Senaste nytt

Nextjet tar över trafiken mellan Arlanda och Sveg

Palazzi

Medlem
Tycker att man på vissa orter måste bortse från underlaget. Just Sveg är ju ändå en residensstad. Inget tåg (nåja) långt till norsk stor stad, långt till Östersund o långt till flygplats i söderled. Härjedalingens busslinje tar väl 7-8h ner till Stockholm.

Sen kan man ju diskutera om det kanske borde vara kommunala, snarare än statliga, stöd. Själv lutar jag ändå åt statligt...

Jag skulle kunna tänka mig en situation med ett statligt företag (jag är inte kommunist) istället, som kan köpa in flygplan som passar för trafiken. Onödiga pengar att flyga med Nextjet på linjer som denna, Torsby mfl som snittar 1-2 passagerare... Försvarsmakten kan ju äga planen o hyra ut - de har ju trafikpiloter också.
 
  • Gilla
Reactions: olo

Agö

Medlem
Sen kan man ju diskutera om det kanske borde vara kommunala, snarare än statliga, stöd. Själv lutar jag ändå åt statligt...

Jag är ingen expert på offentlig rätt, än mindre på kommunallagen men att kommunen skulle gå in med stöd till drift känns alltför långtgående. Räcker det inte med att kommuner runt om i Sverige bedriver förlustdrivande flygplatsverksamhet? Gång på gång ser vi ju exempel på hur detta misslyckas och att de som slutligen får betala är skattebetalarna. Det går ju inte heller att säga att det endast är de lokala skattebetalarna som pröjsar i och med de kommunala utjämningsbidragen. Spelar med andra ord mindre roll vem som är upphandlande enhet enligt min mening.

Jag skulle kunna tänka mig en situation med ett statligt företag (jag är inte kommunist) istället, som kan köpa in flygplan som passar för trafiken. Onödiga pengar att flyga med Nextjet på linjer som denna, Torsby mfl som snittar 1-2 passagerare... Försvarsmakten kan ju äga planen o hyra ut - de har ju trafikpiloter också.

Känns som att vi har ett halvstatligt företag som sysslar med flygtrafik. Och det går ju inget vidare för det bolaget, haha. Nextjet har väl lämnat det lägsta anbudet i upphandlingsprocessen, bättre än så blir det inte.
 

Nemo

Medlem
Tycker att man på vissa orter måste bortse från underlaget. Just Sveg är ju ändå en residensstad. (...)
Jag skulle kunna tänka mig en situation med ett statligt företag (jag är inte kommunist) istället, som kan köpa in flygplan som passar för trafiken.
OT. Sveg är inte residensstad, Härjedalen hör till Jämtlands län och Östersund. Skulle det vara kommunal/statlig nytt flygbolag som driver förlustlinjer lär det bli rejäl förlust. Jag gissar att det landstingen tänkt göra med ambulansflyg är något liknande och min prognos är att det lär bli klart dyrare och mer byråkratiskt än dagens upphandling. Skulle inte förvåna mig om någon skrivbordsnisse kommer på att dessa plan kan användas för förlustflyg i inlandet.
Landstingen ska ga ambulansflyg - Nyheter - Dagens Medicin
Scandinavian AirAmbulance - Ambulanshelikopter, ambulansflyg, MediCopter
 

Palazzi

Medlem
OT. Sveg är inte residensstad, Härjedalen hör till Jämtlands län och Östersund. Skulle det vara kommunal/statlig nytt flygbolag som driver förlustlinjer lär det bli rejäl förlust. Jag gissar att det landstingen tänkt göra med ambulansflyg är något liknande och min prognos är att det lär bli klart dyrare och mer byråkratiskt än dagens upphandling. Skulle inte förvåna mig om någon skrivbordsnisse kommer på att dessa plan kan användas för förlustflyg i inlandet.
Landstingen ska ga ambulansflyg - Nyheter - Dagens Medicin
Scandinavian AirAmbulance - Ambulanshelikopter, ambulansflyg, MediCopter

Centralort i landskapet iaf. Tror Härjedalen är del i både Dalarna o Jämtlands Län (men ca 95% Jämtland)

Jag har inte gjort en kalkyl, men är inte odelat positiv till upphandlingskoncept på pris. Tycker inte det har fungerat felfritt på t.e.x. vårdsidan..
 

Agö

Medlem

oermen

Medlem
Hur var beläggningen på den tiden? Intressant att veta om det förbättrats/försämrats över tid.

Lidt forskelligt, men jeg sad aldrig alene. Flyet fløj altid via et andet sted. I slutningen var det Mora og i starten mener jeg at det var Söderhamn men jeg er ikke helt sikker.

En enkelt gang var flyet aflyst mellem Sveg-Mora på grund af vejret i Sveg så der satte de alle 6 passagerer afsted i taxi til Mora og så med flyet videre derfra til Stockholm.
 
Toppen