummet om det kvällen innan eller vid incheckning finns ett rum som hotellet bedömer som bättre och där hotellet bedömmer att just du är värd det rummet och hotellet bedömmer att det bättre rummet bör vara tomt i fall att någon kommer in och köper det - och i den processen är din chans som Platinum medlem större än guld-medlemmens".


Sedan tycker jag det är helt ologiskt att den som bokat hotellets dyraste rum inte kan få en uppgradering för att personalen inte känner för att ge ut sviten. Dels är det ju en medlem som genererar mer vinst, dels är chansen/risken minimal att någon stiger in kl 15:30 och betalar för sviten enligt prislistan.

Exempel, superior dubbel på Malmö live kostar lätt 3x så mycket som en standard rum. Men ungefär 50% av gångerna så hälsas man välkommen med "Du har fått ett jättefint rum!" och så är det exakt rummet man bokade. Då ska man veta att de har flera olika sviter, så det är rimligen inte full i sviterna av betalande kunder.
Och när de uppgraderar till svit, så är det med kommentaren "vi har visst råkat överboka superior idag, så därför uppgraderas du". Det synsättet är också rätt långt ifrån en "garanterad uppgradering".

Mycket klokt och sakligt formulerat inlägg. Jag delar din uppfattning till 100%. Har inte haft platinum så många år men tillräckligt länge för att se den stora spridningen mellan hotellen i tolkningen utav ”garanterad uppgradering”. Enligt min uppfattning så finns det en otydlig diskrepans mellan den ”garanterade uppgradering” som platinum skall få jämfört med den ”möjlighet till uppgradering” som en guldmedlem har.

Jag har faktiskt ett exempel där en kollega till mig, guld, övernattade på samma hotell som jag. Lika långa vistelser, vi bokade ungefär samtidigt och incheckning skedde inom en timme för oss båda. Båda bokade i standardrum.
Hotellet hade fortfarande tillgängliga rum i högsta kategori, som i det aktuella fallet hette deluxe dubbelrum.

Kollegan, som checkar in först, erbjuds ett deluxe dubbelrum med hälsningen ”du har fått ett av våra bättre rum”. Jag som checkar in en timme senare, medveten om kollegans generösa uppgradering, för fint nöja mig med ett superior King. Ingen dålig uppgradering i sig men ur ett lojalitetsperspektiv så hade jag förväntat mig det ett deluxerum. På direkt frågan från mig om det inte finns ett deluxerum så är svaret att ”platinum uppgraderas alltid kvällen innan och ni är egentligen bara garanterad en nivå, du har redan fått det”. Ingen idé att göra en scen där och då men det är i just det här situationerna som värdet i platinum urholkas.

Precis som du är inne på så tror jag att den sk ”roomingen” kvällen innan lyfter platinum minimum ett snäpp i rumskategori. För guldmedlemmar sker det mer restriktivt och kanske till och med sparas till aktuell eftermiddag i stil ”uppgradera i mån av plats”.
Nackdelen då blir att en platinum-medlem som redan ”fått sin uppgradering” går miste om ytterligare förbättring då uppgraderingen redan är gjord. En guldmedlem som inte fått en förhandsuppgradering står därför med större chans att få ett bättre rum baserat på vad som hänt med tillgänglighet/överbokningsgrad sen roomingen kvällen innan.

För platinum-medlemmen, som också enligt medlemsvillkoren behåller alla guldförmåner, är det i situationer som denna som värdet av platinum tycks tveksamt i relation till guld, sett till bästa uppgraderingsmöjlighet.

Jag har ställt frågan, i samband med utvärderingen från hotellen, hur hotellen i fråga resonerar kring uppgraderingar av platinummedlemmar jämfört med guld och majoriteten håller fast vid att vi uppgraderar minst en kategori, men sen är det stopp. Två om man har tur.

Senast så rekommenderade AtSix mig att boka en kategori under det du vill ha så kan vi nästan lova att du får det du vill, om det inte är fullbokat såklart...
 

M.K

Medlem
@intuition Bra med exempel i tråden! Jag har hört många fler klaga både på Posts frukostservering och inte minst snåla hantering av status. Jag har därför alltid valt andra hotell i den stan.

Vi medlemmar som generellt drar in mest ska rösta med plånboken och välja andra alternativ istället för dåliga exempel! Jag har bott på flera andra NC hotell samt på bägge Radisson istället i Göteborg.
 

intuition

Medlem
Ja, POST går bort nuförtiden. (Finns en bra tråd någonstans om alternativ i Göteborg). Funderar också på att stryka Malmö Live från min lista.

Jag tror NC platinum lider av ett par olika problem. Dels tror jag att centralt så tror ledningen på orden "garanterad uppgradering" och menar att det ska vara så, men samtidigt har man skapat en decentraliserad hantering ute på hotellen. Kedjan har växt och både inlemmat gamla hotell (med befintliga rutiner) och byggt helt nytt där helt nya ledningar startar upp med helt egna idéer.
Det tror jag har skapat den inkonsekventa hanteringen av uppgraderingar. Hotell har sin egen tolkning och rutin, och det är inget som följs upp från centralt håll.

Men också att både antalet hotell och antalet medlemmar har ökat mycket snabbt.
Ett exempel: En av mina medarbetare hade jobbat natt på Comfort i många år (länge sedan nu). Så jag intervjuade henne om olika saker. Hon berättade just om "roomingen" :
- Ja, kvällen innan satt vi med planering och vi gav ju direkt våra bästa rum till Guld och stammisar.
- Platinum då?
- Jo såklart. Fast vi såg ju nästan aldrig några platinum.

Så vad jag tänker är:
1. Platinum har blivit ett mycket vanligare kort nuförtiden, för att inte tala om hur vanligt guld är.
2. Den ursprungliga metoden var att rooma på kvällen/natten och då gjordes alla uppgraderingar klara. "Bästa" gäst fick hotellets bästa rum, därefter i turordning.
3. De hade koll på stammisar (till namn och utseende). Jag utgår från att stammisarna hade status, men uppfattade att de hanterade stammisar utifrån individuella behov/önskemål/historik. De visste att person X gillade rum Y, så även om det var en liten uppgradering så gick de efter personliga preferenser då.
4. Nu finns det många fler status-medlemmar, kanske rooming inte fungerar som en one-stop-shop längre. Det är säkert olika på olika hotell, men precis som Andreas säger, så är risken att de kör igenom bara det de måste på kvällen. Platinum får ett steg upp, guld sätts på paus.
Vissa hotell (och jag misstänker nyare hotell) verkar inte rooma alls, eller i mycket begränsad omfattning. Vissa hotell verkar spara uppgraderingarna till incheckningen och kör då först-till-kvarn till dess uppgraderings-möjligheterna är uttömda.


Utan att höra från någon som jobbar på NC nuförtiden så kan vi ju bara spekulera.

Och det är ju vad det är. När man lagt förväntningarna på rätt nivå blir man ju oftast inte besviken på NC. Men inkonsekvent är det och man önskar att chefen för lojalitetsprogrammet också gjorde regelbundna enkäter för att se om programmet fungerar som tänkt.

PS i hotellets enkät efter besöket kan man svara nej på frågan "kändes du igenom som statusmedlem och fick du dina förmåner" även om man fått andra förmåner förutom uppgraderingen. Svarar man Nej får man upp ett fält där man kan ange vilken förmån man inte fick. Denna enkät går så vitt jag vet bara till hotell-chefen, men det är klart att om tillräckligt många säger att de inte kan rekommendera hotellet till kollegor och att man inte får sin uppgradering, så kanske en ändring just på de hotellen som brister.
På samma sätt kan man ju lyfta fram de hotell och medarbetare som verkligen hanterar platinum medlemmar på ett bra sätt
 

intuition

Medlem
....
Ofta välkomstbrev också med någon liten gåva på hotell där jag bott tidigare. Senast i helgen då vi blev uppgraderade från standard till Superior näst högst upp med utmärkt utsikt och ovanligt skön säng utöver välkomstbrevet och två påsar med sötsaker.

...
Tror även denna procedur varierar kraftigt från hotell till hotell. Mina senaste vistelser har inte gett något brev/godsak.
Clarion på Kastrup är bra (jag har fått små dikter där! och godsaker). Båda Clarion i Helsingfors är också bra på det. Grand i Helsingborg brukar göra det.
Men inte Malmö live m.fl.

Och även om det kan tyckas fånigt så tror jag detta absolut är en sak som stärker lojaliteten.

PS
Välkomstgåva hänger ju intimt samman med roomingen. Bara om de vet i förväg att just du ska bo i just det rummet hinner de duka upp.
 

M.K

Medlem
Så många Plat är vi inte, om än ökande. Däremot lär det vara ett kraftigt ökat antal Golds med nya MC.

Jag tror att recognition mest beror på attityden hos GM för det aktuella hotellet. På vissa, mest Clarions känner jag mig genuint väkomnad. Jag har t o m fått en ursäkt när det inte finns lediga sviter. På andra däremot känns det lite snålt och, vad ska jag säga, besvärande, för dem att ge ut förmåner vi har rätt till.

Vid ett tillfälle mottog jag inte mina fördelar korrekt, angav detta efteråt i enkäten, och fick ett personligt brev av GM som tackade för återkoppling, en ursäkt, skäl till detta (ny personal i front desk) samt bättring nästa gång. Jag bokade då detta hotell igen någon månad senare och fick allt och mer därtill!

Vad jag återigen vill komma fram till är att som i alla verksamheter finns det både bra och dålig ledning. Genom infon på B.C och av kollegor/vänner kan vi göra bättre val och undvika de sämre. Alternativt boka dem via tredjepart vilket jag gjorde konstant en period då programmet gjorde “enhancements”. Jag struntade i att försvara mitt dåvarande Gold.
 
Last edited:
Toppen