Senaste nytt

Nedgraderad från First till Business med Qatar

lillemannen

Medlem
Har du testat att ringa det svenska nummret? AA i USA ser tex 0 säten hos EY medan de internationella kontoren ser massor av plats. Det kan alltså vara skillnad beroende på vart du ringer.
Det var det svenska numret jag har använt. Har haft god erfarenhet av detta nummer.

Säg inte det. Oneworld har en fungerande central desk som de kan skicka förfrågningar via. De har löst knepigare situationer än detta även om det inte alls är säkert att det ger något just i det här fallet.
Tycker man tog inga uppgifter av mig vad jag ville och var inte intresserad. Provar nog imorgon att ringa igen.



Om du har Avios, så visst. Om du ska boka med AAdvantage miles så borde du snarare söka på AA's sidor än via BA sidor - tillgängligheten måste inte stämma om du inte bokar med Avios!
Nej har för lite avios men en hel del AA miles. Qatar går inte att söka på AA.com men tillgängligheten har innan stämt men detta är inte 100% säkert..
Tänkte att jag kunde ha den onhold i 5 dagar.

Tack för din info @Philip Ganemyr känns skönt att någon lyckades få ändrat.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Det var det svenska numret jag har använt. Har haft god erfarenhet av detta nummer.

Kom du till något annat än ett engelsktalande service center när du ringde det svenska AA-numret? Beroende på tid på dygnet verkar man hamna i Spanien, Philipinerna eller USA - är i alla fall min erfarenhet.
 

lillemannen

Medlem
Kom du till något annat än ett engelsktalande service center när du ringde det svenska AA-numret? Beroende på tid på dygnet verkar man hamna i Spanien, Philipinerna eller USA - är i alla fall min erfarenhet.
Jag kom till Filipinerna.

Jag har försökt läsa på om downgrades vilket inte är helt ovanligt från F till C. Vanligaste är byte av flygplanstyper på Asien/mellanöstern flighterna.
I flertal fall får man bara mellanskillnaden och ett par tusen poäng i kompensation. Så jag funderar skarpt på att försöka lägga en ny first onhold i 5 dagar. Jag läste någonstans att Qatar ger samma tilldelning på awards till alla oneworld bolagen, hittar det inte nu bara. Tänkte avvakta tills imorgon och kolla vad som finns.
 

MartinH

Medlem
Jag blir inte riktigt klok vad det kostar mig med platinum status alternativ är att jag väntar tills jag blir Executive Platinum i juli och avbokar?
Som platinum kostar det 150 USD med ändring/avbokning.

Jag hade samma problem som dig (tack för att du uppmärksammade mig!!!), DOH-BKK har ändrats till flygplan utan F. Jag har ringt AA och fått det ändrat, utan kostnad (well, 80 kr i extra skatter).
Qatar har satt in A380 på Guangzhou CAN (istället för BKK gissar jag) så det blev en ny rutt.
Gamla: GOT-LHR-CDG-DOH-BKK-HKG-DPS
Nya: GOT-LHR-CDG-DOH-CAN-HKG-DPS
Jag byter alltså Cathay F på BKK-HKG mot Dragonair Y på CAN-HKG...ett nedköp så klart, men jag har flugit CX F flera gånger och tycker det var viktigare att få till exDOH i F.

@lillemannen Du ska hem från F1 Singapore/Malaysia antar jag? Det finns platser på CAN-DOH 2, 3, 4 okt...om du orkar med den omvägen.
 

lillemannen

Medlem
Tack @MartinH för informationen.
Som platinum kostar det 150 USD med ändring/avbokning.

Jag hade samma problem som dig (tack för att du uppmärksammade mig!!!), DOH-BKK har ändrats till flygplan utan F. Jag har ringt AA och fått det ändrat, utan kostnad (well, 80 kr i extra skatter).
Var ringde du? Amerikanska numret? För att få det så enkelt löst :)
Är det billigare när man är executive platinum?
Du ska hem från F1 Singapore/Malaysia antar jag? Det finns platser på CAN-DOH 2, 3, 4 okt...om du orkar med den omvägen.

Det stämmer men kommer först tillbaka 4 okt till BKK men skall nog lösa sig.
 

MartinH

Medlem
Var ringde du? Amerikanska numret? För att få det så enkelt löst :)
0771 200666
Finns ju platinumlinje (och ex plat?), men jag är snål och man kommer fram snabbt ändå på svenska numret. Och enklare än en laggig skypelina ;)
Tack @Dr. Miles kanske kan vara ide och vänta till den 14 Juli då jag har klarat av att bli EXP :)
Så länge start och slut är detsamma så kostar det inget att ändra.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag byter alltså Cathay F på BKK-HKG mot Dragonair Y på CAN-HKG...ett nedköp så klart, men jag har flugit CX F flera gånger och tycker det var viktigare att få till exDOH i F.

Imponerande att du lyckats pricka in en av de fåtaliga avgångar CX har mellan Bangkok och Hong Kong som har F ombord. :)

Slökollade lite i september och fick det till en eller ett par avgångar i veckan med F. Risken där är mycket stor för att du inte skulle ha fått F när du väl klev ombord i alla fall så jag tror du gjorde ett bra val.
 

MartinH

Medlem
Imponerande att du lyckats pricka in en av de fåtaliga avgångar CX har mellan Bangkok och Hong Kong som har F ombord. :)

Slökollade lite i september och fick det till en eller ett par avgångar i veckan med F. Risken där är mycket stor för att du inte skulle ha fått F när du väl klev ombord i alla fall så jag tror du gjorde ett bra val.
Här slökollas inte! ITA Matrix studeras noggrant...men jag blir inte mycket klokare. Viss regelbundenhet är det ju, såtillvida att det nästan alltid är CX702 som har F. Ibland CX708 och en del dagar båda avgångarna. Men hur dom tänker med kalendern här vet jag inte :confused:
Just september är månaden med minst avgångar.
Sen om vi snackar awardtillgänglighet så ju det en helt annan sak. Nu hoppas jag inte jag blir jinxad här, jag har CX701 i F på hemresan HKG-BKK... :)

ita.png

ita CX F.png
 
Toppen