Senaste nytt

Nedgradering på SJ

Najk

Medlem
Det där har hänt mig med, men de gånger har jag bokat om till annan avgång typ en timme senare eller tidigare. Att åka 2:a klass 3h och få någon hundring eller två för det känns inte så intressant.
 
Man undrar vad SJ gör om 1:a klass biljetten var billigare än 2:a klass biljetten vid bokningstillfället?? Låter passageraren betala mellanskillnaden? *skratt*. Nej skämt och sido. En gång var jag med om en försening mellan Stockholm och Alvesta. Vi resete i 1:a klass och var påväg till Kalmar. P g a förseningen på det första benet skulle vi missa vår anslutning i Alvesta. Man bestämde då för att sätta in ersättningsbussar. Det fick mig samt mitt resesällskap varav en fransos att gå i taket. Det innebar att vi fick åka med ett nästkommande öresundståg medans resten utav tåget (inkl förstaklass passagerare) fick sätta sig på ersättningsbuss och skumpa runt halva Småland. Enligt tågvärden så köper sig SJ in sig på vissa avgångar (typ codeshare) och den avgången vi fick åka med hade SJ inte köpt in sig på. Låter konstigt i mina öron, men är säkert så. Och då vårat krav annars hade varit betald taxiresa till Kalmar ansåg väl SJ att detta var det mest prisvärda alternativet för oss.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bryant

Medlem
Då har det hänt igen! I morse när vi skulle kliva på tåget i 1:a klass så saknades den vagnen. Biljett köpt 24h innan på nätet.

Detta mejl kommer inte vara lika trevligt

Jaha! Fick precis svar från SJ. Inga svar på hur det kommer sig att det går att boka 1:a klass online när setet saknar 1:a klass. Många andra frågor är obesvarade... SJ AB (BA JS)

Hej!

Vi kommer att ersätta dig då du fick sitta i 2 klass istället för 1 klass, 26 kronor kommer att sättas in på det konto som användes vid resans köp.

Det tar 3-5 bankdagar innan pengarna kommer in på ditt konto.

Med vänliga hälsningar

SJ AB
Joakim
 

agehall

Medlem
Så vitt jag vet, nej. De har gränssnitt som gör att du kan boka från Amadeus, men det faktiska bokningssystemet som ligger bakom är inte Amadeus. Det är inhouse från Linkon.

Intressant. Informationen jag har är iofs gammal nu, men jag är rätt övertygad om att de låg på Amadeus för ett antal år sedan.
 

mha321

Medlem
Intressant. Informationen jag har är iofs gammal nu, men jag är rätt övertygad om att de låg på Amadeus för ett antal år sedan.
Alla gånger jag varit involverad i projekt som interfaceat mot de delarna de senaste 6-7 åren så har det varit inhouse system åtminstone, och inte Amadeus. Och det är definitivt inte system som skrivits om de senaste 15 åren...

Men jag har inte gjort något i själva systemen, så jag vet inte hur det ser ut längre bak - det kan ju mycket väl vara flera parallella eller seriella system.
 
Toppen