Senaste nytt

Nedgraderad på bonusresor?

gdaily

Medlem
Du kan kräva pengar för motsvarande fare om du är på en award också, så jag tror inte LH direkt diskriminerar dem heller.

Jag blev nedgraderad från LH C -> M mellan FRA och LOS för 2 år sedan på en Awardbiljett. Fick nödutgångssäte, €1600 euro cash och 10.000 poäng. Det kändes helt okej...
 

Jonas C

Medlem
Det låter bra. Då kan man boka bonusresor i premiumkabin i framtiden utan att oroa sig för att bli bumpad till Economy :)
 

NotRyan

Medlem
Same same but different...
Jag fick vouchers i näven, som jag (på hemresan) kunde gå till LHs infodesk och växla in mot cahs (som sattes in på kreditkortet) till kursen 1 mot 1, ingen fulkurs som SAS har alltså.

Den fulkursen gör väl att du får dubbla beloppet i vouchers hos SAS jämfört med cash hos LH (eller SAS) ?

Mvh
/NotRyan
 

Mikael

Medlem
Hade idag en resa Seoul - Hongkong med Asiana i business och sedan Hongkong Bangkok i first med Thai. Allt på samma biljett, bokad via USDM.
Pga dimma i Seoul blev den flighten kraftigt försenad och vi missade anslutningen i Hongkong. Nästa Thai-flight som gick 1,5h senare hade ej first så vi blev ombokade i business. Jag hade en diskussion med Thai-personalen i deras lounge i Hongkong (som vägrade släppa in oss i first-loungen då vi nu hade blivit ombokade till business) som sade att vi hade rätt att få ersättning för nedgraderingen, vi skulle prata med den resebyrå som hade bokat resan.

Har vi rätt att få ersättning för detta? Och isåfall från vem: Asiana (som orsakade förseningen), Thai, eller US Airways (som bokade)?
 

xz0781

Medlem
Väcker liv i denna tråd som "sovit" ett tag (är det bara jag som råkar ut för sånt här på drygt 2 1/2 år?)
Sitter i loungen på ARN och det är 30 min kvar till boarding med SAS till Frankfurt och byte till Asiana F via Seoul och sen vidare till Narita med Asiana i C. Hade en Eurobonus Award t.o.r. med Amex 2-4-1 för 95.000 poäng (retur med ANA och LH). Personalen i loungen ropar upp mig och jag ser samtidigt att FRA-flighten fått en röd "Cancelled" på sig. Personalen är väldigt hjälpsam men meddelar att de kommer att boka mig via Helsinki med Finnair och jag inser snabbt att First-upplevelsen med Asiana är vaskad. Eftersom jag dagen efter ankomst till Tokyo ska åka vidare på separat biljett inrikes i japan så vill jag inte krångla utan inser att visserligen är Finnair C just Finnair C men jag kommer fram 7 timmar tidigare än planerat. Jag frågade loungepersonalen vad orsaken till cancelleringen var och fick svaret tekniska problem kombinerat med brist på flygplan.

Nu till min fråga efter en lång inledning: Är det någon idé att försöka få nån slags kompensation för denna nedgradering? Har trots allt betalat drygt 3.000 i skatter och avgifter tillsammans med en bränd 2-4-1-voucher samt 95.000 EB-poäng.

Bjuder på en microrecension av Finnairflighten i C:
- Bra stolar (nya kabinen på 340)
- Uselt filmutbud
- Trevlig personal men 0 i "attention" vad gäller att erbjuda sig fylla på ett tomt glas t.ex.
 
Toppen