Senaste nytt

Någon som vet hur det fungerar med hyrbil i USA?

agehall

Medlem
Det är väl bara lite regler som jag funderar över. I vissa delstater får man väl svänga höger även om det är rött t.ex?

Just den regeln brukar gälla i ganska många delstater. Var dock observant på att det i vissa korsningar sitter skyltar om undantag.

Enklaste sättet att få reda på om regeln finns eller inte i en delstat (förutom att fråga då) är att inte svänga när det är rött. Om regeln finns talar någon snart om det för dig genom en lätt tutning... I CA bör du dock få svänga höger vid rött.

Annars, som påpekats, kör enligt svenska trafikregler så kommer du inte att ha några stora problem. Se dock upp med att du kan bli omkörd på höger sida och att car pool lane kräver minst två personer i bilen...
 

JensE

Medlem
Tror det är bara New York City som man inte får köra mot rött i högersvängar? (om nu inte det finns en skylt då som säger att man inte får det givetvis)

I Sverige förväntas du kunna vad vägmärken betyder, men i USA finns det oftast en beskrivande text också vilket gör det väldigt enkelt.
Något annat som skiljer är 4-way stop istället för högerregeln.

Kan tycka att jänkare är väldigt dåliga på att köra bil och ibland väldigt otrevliga att dom t.ex inte låter dig merga in.
Jag brukar ta det lugnt med road rage där borta med deras liberala vapenlagar ;)

Ta för vana att byta fil om det är möjligt om en bil har stoppat i vägkanten annars kan du få böter.
Det är även lagligt att stanna vid vägkanten (iaf de stater jag brukar köra bil i) även på Interstate vilket kan vara bra information eftersom du gillade fota eller hur?
 

wheaa

Medlem
Behöver dock inte ta det lugnt med alkoholen dom flesta stater har 0,8 Elle 1.0 i promillegräns och då kan man klämma i sig många glas skumpa :p
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: JNH

agehall

Medlem
Behöver dock inte ta det lugnt med alkoholen dom flesta stater har 0,8 Elle 1.0 i promillegräns och då kan man klämma i sig många glas skumpa :p

Dålig idé.

Även om lagen tillåter det, så är det att utsätta sig för onödiga faror, framförallt i ett land där försäkringar kan vara en djungel. Dessutom, skulle man bli stoppad, så kör väl polisen med diverse konstiga tester istället för utandningsprov. (Typ, gå på en linje eller ta på näsan med ögonen stängda) Jag skulle misslyckas med dessa test även om jag är spiknykter.
 

hoss

Medlem
Se upp för skolbussar med blinkande lampor, du får inte köra om då utan snällt stanna och vänta. Tror det gäller alla delstater. F ö håller jag med Agehall i föregående inlägg, om man blir inblandad i en olycka med alkohol i blodet får man problem.
 
Skulle aldrig falla mig in att köra bil (eller något annat "kraftigare" fordon för den delen) under påverkan av alkohol.
Spelar ingen roll om det är lagligt eller ej.
 
Skulle man bli stoppad, så kör väl polisen med diverse konstiga tester istället för utandningsprov. (Typ, gå på en linje eller ta på näsan med ögonen stängda) Jag skulle misslyckas med dessa test även om jag är spiknykter.

Rabbla alfabetet baklänges! (Shit, vad heter ö på engelska?!)

Polisen har ju också med sig "portabla linjer" de kan använda för att testa nykterheten:

[video=youtube;HMg5wwn8M5s]http://www.youtube.com/watch?v=HMg5wwn8M5s[/video]
 

Big Birger

Medlem
Planerar en trip till USA med en av sönerna som kommer vara 19 år när vi åker. Man behöver vara 21 för att hyra bil i USA, men vissa bolag tillåter yngre förare. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Toppen