Senaste nytt

Någon som testat SAS nya linjer till Visby och Linköping?

etnoy

Medlem
Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.

Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.

Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.
 

twiggs

Medlem
Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.

Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.

Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.

Tråkigt att allt inte gick som det var tänkt men, för att reda ut lite:
* SAS har själva inte hand om var flygplanen hamnar utan det gör flygplatsen. Har flygplanet i fråga sedan inte landat från annan destination så är det ju inte självfallet att det blivit tilldelat en position på CPH. Därav att ingen gate blivit tilldelad.

* Omplacering är tyvärr nödvändig på sådana små flygplan oftast, inget att göra åt förutom att bättra på antalet passagerare ombord. Då är det större chans att man får sitta där man vill. En kommentar kring att välja platser så att man tittar rakt på crew och det inte är fullt: det är ett no-no faktiskt.
(Kan vara också vara så att gateagenten ljög för er. På CR9/CR2 och liknande flygplan blockas ibland bakersta raderna för att station 2 inte ska behöva ha passagerare bredvid sig. Samma sak var det när man flög med DH4, då blockades ibland platserna mittemot station 1 bara för att ge den crewn mer avskildhet – givetvis släpps platserna om beläggningen ombord kräver!).

* Att flygvärdinnan inte kom i tid behöver inte vara ett dugg konstigt. Kan mycket väl vara så att den värdinnan var inringd från sitt stand-bypass, ankommit sent med ett annat flygplan från exempelvis Bremen, Ålborg eller någon annan destination som Jettime flyger på åt SAS eller någon annan helt legitim anledning.
 

ski

Medlem
Kom precis hem från kvällens SK1894 från Köpenhamn till Linköping den 7 april. Vi startade från gate A28 vilket var en mycket lång promenad från säkerhetskontrollen. Dessutom kom inte gate-informationen upp på skärmarna förrän 25 minuter innan avgång, vilket ledde till lite irritation från vår sida pga. den långa promenaden.

Väl i gaten blev vi av med våra platser på rad 1A och 1C (som jag gillar pga mina långa ben och exit row) och flyttades till rad 15, precis framför SAS plus. Gateagenten förklarade det med viktfördelningen.

Själva planet var målat i Jettime-färger. Kunde inte bedöma om det var nytt eller gammalt, men spontant kändes det inte fabriksnytt. Vi blev lite lätt försenade eftersom en av flygvärdinnorna inte kom i tid (!). Beläggningen var strax över 50%. Två rader var SAS plus.
Enligt flightradar24 så är det OY-JZY och OY-JZZ som trafikerat linjen sedan den 31/3 och dessa är ATR72-500 som är 16 år gamla till skillnad från OY-JZA, JZB, JZC och JZD som är fabriksnya ATR72-600 målade i SAS färger. 600 varianten har bland annat större bagagefack. SAS och Jettime får leverans av sin första ATR 72-600 - BusinessClass.se
 
Toppen