Senaste nytt

Nackdelen med Codeshare - inga poäng till EuroBonus

folo

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men LC-carriers som t.ex. Edelweiss, Eurowings och Thai Smile ger väl alltid 0p till andra bolags FF-program, för att de är just LC no-frills carriers.
 

Senator

Moderator
Min kompis som är ganska "ny" inom reseområdet gjorde 2 st longhaul innan stoppen i Business men det var code share så han fick 0 poäng. Annars hade guldet varit kirrat.
Jag har varnat honom för det.

Vad för kass codeshare gav 0p?

Får oftast bättre i Eco med andra bolag än SAS ju.

Nu kan inte jag alla Star Alliance bolagen, men om jag går enbart på minne finns det två Star Alliance bolag som har business bokningsklasser som ger 0 poäng till EuroBonus

Brussels Airlines P-klass
Ethiopian Airlines P-klass

Jag kan inte minnas ha sätt något annat. Så om det var Star Alliance skulle det vara intressant om det är andra bolag.

Så "ny" är jag ju kanske inte, men ja, codeshare ZRH-CPT med Swiss/Edelweiss i business gav hela 0-poäng.
Jag var dum nog att anta att en codeshare med ett dotterbolag skulle ge poäng...

Edelweiss är ett helägd dotterbolag som inte ingår i Star Alliance. Men tyvärr är det inte alltid så enkelt att veta. Däremot kan du få poäng till Miles & More.

Rätta mig om jag har fel, men LC-carriers som t.ex. Edelweiss, Eurowings och Thai Smile ger väl alltid 0p till andra bolags FF-program, för att de är just LC no-frills carriers.

Jag skulle nog inte benämna Edelweiss som LCC no-frills, jag skulle benämna det som "Leisure Airline". Mao, ett bolag som flyger med ganska bra service med fokus på turistrutter. I mina samtal med Lufthansagruppen så sägs det alltid att den schweiziska marknaden är helt unik med en större betalnings- förmåga och -vilja än någon annan stans i Europa.

Eurowings ingår i dagsläget inte i Star Alliance, men Thai Smiles är på väg ditt. Som vanligt är det nog SAS som är tröga gällande Eurowings eftersom United ger miles för Eurowings.
 

Johan Hbg

Medlem
När man kikar på flyg med lufthansagruppen så kommer det alltid fram alternativ med operated by. Det kan vara eurowings eller edelweiss eller tyrolen air eller andra. Skall man utgå ifrån att sådana ben inte ger några poäng alls?
 

fcx

Medlem
När man kikar på flyg med lufthansagruppen så kommer det alltid fram alternativ med operated by. Det kan vara eurowings eller edelweiss eller tyrolen air eller andra. Skall man utgå ifrån att sådana ben inte ger några poäng alls?

Nej, det beror på. Om det är "operated by" på grund av wet lease ger det normalt poäng, men om det är "operated by" på grund av codeshare ger det normalt inte poäng,
 

Johan Hbg

Medlem
Nej, det beror på. Om det är "operated by" på grund av wet lease ger det normalt poäng, men om det är "operated by" på grund av codeshare ger det normalt inte poäng,
Men har LH verkligen codeshare med sina egna dotterbolag. Och hur skall man veta det.
Snacka om att detta är förvirrande för resenärer (och kundtjänst).
 

Senator

Moderator
När man kikar på flyg med lufthansagruppen så kommer det alltid fram alternativ med operated by. Det kan vara eurowings eller edelweiss eller tyrolen air eller andra. Skall man utgå ifrån att sådana ben inte ger några poäng alls?

Nej, det beror på. Om det är "operated by" på grund av wet lease ger det normalt poäng, men om det är "operated by" på grund av codeshare ger det normalt inte poäng,

Men har LH verkligen codeshare med sina egna dotterbolag. Och hur skall man veta det.
Snacka om att detta är förvirrande för resenärer (och kundtjänst).

Det brukar vara vissa nummerserier. För Swiss _tror_ jag att Edelweiss syns som LX8xxx (alltså 8-tusenserien)

Det finns en någorlunda enkel regel man kan följa:
Lufthansa
det som är LH0001 till LH2999 är till min vetskap, utan undantag Lufthansa men som kan utföras av olika underleverantörer
LH9001 och upp skall man akta sig för. Det är massor av obskyra code shares som Cathay och allas favorit, när det är Air Dolomiti som flyger själva men inte som wet lease operatör för Lufthansa
LH6000-7999 är som regel code share inom Star Alliance
LH5XXX- är Swiss code share
annat håller jag inte koll på

Swiss
om det är LX0001 till LX1999 som är samma sak som Lufthansa. Alltid Swiss, men kan utföras av underleverantörer
Det är LX8001 till LX9999 man skall akta sig för. Här ligger Edelweiss och andra som t.ex. Cathay

Detta självklart om man ser livet genom Eurobonusglasögon.
 
Toppen