Senaste nytt

Några dagar på Curacao (eller Varför måste vägen till Curacao gunga så…)

Ystad

Medlem
Jag kommer oavsett bekvämlighet alltid välja övre kabinen på en 747 om jag får möjlighet :)
Men du kanske inte är lika lång som jag...:D
Skämt åsido - nu är det många år sedan jag flög 747 senast. Jag minns att jag suttit på övre däck på åtminstone Lufthansa och Virgin Atlantic - men jag minns inte vad jag tyckte om det. Nu däremot tyckte jag att den nedre kabinen kändes luftigare i både höjd- och sidled. Eftersom dessutom toaletterna finns bakom kabinen så var det inget spring från E och PE avdelningarna (kanske fick dom inte ens använda dessa toaletter?). Så om jag skall flyga fler gånger med KLM's 747 så blir det avgjort i nedre kabinen. Men smaken är ju som bekant som baken...

PS. Jag är ju ingen öl-kännare men jag tyckte att den lokala ölen smakade rätt mediokert DS
 

palmen

Moderator
Men du kanske inte är lika lång som jag...:D
Skämt åsido - nu är det många år sedan jag flög 747 senast. Jag minns att jag suttit på övre däck på åtminstone Lufthansa och Virgin Atlantic - men jag minns inte vad jag tyckte om det. Nu däremot tyckte jag att den nedre kabinen kändes luftigare i både höjd- och sidled. Eftersom dessutom toaletterna finns bakom kabinen så var det inget spring från E och PE avdelningarna (kanske fick dom inte ens använda dessa toaletter?). Så om jag skall flyga fler gånger med KLM's 747 så blir det avgjort i nedre kabinen. Men smaken är ju som bekant som baken...

PS. Jag är ju ingen öl-kännare men jag tyckte att den lokala ölen smakade rätt mediokert DS
Ölen, syftar du på vad du fick ombord eller på Curacao? Jag kan väl gissa att ingen av dom är en kullinarisk höjdare men fungerar som törstsläckare.

Anledningen till att sitta där uppe för mig är att det är ett så speciellt plan och kommer inte vara många möjligheter kvar snart att få sitta på övervåningen i en 747 (möjlighet finns ju på A380 i säkert minst 10 år till). Att sitta i nosen på ett flygplan kommer ju också att försvinna i och med detta. Jag hade tidigare på min bucketlist att sitta på övervåningen i en 747, och första gången man gick upp för trappen var magiskt på något sätt. Skulle gladeligen sitta i ekonomi där uppe :)
 

Ystad

Medlem
Ölen, syftar du på vad du fick ombord eller på Curacao?
Jag syftade på den lokala ölen "Brion" - som sagt medioker i mitt tycke. (I luften dricker jag aldrig öl, jag håller mig till, i mitt tycke, ädlare drycker:))

Anledningen till att sitta där uppe för mig är att det är ett så speciellt plan och kommer inte vara många möjligheter kvar snart att få sitta på övervåningen i en 747
Ja, visst är det ett speciellt plan. Jag är gammal nog att minnas när det presenterades i slutet på 1960-talet - mäkta imponerande, en "revolution" inom trafikflyget. Nu har det snart gått i reguljär trafik i 50 år - som sagt, imponerande.

Jag hade tidigare på min bucketlist att sitta på övervåningen i en 747, och första gången man gick upp för trappen var magiskt på något sätt. Skulle gladeligen sitta i ekonomi där uppe :)
Jag har en viss förståelse för detta synsätt. Lite OT: när jag på 70-talet gjorde lumpen på F17 åkte jag varje helg mellan hemmet i Malmö och Ronneby med SJ's tvåvåningståg Y3 - "kamelen" kallad. Då försökte jag alltid sitta på 2'a våningen trots att det var betydligt "trängre" där än på 1'a våningen - kändes häftigt på något sätt.
 
Toppen