Det blir absolut intressant att se hur X2orna blir efter renovering (X2 är litterat på X2000). Jag är dock inte helt avslappnad ifråga om "klass för sig" eftersom det skulle antyda ett starkt kundfokus och där är jag inte helt övertygad om SJs kvaliteter. Alltså att när SJ i modern tid inreder ett fordon är grundprincipen "komfort" snarare än "bra för SJs lönsamhetsfixering". Trots allt har ju detta bolag givit oss B10 (den vidrigaste personvagnen i Sverige), X40 (som inte är något att skriva hem om och som egentligen är ganska katastrofal jämfört med t.ex tyska DD-vagnar, Regina och IR4, DSBs fyrvagnarsregionalversion av IC3). De har också givit oss X55 som trots att det är en "bistro-Regina" enligt mig har lyckad design och inbjudande bistro.
De lyckades ju också rätt bra med sina IC-X31K som de dock fick lämna ifrån sig. Så de kan ju få till det men sedan har man då vissa moln på himlen (just B10 och X40) samt nedbemanningen av X2000 och degraderingen av första klass där som gör att jag inte skulle börja skruva upp förväntningarna för högt. Att ombyggda X2 skulle få en komfort motsvarande IC3 i första och andra klass med god utsikt från alla platser (alltså bort med dagens väggplatser) vågar jag inte tro på. Att servicekonceptet skulle uppgraderas enligt "Pay More - Get More" vågar jag inte tro på heller eftersom SJ utan att blinka kan sälja biljetter för 195 kronor OCH 1200 kronor utan att det ens i det sistnämnda fallet ger ett mervärde i tåget (oavsett hur man vrider och vänder på det anser jag att en fullprisbiljett skall ge ett mervärde ombord jämfört med en lågprisbiljett).
Jag har trots det förhoppningen att X2-ombyggnaden blir lyckad men jag är lite avvaktande inför SJ trots allt. Jag känner inte riktigt att jag skulle byta Snälltågets AB3 och Krogen eller Blå Tåget mot en X2-uppgradering eftersom SJ främst verkar inriktade på att trycka in fler platser i tåget. Även om moderna säten är tunnare och därmed platsbesparande kan jag inte få bort känslan att ombyggnaden snarare handlar om "SJ-lönsamhet" snarare än en metod som gör tåget mer attraktivt. En annan väldigt öppen fråga är långsiktigt underhåll (SJ har ju misskött X2orna i perioder, de har ju körts över rekommenderade intervaller och med olika tekniska problem såsom avstängd korglutning, problem med elförsörjningen, toalettproblem etc etc) så track record är ju inte helt i deras favör.
Innan jag hissar hög flagg och säger att "ja, SJ är ett bolag som kör komfortabla tåg med god service, hela och rena samt välunderhållna" vill jag se och uppleva det i praktiken.