Det var väldigt tråkigt att missa Thai First men Thai har hanterat det här otroligt bra! Direkt när informationen om bytet kom så ringde jag SAS för att kolla läget, se om det kanske går att boka om något/några leg. Kände att vi lika väl kan åka direkt till Bangkok istället för att åka via KIX. Framför allt då vi redan har ett leg med Thai i Business på just B777. Men det var ett solklart nej. Det går inte att ändra en resa som är påbörjade, vilket jag iofs redan visste, men jag tänkte att det värsta som kan hända är att man får ett nej. Testade även på flygplatsen imorse men det gick inte, blev bara hänvisad till SAS. Så något besvikna klev vi på planet som skulle ta oss till KIX...
Men snart ska våra besvikna miner försvinna! Direkt när vi klev av planet stod som sagt en man där och väntade på oss. Vi får gå med honom till Thai First lounge (vilket var ett rum längst in i business loungen med ett a4-papper på där det stod "First class") där han ber oss sitta ner och vänta på deras "compensation manager". En kvinna kommer in, $300 i vardera kuvert. En stund senare blir vi hämtade av två personer som ska följa med oss till gaten, varav den ena är samma man som hämtade oss när vi landade. När vi kommer fram till gaten så var det bara att gå rakt förbi alla köer (Business, *A Gold osv.) och rätt in i planet. Väl ombord så hälsade alla på oss, ursäktade för det som hänt och försäkrade oss om att all personal i Business mycket väl visste om att vi egentligen var First class passagerare.
När vi kliver av planet så står det en kvinna och väntar på oss där. Hoppar direkt in i en minibuss avsedd för First class. När vi kommer fram till immigration så leder kvinnan oss till en kö för First class/Business. Gud vad skönt tänkte jag, men behövde vi verkligen stå i den? Nej då. Kvinnan går förbi kön och fram till disken, utväxlar några ord, och vinkar sedan dit oss. När vi passerat immigration så följder tre personer med oss till Lost & Found (så vi kan leta reda på vårt försvunna bagage). Efter några minuter där så kommer en ny person fram som tar med oss ut ur flygplatsen och fixar fram en taxi.
Väldigt bra hanterat av Thai! Eftersom vår first First var för två dagar sen så kan jag inte direkt påstå att jag har superbra koll på hur bra service man faktiskt får och om det här är något utöver det vanliga.. Men vi kunde inte varit nöjdare.