Senaste nytt

NextJet i konkurs

I teorin är upphandlingsmodellen jättebra. Att den sedan är implementerad på ett sådant sätt att det alltid blir skit av det är en annan femma.

Jag håller med om att grundkonceptet "upphandling" är helt OK i så mening att det ger möjlighet för olika företag att utföra trafik eller andra tjänster på ett effektivt sätt. Problemet uppstår om det finns ideologiska tankar bakom som framförallt handlar om "att det är billigt" och att det absolut främsta kriteriet är att "man får billiga tjänster" snarare än kostnadseffektiva.

Problemet är naturligtvis att "kostnadseffektivt" inte är detsamma som "billig" då det mycket väl kan vara så att det där "dyrare" anbudet är det som ger bäst resultat (t.ex ökat resande etc) vid avtalets slut 10 år senare.
 
För att svara på min egen fråga: det enda (Kina och Ukraina åsido) i den storleken som tillverkas idag verkar vara ATR 42-600.

Marknaden för så små flygplan har i princip upphört. Det finns ingen anledning att begränsa sig baserat på tillverkningsland då det är lämpligt att köpa in det som är bra oavsett var det kommer ifrån.;)

ATR42-600 är bra och absolut tänkbar, dock är ju normalstorleken för turboprop idag snarare runt 60-80 passagerare med planer på 90-sätesmaskiner.

Det ursprungliga segmentet runt 35 stolar betjänades av Embraer EMB-120 Brasilia, Saab 340, Fairchild-Dornier Do328 och BAe Jetstream men idag är läget ett annat och tyngdpunkten ligger på större kapacitet.

Med tanke på att NextJet flög ATP är det min uppfattning att Il-114-300 skulle passa i trafiken då den ligger i snarlik storleksklass. Förutom MA700 och Regio Prop R-80 är det den nyaste maskinen på marknaden i segmentet. Naturligtvis finns Q400 också.

Visserligen kan man argumentera att Il-114 som typ är ungefär jämngammal med ATPn (något nyare) men -300 är en total modifiering och uppgradering (snarast att jämföra med en Q400 vs Q100/200/300 eller ATR42/72-200 vs -600).

Det kan ju också argumenteras för att det med rätt prissättning och del i ett större trafiksystem inte bör vara något problem att använda vare sig ATR42-600, Q400 eller Il-114-300 i Sverige.

Annars går det att få nytt i den mindre storleken också i form av STR-40DT. Det är en Yak-40 i kompositmaterial och tvåmotorig samt totalt moderniserad. Om det av olika skäl inte anses passa med 50-70 säten är det en lösning.

Det som är bra med den är annars ypperliga kortfältsprestanda och att den fungerar utmärkt ute i bushen. Demonstrationsflygningar med original-Yak-40 i Ängelholm visade att den klarar att använda halva banan där utan problem.

Skulle det krävas riktigt små maskiner finns N219 från iAE/PT Aviasi (Indonesian Aerospace) men jag är inte riktigt säker på att det är värt att gå ned till den storleksklassen.

För egen del hade jag kört på STR-40DT, ATR42-600 eller Il-114-300 beroende på kapacitetsbehov.
 
Dash 8 : or flög inrikes i Sverige. Dash 8 : or, inklusive de som flög i Sverige, fick hastigt tas ur trafik av SAS i skam och vanära för att rädda resenärernas förtroende för bolaget. Tror inte riktigt att argumentet "Jamen, det var ju danska Dash8 : or som det var problem med!" skulle bita.

Jag minns den s.k "skandalen" men har aldrig betraktat det som en skandal då Q400 i sig är en helt OK maskin. Visserligen kallad "julgranen" men den gör vad den skall.

Mediahysterin gjorde dock att SAS agerade men det var ju uppblåst totalt bortom proportioner. Det korrekta hade varit att kontrollera maskinerna och när det var gjort och problemet fixat - ut i trafik igen.

För egen del blev det Air Baltic B737-300 samt MD-80 istället för Q400 när den togs ur trafik. Har svårt att se att det blev bättre jämfört med den sistnämnda. Men det är klart, journalisterna blev nöjda. Med bättre menar jag ur operativ synvinkel.

Om man skall följa med i skandaljournalistiken kan man grounda ett antal olika flygplanstyper då det inträffat diverse olika "nosstället fälls inte ut" till "ena huvudstället syns inte ens" o.s.v. I en del fall har inte något av ställen synts ö.h.t eftersom inget av dem gått att fälla ut.

Det är tämligen bedrövligt att förtroendet för SAS skulle påverkas av en så banal sak som ett landställsproblem som gått att fixa. Annars får man ju bara hoppas att det inte händer något med ställen på övriga SAS-maskiner för då kanske vi alla står där med inställda flighter när det visar sig att t.ex A330 är "farlig" enligt journalisterna.

Edit: Enligt journalister är det farligt att flyga turboprop (1994 års haveri med American Eagle flight 4184). Fly-by-wire var farligt när A320 satts i trafik. Maskiner tillverkade i land X är farliga. Q400 är farlig. Det finns många faror som lurar.

Tur för mig att jag inte låter mig påverkas utan gladeligen sätter mig i valfri maskin sålänge den är välhållen.
 
Flygtrafiken återupptas i Arvidsjaur och Gällivare | SVT Nyheter

Flygtrafiken återupptas i Arvidsjaur och Gällivare
Nu är det klart att flyget till och från Gällivare och Arvidsjaur återupptas i mitten av september.
Det är det estniska flygbolaget Regional Jet som börja ska flyga till de två orterna. Det blir till att börja med två turer per vardag och en på söndag för att nästa år utökas med ytterligare en dagtur.
– Mycket glädjande. Detta har vi väntat på, säger Ralf Lundberg, flygplastchef i Arvidsjaur.
Flygtrafiken till dom båda flygplatserna har legat nere sedan Nexy Jets konkurs sedan i maj.
 

011430121

Medlem
Flygtrafiken återupptas i Arvidsjaur och Gällivare | SVT Nyheter

Flygtrafiken återupptas i Arvidsjaur och Gällivare
Nu är det klart att flyget till och från Gällivare och Arvidsjaur återupptas i mitten av september.
Det är det estniska flygbolaget Regional Jet som börja ska flyga till de två orterna. Det blir till att börja med två turer per vardag och en på söndag för att nästa år utökas med ytterligare en dagtur.
– Mycket glädjande. Detta har vi väntat på, säger Ralf Lundberg, flygplastchef i Arvidsjaur.
Flygtrafiken till dom båda flygplatserna har legat nere sedan Nexy Jets konkurs sedan i maj.
Någon som har koll med vilken typ av maskin de kommer att flyga?
 
Toppen