Senaste nytt

Nedgraderad bonusresa från first - vad gäller?

011430121

Medlem
Är ju inte helt ovanligt vid IROPS... Du har aldrig märkt av det med BA där du i princip alltid råkar ut för något..? :)
På BA endast fått med rätta EU261/2004 eller så har de avbokat min resa.

Jag blev nedgraderad från F till C i lördags HKG till BKK med TG fick behålla bokningsklassen O, inget kuvert med några $ i, endast ett mail om att den förbeställda hummern inte kunde serveras.
Men de är bara att gratulera den som får det lite bättre.
 

squeezen

Medlem
jag ändrade hela min rutt då de tog bort first på KIX-BKK.
Tyckte inte det var värt att flänga ner där utan åker nu FRA-ICN-BKK, typiskt, hade ju lätt varit värt 300 usd och poäng! MEN den turen hade man väl inte haft ändå...
Så istllet för den kompensationen så blev det en ombokningsavgift och högre skatter!
Antar förvisso att eftersom jag fick infon ett par månader innan så hade man varit nollställd vad gäller rättigheter ändå.

Inte bitter. Åker själv om två veckor.
 

palmen

Moderator
Är på denna fantastiska resa just nu.. Men! Fick en notis i SAS-appen igår att en resa blivit ändrad. Det var KIX-BKK (lyfter om en liten stund) som fått ett flygplansbyte. Blir B777 istället för A380, vilket betyder... ingen first class. När vi gick av planet (ICN-KIX) så stod en trevlig man och väntade på oss. Blev väldigt snabbt informerad om ändringen så frågade vad han kan göra åt saken. Förklarade varför vi har denna rutt (för att åka i First) och bad honom kolla om det fanns någon alternativ resväg eller något han kan göra.

Efter en stund så kom en kvinna med två kuvert i handen. 300 USD i vardera kuvert. Det blev en väldigt trevlig överraskning med tanke på det jag läst om detta tidigare. Dessutom är vi ombokade till en bokningsklass som ger 200% till Eurobonus. :)

Resan fortsätter (utan vårt bagage som aldrig lämnade Frankfurt, men det löser sig ;) )!
Synd att ni missade Thai First, men verkar som ni är nöjda med kompensationen. Tycker det är snyggt skött av dom, går ju att ha lite kul för de pengarna som motsvarar vad ni skulle fått ombord i mat och dryckesväg på Thai First. Om ni har möjlighet så tycker jag ni ska försöka få tillgång till Thai First loungen vid transfer i Bangkok, skadar inte att fråga då ni skulel åkt i First egentligen.
 

Jeff

Medlem
Synd att ni missade Thai First, men verkar som ni är nöjda med kompensationen. Tycker det är snyggt skött av dom, går ju att ha lite kul för de pengarna som motsvarar vad ni skulle fått ombord i mat och dryckesväg på Thai First. Om ni har möjlighet så tycker jag ni ska försöka få tillgång till Thai First loungen vid transfer i Bangkok, skadar inte att fråga då ni skulel åkt i First egentligen.

Det var väldigt tråkigt att missa Thai First men Thai har hanterat det här otroligt bra! Direkt när informationen om bytet kom så ringde jag SAS för att kolla läget, se om det kanske går att boka om något/några leg. Kände att vi lika väl kan åka direkt till Bangkok istället för att åka via KIX. Framför allt då vi redan har ett leg med Thai i Business på just B777. Men det var ett solklart nej. Det går inte att ändra en resa som är påbörjade, vilket jag iofs redan visste, men jag tänkte att det värsta som kan hända är att man får ett nej. Testade även på flygplatsen imorse men det gick inte, blev bara hänvisad till SAS. Så något besvikna klev vi på planet som skulle ta oss till KIX...

Men snart ska våra besvikna miner försvinna! Direkt när vi klev av planet stod som sagt en man där och väntade på oss. Vi får gå med honom till Thai First lounge (vilket var ett rum längst in i business loungen med ett a4-papper på där det stod "First class") där han ber oss sitta ner och vänta på deras "compensation manager". En kvinna kommer in, $300 i vardera kuvert. En stund senare blir vi hämtade av två personer som ska följa med oss till gaten, varav den ena är samma man som hämtade oss när vi landade. När vi kommer fram till gaten så var det bara att gå rakt förbi alla köer (Business, *A Gold osv.) och rätt in i planet. Väl ombord så hälsade alla på oss, ursäktade för det som hänt och försäkrade oss om att all personal i Business mycket väl visste om att vi egentligen var First class passagerare.

När vi kliver av planet så står det en kvinna och väntar på oss där. Hoppar direkt in i en minibuss avsedd för First class. När vi kommer fram till immigration så leder kvinnan oss till en kö för First class/Business. Gud vad skönt tänkte jag, men behövde vi verkligen stå i den? Nej då. Kvinnan går förbi kön och fram till disken, utväxlar några ord, och vinkar sedan dit oss. När vi passerat immigration så följder tre personer med oss till Lost & Found (så vi kan leta reda på vårt försvunna bagage). Efter några minuter där så kommer en ny person fram som tar med oss ut ur flygplatsen och fixar fram en taxi.

Väldigt bra hanterat av Thai! Eftersom vår first First var för två dagar sen så kan jag inte direkt påstå att jag har superbra koll på hur bra service man faktiskt får och om det här är något utöver det vanliga.. Men vi kunde inte varit nöjdare. :)
 

palmen

Moderator
Det var väldigt tråkigt att missa Thai First men Thai har hanterat det här otroligt bra! Direkt när informationen om bytet kom så ringde jag SAS för att kolla läget, se om det kanske går att boka om något/några leg. Kände att vi lika väl kan åka direkt till Bangkok istället för att åka via KIX. Framför allt då vi redan har ett leg med Thai i Business på just B777. Men det var ett solklart nej. Det går inte att ändra en resa som är påbörjade, vilket jag iofs redan visste, men jag tänkte att det värsta som kan hända är att man får ett nej. Testade även på flygplatsen imorse men det gick inte, blev bara hänvisad till SAS. Så något besvikna klev vi på planet som skulle ta oss till KIX...

Men snart ska våra besvikna miner försvinna! Direkt när vi klev av planet stod som sagt en man där och väntade på oss. Vi får gå med honom till Thai First lounge (vilket var ett rum längst in i business loungen med ett a4-papper på där det stod "First class") där han ber oss sitta ner och vänta på deras "compensation manager". En kvinna kommer in, $300 i vardera kuvert. En stund senare blir vi hämtade av två personer som ska följa med oss till gaten, varav den ena är samma man som hämtade oss när vi landade. När vi kommer fram till gaten så var det bara att gå rakt förbi alla köer (Business, *A Gold osv.) och rätt in i planet. Väl ombord så hälsade alla på oss, ursäktade för det som hänt och försäkrade oss om att all personal i Business mycket väl visste om att vi egentligen var First class passagerare.

När vi kliver av planet så står det en kvinna och väntar på oss där. Hoppar direkt in i en minibuss avsedd för First class. När vi kommer fram till immigration så leder kvinnan oss till en kö för First class/Business. Gud vad skönt tänkte jag, men behövde vi verkligen stå i den? Nej då. Kvinnan går förbi kön och fram till disken, utväxlar några ord, och vinkar sedan dit oss. När vi passerat immigration så följder tre personer med oss till Lost & Found (så vi kan leta reda på vårt försvunna bagage). Efter några minuter där så kommer en ny person fram som tar med oss ut ur flygplatsen och fixar fram en taxi.

Väldigt bra hanterat av Thai! Eftersom vår first First var för två dagar sen så kan jag inte direkt påstå att jag har superbra koll på hur bra service man faktiskt får och om det här är något utöver det vanliga.. Men vi kunde inte varit nöjdare. :)
Det där låter ungefär som den service man brukar få som First resenär på Thai när man ankommer Bangkok.
Oavsett vad så tycker jag Thai har hanterat det på bästa sätt utifrån vad ni drabbats av. Alla kan ju göra misstag/fel/saker händer som man inte kan råda över, när de då reparerar "skadan" så här så tycker jag att de tar sitt ansvar och har gjort det bra.
Njut av semestern nu, det kommer fler tillfällen att testa Thai First ombord på planet. Imorgon när ni ska checka in på planet till Bali tycker jag att ni går till First incheckningen och förklarar läget för dom, i bästa fall får ni fortsatt First service, i värsta fall får ni gå till business incheckningen. Skadar som sagt inte att fråga.
 

Jeff

Medlem
Det där låter ungefär som den service man brukar få som First resenär på Thai när man ankommer Bangkok.
Oavsett vad så tycker jag Thai har hanterat det på bästa sätt utifrån vad ni drabbats av. Alla kan ju göra misstag/fel/saker händer som man inte kan råda över, när de då reparerar "skadan" så här så tycker jag att de tar sitt ansvar och har gjort det bra.
Njut av semestern nu, det kommer fler tillfällen att testa Thai First ombord på planet. Imorgon när ni ska checka in på planet till Bali tycker jag att ni går till First incheckningen och förklarar läget för dom, i bästa fall får ni fortsatt First service, i värsta fall får ni gå till business incheckningen. Skadar som sagt inte att fråga.

Om det här är servicen man burkar få i First så kan jag faktiskt vänja mig vid det här :)
Man får inte heller glömma bort att vi redan haft ett leg i First med Asiana och på resan hem väntar First med Singapore Airlines!

Tack för tipset! Ska helt klart testa First incheckningen/loungen imorgon.
 
Toppen