Jo, den logiken håller nog.
Men en "garanterad uppgradering" borde inte ha en massa villkor. En garanti är ett "löfte om att ngt kommer att fungera planenligt eller enligt överenskommelse". Om man nu inte menar att det är garanterat utan bara en möjlighet så ska man inte använda ordet garanti.
Ja, bokar du ett billigt rum så finns det så många fler möjligheter för en uppgradering att träffprocenten är hyfsat hög. I praktiken får man som platinum ofta uppgradering och ganska bra uppgraderingar, men jag håller fast vid att det inte kan kallas för en garanti. Jag har inte räknat, men gissar att min uppgraderings-procent ligger på kanske 70%.
På Clarion Post Göteborg har både jag och rätt många andra här fått hålla tillgodo med vad man bokade 100% av besöken. Om man nu inte tjatar hål i huvudet på check-in personalen, för då hittar de ett rum. Så det är ett ställe med mycket lös defintion av garanti.
NC "garanterad uppgradering" är alltså egentligen en "chans till uppgradering av rummet om det kvällen innan eller vid incheckning finns ett rum som hotellet bedömer som bättre och där hotellet bedömmer att just du är värd det rummet och hotellet bedömmer att det bättre rummet bör vara tomt i fall att någon kommer in och köper det - och i den processen är din chans som Platinum medlem större än guld-medlemmens".
Sedan tycker jag det är helt ologiskt att den som bokat hotellets dyraste rum inte kan få en uppgradering för att personalen inte känner för att ge ut sviten. Dels är det ju en medlem som genererar mer vinst, dels är chansen/risken minimal att någon stiger in kl 15:30 och betalar för sviten enligt prislistan.
Exempel, superior dubbel på Malmö live kostar lätt 3x så mycket som en standard rum. Men ungefär 50% av gångerna så hälsas man välkommen med "Du har fått ett jättefint rum!" och så är det exakt rummet man bokade. Då ska man veta att de har flera olika sviter, så det är rimligen inte full i sviterna av betalande kunder.
Och när de uppgraderar till svit, så är det med kommentaren "vi har visst råkat överboka superior idag, så därför uppgraderas du". Det synsättet är också rätt långt ifrån en "garanterad uppgradering".
Mycket klokt och sakligt formulerat inlägg. Jag delar din uppfattning till 100%. Har inte haft platinum så många år men tillräckligt länge för att se den stora spridningen mellan hotellen i tolkningen utav ”garanterad uppgradering”. Enligt min uppfattning så finns det en otydlig diskrepans mellan den ”garanterade uppgradering” som platinum skall få jämfört med den ”möjlighet till uppgradering” som en guldmedlem har.
Jag har faktiskt ett exempel där en kollega till mig, guld, övernattade på samma hotell som jag. Lika långa vistelser, vi bokade ungefär samtidigt och incheckning skedde inom en timme för oss båda. Båda bokade i standardrum.
Hotellet hade fortfarande tillgängliga rum i högsta kategori, som i det aktuella fallet hette deluxe dubbelrum.
Kollegan, som checkar in först, erbjuds ett deluxe dubbelrum med hälsningen ”du har fått ett av våra bättre rum”. Jag som checkar in en timme senare, medveten om kollegans generösa uppgradering, för fint nöja mig med ett superior King. Ingen dålig uppgradering i sig men ur ett lojalitetsperspektiv så hade jag förväntat mig det ett deluxerum. På direkt frågan från mig om det inte finns ett deluxerum så är svaret att ”platinum uppgraderas alltid kvällen innan och ni är egentligen bara garanterad en nivå, du har redan fått det”. Ingen idé att göra en scen där och då men det är i just det här situationerna som värdet i platinum urholkas.
Precis som du är inne på så
tror jag att den sk ”roomingen” kvällen innan lyfter platinum minimum ett snäpp i rumskategori. För guldmedlemmar sker det mer restriktivt och kanske till och med sparas till aktuell eftermiddag i stil ”uppgradera i mån av plats”.
Nackdelen då blir att en platinum-medlem som redan ”fått sin uppgradering” går miste om ytterligare förbättring då uppgraderingen redan är gjord. En guldmedlem som inte fått en förhandsuppgradering står därför med större chans att få ett bättre rum baserat på vad som hänt med tillgänglighet/överbokningsgrad sen roomingen kvällen innan.
För platinum-medlemmen, som också enligt medlemsvillkoren behåller alla guldförmåner, är det i situationer som denna som värdet av platinum tycks tveksamt i relation till guld, sett till bästa uppgraderingsmöjlighet.
Jag har ställt frågan, i samband med utvärderingen från hotellen, hur hotellen i fråga resonerar kring uppgraderingar av platinummedlemmar jämfört med guld och majoriteten håller fast vid att vi uppgraderar minst en kategori, men sen är det stopp. Två om man har tur.
Senast så rekommenderade AtSix mig att boka en kategori under det du vill ha så kan vi nästan lova att du får det du vill, om det inte är fullbokat såklart...