Nu har ÖBB Nightjet inlett trafik mellan Amsterdam-Wien och Amsterdam-Innsbruck. De båda tågen är från Nuremberg att betrakta som ett tåg (de kopplas ihop där).
Att observera är detta INTE är parkopplat med den nyligen lanserade linjen Bryssel-Wien som går en helt annan väg (över bl.a. Aachen & Düsseldorf som gör att du troligen kan byta från kommande svenskt nattåg).
Vienna - Amsterdam Nightjet launched - International Railway Journal
Nämnas kan också att vi från fredag får se ett nattåg, i regi Railjet, från Prag till Kroatiska Split (långt söderut i landet). Det var varit ett väldigt bokningstryck inför lansering, men troligen för att man valt att köra en rätt rejäl omväg för att täcka in huvudstäder i öst. Man utgår från Prag och passerar såväl Bratislava, Budapest och Zagreb på vägen till slutdestinationen. Tåget delar sig också för att en del ska ta vägen till Rijeka och den andra delen till Split.
En eventuell förlängning till/från Berlin har diskuterats för framtiden.
Även om inte Italien står som slutdestination för någon av nämnda linjer så:
* Det är en timme mellan Rijeka och Italienska gränsen.
* Det är två timmar bil mellan Dolomiterna och Innsbruck.
I svensk ände kan observeras:
* Regeringen har enligt uppgift (obekräftade medialt iaf), i nattågupphandling, valt att släppa förfarandet Stockholm-Hamburg och istället skjuta till pengar för Snälltågets existerande linje Stockholm-Hamburg-Berlin. Man gör det iom upphandling till dansk gräns, där man i stortinget godkänt att svensk operatör får bedriva den trafiken. Ifrån Hamburg och Berlin finns då flera anslutningar under både dag och natt.
* Man kommer tillsammans med danskarna upphandla Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Köln-Bryssel och tilldelningen sker 9:e Augusti i år. Man tycks genom politiska diskussioner, och viss hjälp av godkännandet av ÖBBs Bryssel-trafik, ha hittat en väg att få igenom tilldelning enligt konkurrenslagar inom EU. Det innebär att man även här upphandlar till dansk-tysk gräns och bedriver "kommersiellt" söder om den gränsen. Då man arbetar med direkttilldelning kan man ju dock föra dialoger som ändå gör att man "hamnar rätt".
Samtidigt lämnade Trafikverkets franska motsvarighet igår sitt underlag om framtida nattågslinjer till deras regering. Noteras kan att den innehåller linjen Paris-Bryssel-Köpenhamn-Malmö. Är väl närmast ett otroligt sammanträffande med given linjedragning (speciellt Köpenhamn-Malmö) så jag räknar med att man kommer arbeta gemensamt inför framtida tidtabeller (kanske inte den först lanserade).
France studies expansion of day and overnight services - International Railway Journal