Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.

johhenrik

Medlem
Dubbelkollat med det enligt GCmapper är avståndet med alla rätta stopp 23967 miles T/R. I mailet skriver han: total ticketed kilometres which is 23730 .

Så dom har ju hittat på något här...

Men då stämmer ju Emirates beräkningar dock. Han säger kilometer men använder miles i alla ställen, så beräkningen blir ju den samma. Byt ut kilometer mot miles överallt så är det ju korrekt.
 
Men då stämmer ju Emirates beräkningar dock. Han säger kilometer men använder miles i alla ställen, så beräkningen blir ju den samma. Byt ut kilometer mot miles överallt så är det ju korrekt.

Uppenbarligen. Men hmm, nu är frågan. Jag är ju inte riktigt nöjd med det här. Men troligen har väl om ARN har hittat något här: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf

Kolla XI Upgradring and downgrading. Articel 10.2C där det står om several legs....
 

agehall

Medlem
LH har en klumpsumma vad jag har läst mig till, de slänger till passageraren 4000EUR och säger deal eller no deal?

Kan ju fö säga att om det hände mig och jag fick access till FCT och ett erbjudande om €4000 så hade jag och flygbolaget varit bästa kompisar för evigt... Nu vet jag ju inte om detta stämmer, men om det stämmer, så är det helt rätt hanterat av LH. Det lär ju inte hända dem ofta, men när det händer ser man till att kompensera resenären ASAP på ett sätt som är svårt att tacka nej till, även om det kanske inte strikt taget uppfyller EU261/2004 och slipper på så sätt både en missnöjd resenär och en rättsprocess.
 

jumbooze

Medlem
Uppenbarligen. Men hmm, nu är frågan. Jag är ju inte riktigt nöjd med det här. Men troligen har väl om ARN har hittat något här: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf

Kolla XI Upgradring and downgrading. Articel 10.2C där det står om several legs....
29) NEB are of the opinion that reimbursement will be made in relation to the ticket, not just the flight sector,
which the passenger was travelling on when the downgrade occurred.
...This document does not constitute any kind of formal commitment on the part of the European Commission. ...
 

agehall

Medlem
Uppenbarligen. Men hmm, nu är frågan. Jag är ju inte riktigt nöjd med det här. Men troligen har väl om ARN har hittat något här: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf

Kolla XI Upgradring and downgrading. Articel 10.2C där det står om several legs....

Om ARN hittat den där skriften är deras beslut ännu mer obegriplig.

Billigaste published F fare ARN-DXB med EK är AE4MPSE1 som går loss på 28220kr (t/r). Om vi nu räknar snällt, så är det enligt den där skriften 75% av 28220/2=14110kr du ska ha, dvs 10582,5kr.

Eftersom skriften är otydlig på punkten, så skulle jag yrka på ersättning för 75% av beloppet för en enkelresa (ASOWSE1) som skulle bli 75% * 23010 = 17257,5kr.
 
Men då stämmer ju Emirates beräkningar dock. Han säger kilometer men använder miles i alla ställen, så beräkningen blir ju den samma. Byt ut kilometer mot miles överallt så är det ju korrekt.

Ja med några siffror här o där fel. Men de blir förvirrande när dom använder miles i tecknen men yttrar kilometer. Dock ser jag inte det här som en ersättning jag är nöjd med. Men efter alla dessa mail till dom med förslag på så enkelt som dubbla miles dom erbjöd mig. 32500x 2 och dom inte kunde erbjuda det. Inte heller dubbla summan för ett eletroniskt värdebevis att använda för kommande flygningar, dom erbjöd samma summa då...

Om ARN hittat den där skriften är deras beslut ännu mer obegriplig.

Billigaste published F fare ARN-DXB med EK är AE4MPSE1 som går loss på 28220kr (t/r). Om vi nu räknar snällt, så är det enligt den där skriften 75% av 28220/2=14110kr du ska ha, dvs 10582,5kr.

Eftersom skriften är otydlig på punkten, så skulle jag yrka på ersättning för 75% av beloppet för en enkelresa (ASOWSE1) som skulle bli 75% * 23010 = 17257,5kr.

Nu har du ju läst beslutet då jag skickade det till dig. Men där står de att dom avslår min begäran om den ersättningen jag föreslog för ja över ett halvår sen..... Om jag ska begära omprövning på detta kan jag verkligen på samma ärende begära en annan ersättning? Jag kan ju fortfarande hävda att dom bedömt det fel och hänvisa tillbaka till reglerna.... Jag är bara nyfiken till hur dom kom fram till de här beslutet för så många mail och bifogade uppgifter jag la in och hänvisningar. När Emirates skickar ett mail med en komplicerad uträkning med termer som inte finns i reglerna så är det bevis nog enligt ARN i det här läget.

Jag tänkte ringa mitt ombud jag har o rådfråga om hur kan tolka reglerna lite snabbt.
 

agehall

Medlem
Näe, jag tycker nog att ARN verkar ha rökt på lite mycket här.

Deras beslut är, så som jag läser det, helt baserat på luft. De har inga faktiska regler som de stödjer sig på. Varken i EU261/2004 eller den andra skrift som länkas ovan i tråden, står det något om att man ska beräkna ersättningen baserat på den del av sträckan den utgör utan det står faktiskt "[..] published fare in the class reserved, for that sector." vilket är betydligt mer än vad Emirates har lyckats lura i nämnden.
 

jumbooze

Medlem
Kan ju fö säga att om det hände mig och jag fick access till FCT och ett erbjudande om €4000 så hade jag och flygbolaget varit bästa kompisar för evigt... Nu vet jag ju inte om detta stämmer, men om det stämmer, så är det helt rätt hanterat av LH. Det lär ju inte hända dem ofta, men när det händer ser man till att kompensera resenären ASAP på ett sätt som är svårt att tacka nej till, även om det kanske inte strikt taget uppfyller EU261/2004 och slipper på så sätt både en missnöjd resenär och en rättsprocess.
Downgrade Compensation
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen