Senaste nytt

Nordic Choice Club Mastercard

intuition

Medlem
Ett kort som gör att 6 nätter ger Guld kommer garanterat att ge konsekvenser för programmet. Tycker bara att det är synd.

Detta är ju som sagt en engångseffekt och bara för en mindre del av medlemmarna.
Jag misstänker att de inte riktigt tänkt på denna effekten. Eller att de insett att de som på det här sättet får många nätter i år ändå hade kvalificerat sig. Om jag normalt gör 50 nätter och tidigare blivit plat med hjälp av de +10 nätterna i gamla kortet, så kommer jag antagligen att bli plat i år igen fast med 84 nätter. Ingen större skillnad, eller hur.
På Guld är det lite annorlunda, där kan man tänka sig att ett antal stabila silver-kunder kommer att bli guld enkelt just i år.

Alla skaffar knappat kreditkortet och en stor del av de som gör det bor kanske bara sina 6 nätter. Frågan är om det blir fler NC Guld med kreditkortet än när de statusmatchade alla konkurrenter. Det är säkert ganska noga avvägt på vilken nivå de ska ligga.
Precis.
Jag gillar inte urvattning av programmet, men det måste ju vara bättre att man skapar goodwill hos befintliga kunder än att man statusmatchar in otrogna som bara nyttjar förmånerna max.
 

Meazza

Medlem
Detta är ju som sagt en engångseffekt och bara för en mindre del av medlemmarna.
Nej?

2 nätter per månad ger 24 nätter per år. Ergo: ytterligare 6 nätter för Guld.

Jag misstänker att de inte riktigt tänkt på denna effekten. Eller att de insett att de som på det här sättet får många nätter i år ändå hade kvalificerat sig. Om jag normalt gör 50 nätter och tidigare blivit plat med hjälp av de +10 nätterna i gamla kortet, så kommer jag antagligen att bli plat i år igen fast med 84 nätter. Ingen större skillnad, eller hur.
Nej, det är ingen större skillnad och heller inte särskilt relevant i den här diskussionen. Det vi pratar om är ju de som halkar upp på Guld eller Platinum och som därmed spär ut de nivåerna.
 

M.K

Medlem
Blev beviljad idag och blir mer och mer positiv. Choice kommer tjäna bra på detta då programmet åter blir mer attraktivt för oss som gillar deras premium alternativ. Det har varit konstiga tider med bättre intjäning via tredjepart sedan försämringarna och jag har aktivt valt andra kedjor då tillfälle getts.

Jag kommer definitivt att bo mycket mer på kedjan framöver igen. Trevligt :)
 

intuition

Medlem
Och idag kom brev-kommunikation. Där står det tydligt att den nya poäng-beräkningen gäller "fr.o.m. nu"

Det finns med en tabell också som gör att det ser ut som att 30p/100kr bara gäller spend inom nordic choice som inte är hotell-rum. Det står
"Hos Nordic Choice: 30p" och i nästa kolumn "Bokning på choice.se: 20p".

Jag har en vistelse inom kort och eftersom bonusen från MC spend redovisas dagligen numera, så kommer jag i början av nästa vecka att veta hur det räknas.
 
Pros

Busenkelt att bli platinum för mig som bor ca 40 nätter per år på Nordic Choice.

Många frinätter med frun då det är enkelt att få ihop poäng. Och de har inte ökat priset på poängnätter om jag förstått det rätt.


Cons
Det kommer jag inte att vara ensam om heller...att bli platinum alltså.

Kortet har börjat kosta pengar, men (som det verkar) ger mycket mer.

Jag skulle önska att det gick att komplettera med loungekey på platinum nivån. Eller några gratis besök !
 

intuition

Medlem
Nej?

2 nätter per månad ger 24 nätter per år. Ergo: ytterligare 6 nätter för Guld.
...
Helt rätt. Jag blandade ihop det med det du skrev i en tidigare post, om att det skulle vara superenkelt för dig att nå platinum eftersom du skulle få 32 kvalificerade nätter i år. Det är ju en engångseffekt, men inte det som stod i posten som jag citerade. Förlåt!

...
Nej, det är ingen större skillnad och heller inte särskilt relevant i den här diskussionen. Det vi pratar om är ju de som halkar upp på Guld eller Platinum och som därmed spär ut de nivåerna.
Rätt igen, om vi hoppar över effekten i år för de som redan har kortet och som har en period som tajmar rätt, så är det ändå en ned-justering av nivåerna Långsiktigt är kvalificeringsnivån nu kraftigt sänkt för gruppen som har kortet och som använder det varje månad. 6 nätter till guld, 34 nätter till platinum.

Sedan kan man fråga sig hur många det är i den gruppen. Med 6 nätter om året pratar vi en medel-svensson som bor några nätter om året på hotell utifrån privata behov. En sådan person är antagligen inte speciellt lojal till NC, utan hoppar runt mellan billigaste hotell. Då är det lite långsökt att tro denne väljer att skaffa ett nytt kreditkort från en hotell-kedja. Och väljer han/hon en kedja kanske Scandic ligger närmare till hands.
De flesta utanför forum av den här typen har inte heller massor av kreditkort i plånboken, så där är också en faktor som håller mot. Jag tror faktiskt att kortet inte ens är speciellt vanligt hos stammisar.
Kravet på spend varje månad betyder troligen också för medel-svensson att han/hon skulle känna sig tvingad att se Nordic Choice kortet som sitt primära kort för att det ska vara värt det. Återigen är det mycket få mäniskor som sitter och räknar på sin spend och planerar vilket kort som ska användas till vad och när.

Om vi ändå har en medel-svensson som väljer att lägga 100% av sina få nätter om året hos NC, är steget ändå ganska lång till att byta ut sitt vanliga kreditkort från t.ex. banken eller matkedjan. Han/hon handlar på Ica varenda dag, och bokar NC 6 gånger om året. Dessutom, 595kr ska upp för NC-kortet första året och sedan 495 på guldnivån.


Den gruppen jag tror kommer att växa är stammisar som bokar själva och som idag hamnar på guld baserat på nätter. Ligger du idag i intervallet 36-49 nätter finns en rejäl uppsida som inte fanns innan.
 
Jag har nu tecknat kortet och har tidigare inte haft deras kort. Orsaken är de 2p/mån.

Två senaste åren har jag trivts bra på Nordic Choice och har bott upp till guld. Det har varit på bara några nätter över att jag klarat gränsen utan kort. Just att jag varit så nära gränsen har också gjort det lite svårt att ta ut bonusnätter då jag vill behålla statusen.

Nu med förändringen av deras kreditkort så känner jag mig mer eller mindre tvungen att teckna kortet. Mitt ställningstagande till detta grundar sig i dels att kortet i mitt fall i praktiken ger en garanti att behålla guld, bättre möjligheter att ta ut bonusnättwe och kanske tom viss möjlighet att nå Platinum. Det andra skälet är att det säkerligen är likadant för många andra med följden att det lär finnas viss risk för försämringar av programmet och sker något sådant känner jag att det är bättre att följa strömmen är streta emot...
 
Toppen