Senaste nytt

Nedgraderad bonusresa från first - vad gäller?

Agö

Medlem
Så om du köper en resa från Ticket med Thai och Thai sedan nedgraderar dig från first till business, är det då Ticket som ska ersätta dig för detta? Enligt mig är det den som gör nedgraderingen som ska ersätta detta.
I alla normala branscher hade det varit den du har avtalet med som du skulle gå till (oaktat att det finns en leverantör bakom). Så inte enligt 261/2004. Inte särskilt förvånande att folk blir förvirrade.
 

palmen

Moderator
I alla normala branscher hade det varit den du har avtalet med som du skulle gå till (oaktat att det finns en leverantör bakom). Så inte enligt 261/2004. Inte särskilt förvånande att folk blir förvirrade.
Blir ju lite i detta fall att du köper presentkort genom företag X på en restaurang för en 3 rätters meny där varmrätten skulle vara entrecote. Tyvärr är entrecote slut och istället får du en utskuren biff.
Är det då restaurangen som ska kompensera dig eller företag X som sålt presentkortet?
 

Agö

Medlem
Blir ju lite i detta fall att du köper presentkort genom företag X på en restaurang för en 3 rätters meny där varmrätten skulle vara entrecote. Tyvärr är entrecote slut och istället får du en utskuren biff.
Är det då restaurangen som ska kompensera dig eller företag X som sålt presentkortet?
Då har du ingått ett avtal med företag X, ett avtal som företag X har brutit. Krav ska riktas mot företag X som får söka ersättning mot restaurangen. Du saknar avtal med restaurangen. Allmän avtalsrätt.
 

palmen

Moderator
Då har du ingått ett avtal med företag X, ett avtal som företag X har brutit. Krav ska riktas mot företag X som får söka ersättning mot restaurangen. Du saknar avtal med restaurangen. Allmän avtalsrätt.
Säkert så det fungerar, men handen på hjärtat hade du begärt kompensation från företag X eller restaurangen? Jag hade tagit det med restaurangen i alla fall. Hade de vägrat hade jag vänt mig till företag X. Worst case scenario om det skulle tas till domstol skulle väl företag X få stå för det enligt det du säger.

Jag tror dock att de flesta restauranger i detta fall hade kompenserat direkt.
 

TheEagle

Medlem
Egentligen skiter jag i vems felet är just nu. Det är i alla fall inte mitt fel, det kan jag konstatera. Jag vill bara flyga First!!! Eller i sista hand bli kompenserad på något sätt oavsett av vem.
Så om vi bortser från vems nu felet är...är det någon som fått någon typ av kompensation vid ett liknande tillfälle. Eller kan man säga att man är laglös när man bokat en SAS awardresa och det blir strul på hemresan?!?
 

Agö

Medlem
Säkert så det fungerar, men handen på hjärtat hade du begärt kompensation från företag X eller restaurangen? Jag hade tagit det med restaurangen i alla fall. Hade de vägrat hade jag vänt mig till företag X. Worst case scenario om det skulle tas till domstol skulle väl företag X få stå för det enligt det du säger.

Jag tror dock att de flesta restauranger i detta fall hade kompenserat direkt.
Jag hade begärt ersättning från företag X ja då det är så det fungerar. Du går mot en part du saknar avtal med. Däremot ska man naturligtvis påtala felet väl på plats.

Men som sagt, t ex 261/2004 är upplagd på ett annat sätt för att (potentiellt) förenkla för resenären i en värld av codeshare, resebyråer m m.
 

Jeff

Medlem
Första First (och Business) bokad! Blev riktigt nöjd med denna bokning :)

Bonusprogram
: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Asiana, Thai Airways, Singapore Airlines
Kabinklass: Business, First
Avreseort: Stockholm
Destination: Bali
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 95.000 (med 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3583 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juni 2018
Bokad: Mars 2018

ARN-FRA SK C
FRA-ICN OZ F (A380) 19h i Seoul
ICN-KIX OZ C (A330)
KIX-BKK TG F (A380) 18h i Bangkok
BKK-DPS TG C (B777-300)
//
DPS-SIN SQ C (A330) 8h i Singapore
SIN-CPH SQ F (B777-300ER)
CPH-ARN SK C


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Är på denna fantastiska resa just nu.. Men! Fick en notis i SAS-appen igår att en resa blivit ändrad. Det var KIX-BKK (lyfter om en liten stund) som fått ett flygplansbyte. Blir B777 istället för A380, vilket betyder... ingen first class. När vi gick av planet (ICN-KIX) så stod en trevlig man och väntade på oss. Blev väldigt snabbt informerad om ändringen så frågade vad han kan göra åt saken. Förklarade varför vi har denna rutt (för att åka i First) och bad honom kolla om det fanns någon alternativ resväg eller något han kan göra.

Efter en stund så kom en kvinna med två kuvert i handen. 300 USD i vardera kuvert. Det blev en väldigt trevlig överraskning med tanke på det jag läst om detta tidigare. Dessutom är vi ombokade till en bokningsklass som ger 200% till Eurobonus. :)

Resan fortsätter (utan vårt bagage som aldrig lämnade Frankfurt, men det löser sig ;) )!
 

dino_81

Medlem
Så ni kommer att få poäng på en bonusresa?

Det verkar som om Jeff har sådan tur (i oturen)! :)

Vid sådan ombokning av award ändras ibland bokningsklassen från att inte generera poäng (bokningsklass för award) till ”vanlig” bokningsklass som genererar poäng.

Tycker att det verkar som som om Thai skött detta väldigt bra genom att kompensera nedflyttade resenärer på direkten utan prut.

#onlyinjapan?
 
Toppen