Senaste nytt

NextJet Bae ATP

Ska precis gå ombord på NextJet (som ironiskt nog flyger turboprop trots namnet).
kände inte igen flygplanstypen och noterar att bolaget är ensamt i världen att flyga gamla Bae ATP i hela världen i passagerartrafik. Dom levererades för cirka 20 år sedan och flyger bara 268 knop vilket gör att sträckan HAD-ARN tar 1:15.

Några fler som testat?
 

Palazzi

Medlem
Ingen får sitta på dom första sju raderna pga vikt/balans.
Jag sitter på nödutgång rad 8 med 36" pitch.

7 rader!?:eek: Så minst 14 platser tomma i ett plan med 68 platser... Låter ju inte sådär superekonomiskt, men antar att kostnader för nya inköp/leasing är för höga..
 

HenrikAI

Medlem
7 rader!?:eek: Så minst 14 platser tomma i ett plan med 68 platser... Låter ju inte sådär superekonomiskt, men antar att kostnader för nya inköp/leasing är för höga..

Njae, jag kanske missförstår dig, men det var nog bara på denna flygning de sju första raderna var blockerade (pga få passagerare). Hade 40-50 personer åkt med så hade seatingen kanske varit annorlunda. :)

Hur står sig BAe ATP mot Skyways Fokker 50 (som inte var någon favorit..)?
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det gläder mej att Björnström får prova det usla vi har i flygväg som bor på landet. Vi har nu varit utan regulgärflyg i flera månader från NRK men skall tydligen få SF340 med Nextjet i nästa månad. Jag lovar att SF340 inte är ett komfortabelt flyg, bullrigt och skakigt. För egen del får det även i fortsättningen bli ARN, trots att det numera tar en timme extra att passera Essingeleden. Jag lär nog inte uppleva någon förbifart för Stockholm med tanke på politiska beslut.
 
Toppen