Senaste nytt

Nattåg till Europa

Palazzi

Medlem
För den med flexibla arbetstider, och väldig djuplodande intressen (så ett antal, inkl. undertecknad, på detta forum ;)), presenterar idag Siemens och ÖBB exteriören för de första nya nattågsvagnarna 2022 (Q4 2021 förhoppningsvis).
ÖBB and Siemens Mobility present exterior design of the new Nightjet | Press | Company | Siemens

För den som missat interiören, som är ett helt nytt koncept som ska göra prisläget mer attraktivt, så finns denna video:
Lösningen där man ligger i en slags kapsel känns intressant OM man kan röra sig smidigt i tåget övrig tid. Tiden då man inte sover kan nog kännas rätt klaustrofobisk annars.
 

Palazzi

Medlem
Kan sammanfatta kort, det viktigaste från den tyskspråkiga presentationen:
1. Varumärket Nightjet kommer inte längre vara ÖBB-exclusive utan troligen användas av nattåg i Tyskland (DB), Schweiz (SBB), Österrik (ÖBB) och Frankrike (SNCF) då alla har varit med i utvecklingen av projektet. Kanske då att Nightjet Tyskland blir aktuellt för en svensk linje, och i videon lägger man tyngd på München i Tyskland. För slingning verkar detta vara en bra destination.

2. Sverige eller Danmark nämns inte specifikt under diskussion om framtiden. Man talar om sydligaste destinationer såsom Rom, Barcelona och i motsats Amsterdam, Hamburg och Berlin som de mest nordliga enligt plan. I väster nämns Paris. Det tycks som att man har som ambition att man, i det som kallas TEE, ska åka nattåg + snabbtåg (och eller lokaltrafik) och inte nattåg + nattåg. Detta är alltså ett rent transportprojekt, med "höga" volymambitioner, och inget för den som ska tågluffa.

Tror att man, om det skulle ha prioriterats (nu kan såklart statlig upphandling ändra på detta) velat se att man nådde Oslo (genom Göteborg) och Stockholm från sin Tyska hubb. Med passagerarunderlag från Köpenhamn-Göteborg-Oslo och/eller Köpenhamn-Stockholm hade man troligen nått kontinentala siffror. Enligt svensk upphandling ska man kunna nå Hamburg på given tid, men där verkar man inte planera någon hubb (utan den hamnar i München). Verkar som om 12h är de allra längsta av linjer (17h till München lär man räkna med från. ex Stockholm).

Som det är idag så når man med inledning nattåg Stockholm-Hamburg som längst till Chur (Schweiz) eller Wien (Österrike) med kombinationen nattåg + dagtåg. ICE 71 & ICE 91 tar båda ca. 9h och idag klarar man med lite tur hela resan på 21-22h (en jäkla resa helt enkelt).

3. Tåget är energieffektivt jämfört med tidigare nattåg och har moderna lösningar för internet-åtkomst och individuella klimatzoner.

4. Den mest nydanande av produkter är det sk. "mini-suites" som transformerar liggplatser till individuella kapslar. Reser man två personer kan en mellanvägg öppnas mellan kapslarna. Alla kapslar är utrustade med laddstationer och individuell klimatkontroll.

5. Linjer mellan Tyskland och Italien, med passage genom Österrike, blir först med de nya tågen tidtabell 2022. Fyra år efter lansering ska 26 nattågslinjer ha de nya tågen i drift. Om någon önskar utmana NIghjet så lär det finnas många begagnade nattåg 2027, för det talas inte om att ÖBB ska behålla tåg för att utöka bortom 26 linjer.
 
Last edited:

tågnörd

Medlem
För den med flexibla arbetstider, och väldig djuplodande intressen (så ett antal, inkl. undertecknad, på detta forum ;)), presenterar idag Siemens och ÖBB exteriören för de första nya nattågsvagnarna 2022 (Q4 2021 förhoppningsvis).
ÖBB and Siemens Mobility present exterior design of the new Nightjet | Press | Company | Siemens

För den som missat interiören, som är ett helt nytt koncept som ska göra prisläget mer attraktivt, så finns denna video:
Lösningen där man ligger i en slags kapsel känns intressant OM man kan röra sig smidigt i tåget övrig tid. Tiden då man inte sover kan nog kännas rätt klaustrofobisk annars.
Något för Trafikverket att titta på, de är väl på väg att köpa in nytt materiel (eller snarare Siemens som får se till att skicka anbud).

Jag gillar detaljerna som trådlös laddning av mobilen i hållaren på väggen. Den lilla luckan man kan öppna mot grannen undrar jag om det blir lyhört med..
 

Jönsson

Medlem
För den med flexibla arbetstider, och väldig djuplodande intressen (så ett antal, inkl. undertecknad, på detta forum ;)), presenterar idag Siemens och ÖBB exteriören för de första nya nattågsvagnarna 2022 (Q4 2021 förhoppningsvis).
ÖBB and Siemens Mobility present exterior design of the new Nightjet | Press | Company | Siemens

För den som missat interiören, som är ett helt nytt koncept som ska göra prisläget mer attraktivt, så finns denna video:
Lösningen där man ligger i en slags kapsel känns intressant OM man kan röra sig smidigt i tåget övrig tid. Tiden då man inte sover kan nog kännas rätt klaustrofobisk annars.
Vet inte om jag tycker att det där är så mycket annorlunda än traditionella sovvagnar/liggvagnar. Modernare material och lite ny teknik men grundtanken med layout och passagerarutrymme är väl i princip samma som i en vagn från 80-talet eller äldre. Möjligheten till högre grad av enskildhet, som i kapseln, känns så klart mer 2000-tal. Men samtidigt är kanske inte en skjutbar vägg ett så jättestort kliv från fördragbara gardiner. Det hela känns inte jätterevolutionerande.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte om jag tycker att det där är så mycket annorlunda än traditionella sovvagnar/liggvagnar. Modernare material och lite ny teknik men grundtanken med layout och passagerarutrymme är väl i princip samma som i en vagn från 80-talet eller äldre. Möjligheten till högre grad av enskildhet, som i kapseln, känns så klart mer 2000-tal. Men samtidigt är kanske inte en skjutbar vägg ett så jättestort kliv från fördragbara gardiner. Det hela känns inte jätterevolutionerande.

Återstår väl att se hur resenärerna reagerar helt enkelt. Vad jag förstår har det pågått masstestning av olika lösningar, där presumtiva kunder (från ensamresenärer, affärsresenärer, par och familjer) fått ge input.

Huvudfokus är nog att få ihop ekonomin. Där kommer driftkostnad, sätesdensitet (sovplatser i detta fall) och snittintäkt (man vill locka de mer betalningsvilliga segmenten gissar jag).

Järnväg och tåg är ju annars en rätt trögrörlig bransch så att se något helt revolutionerande vore nog att förvänta sig för mycket.
Siemens och ÖBB försöker ju locka resenärer, så givet slår de på stora trumman.

Personligen tycker jag ändå att det är intressant. Att kunna stänga till om sig är mitt främsta krav om jag skulle önska nyttja ett nattåg. Kan också tänka mig att Covid kanske spelar lösningen lite i händerna.
 

Palazzi

Medlem
Ryska statliga järnvägsoperatören, RZD, har börjat renoverat sina nattågsvagnar. Inte helt olikt den utformning som ÖBB arbetar med, även om man stänger "poddarna" med en gardin snarare än en något styvara jalusi (som möjligen känns lite tryggare).

Tågen bör kunna nyttjas inom kontinentala Europa då RZD opererar linjen Moskva-Berlin-Paris året runt, samt Moskva-Milano-Nice under säsong (såklart en massa andra mellanstationer också).

Nedan finnes bilder, men texten är på ryska:
Новый плацкарт уже с пассажирами!: russos — LiveJournal
 

Palazzi

Medlem
Nu har ÖBB Nightjet inlett trafik mellan Amsterdam-Wien och Amsterdam-Innsbruck. De båda tågen är från Nuremberg att betrakta som ett tåg (de kopplas ihop där).

Att observera är detta INTE är parkopplat med den nyligen lanserade linjen Bryssel-Wien som går en helt annan väg (över bl.a. Aachen & Düsseldorf som gör att du troligen kan byta från kommande svenskt nattåg).

Vienna - Amsterdam Nightjet launched - International Railway Journal

Nämnas kan också att vi från fredag får se ett nattåg, i regi Railjet, från Prag till Kroatiska Split (långt söderut i landet). Det var varit ett väldigt bokningstryck inför lansering, men troligen för att man valt att köra en rätt rejäl omväg för att täcka in huvudstäder i öst. Man utgår från Prag och passerar såväl Bratislava, Budapest och Zagreb på vägen till slutdestinationen. Tåget delar sig också för att en del ska ta vägen till Rijeka och den andra delen till Split.

En eventuell förlängning till/från Berlin har diskuterats för framtiden.

Även om inte Italien står som slutdestination för någon av nämnda linjer så:
* Det är en timme mellan Rijeka och Italienska gränsen.
* Det är två timmar bil mellan Dolomiterna och Innsbruck.

I svensk ände kan observeras:
* Regeringen har enligt uppgift (obekräftade medialt iaf), i nattågupphandling, valt att släppa förfarandet Stockholm-Hamburg och istället skjuta till pengar för Snälltågets existerande linje Stockholm-Hamburg-Berlin. Man gör det iom upphandling till dansk gräns, där man i stortinget godkänt att svensk operatör får bedriva den trafiken. Ifrån Hamburg och Berlin finns då flera anslutningar under både dag och natt.

* Man kommer tillsammans med danskarna upphandla Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Köln-Bryssel och tilldelningen sker 9:e Augusti i år. Man tycks genom politiska diskussioner, och viss hjälp av godkännandet av ÖBBs Bryssel-trafik, ha hittat en väg att få igenom tilldelning enligt konkurrenslagar inom EU. Det innebär att man även här upphandlar till dansk-tysk gräns och bedriver "kommersiellt" söder om den gränsen. Då man arbetar med direkttilldelning kan man ju dock föra dialoger som ändå gör att man "hamnar rätt".

Samtidigt lämnade Trafikverkets franska motsvarighet igår sitt underlag om framtida nattågslinjer till deras regering. Noteras kan att den innehåller linjen Paris-Bryssel-Köpenhamn-Malmö. Är väl närmast ett otroligt sammanträffande med given linjedragning (speciellt Köpenhamn-Malmö) så jag räknar med att man kommer arbeta gemensamt inför framtida tidtabeller (kanske inte den först lanserade). France studies expansion of day and overnight services - International Railway Journal
 
Toppen