Senaste nytt

Någon med ett brittiskt Amex?

joakgarp

Medlem
Är behov av ett brittiskt Amex för framtida bruk och läser på deras hemsida att ett av deras krav är permanent adress i UK och att ha ett brittiskt bankkonto. Brittiskt bankkonto har jag men permanent adress i UK har jag inte då jag är bosatt i Sverige och bara är svensk medborgare. Har någon erfarenhet av att skaffa ett brittiskt Amex tidigare som svensk medborgare utan permanent adress i UK?
Har läst tråden om de som skaffade ett Amex NL och det gick ju bra så länge man hade ett NL-konto och ett svenskt Amex-kort. Tills Amex NL satte stopp och krävde permanent adress i NL.

Jag har inte idag längre ett svenskt Amex men har inga problem med att skaffa ett på nytt om det skulle kunna bevisa för Amex UK att jag är kreditvärdig. Inga problem heller med att lägga deposition på mitt brittiska bankkonto eller betala in 10 årsavgifter för att bevisa min kreditvärdighet.

Tycker att Amex Swe har en bra support men jag förstår inte varför de snurrar runt med exklusivt SAS utöver deras vanliga kort. Om Amex i andra länder i europa har avtal med diverse bolag varför inte öppna upp och släpp detsamma för den svenska marknaden. Alla är vi inte ett fan av SAS.
 

Tonton

Medlem
Hej!

Har själv inget Brittiskt Amex, men har hjälpt några svenska kompisar att skaffa det.

När vi har gjort ansökan så har Amex bett om proof of adress vilket betyder kopia på utility bill eller mobilräkning i princip. Således är jag ganska säker på att du inte kan införskaffa dig ett brittiskt amex om du inte har en adress där.

Får jag fråga vad som är det viktiga behovet att skaffa ett brittiskt Amex? Handlar du mycket i GBP?
 

joakgarp

Medlem
Hej!

Har själv inget Brittiskt Amex, men har hjälpt några svenska kompisar att skaffa det.

När vi har gjort ansökan så har Amex bett om proof of adress vilket betyder kopia på utility bill eller mobilräkning i princip. Således är jag ganska säker på att du inte kan införskaffa dig ett brittiskt amex om du inte har en adress där.

Får jag fråga vad som är det viktiga behovet att skaffa ett brittiskt Amex? Handlar du mycket i GBP?

Tråkigt att höra. Jag skickade in min ansökan i måndags men fick ett autosvar att de skulle återkomma inom 10 working days.
Om det finns en chans till att få hjälp så betalar jag såklart för det men förstår om du vill hellre hålla det inom vänkretsen.

Sover väldigt mycket hos hotellkedjan Marriott och har hög status där (Titanium). Tyvärr har Marriott dragit ner på en genväg från i år men kommer istället att förändra deras enda kreditkort som finns i europa som heter Amex SPG till Amex Bonvoy UK istället och ge 15 fria nätter årligen, som deras amerikanska kort redan ger. Årsavgift är rimlig på 75£
Starwood Preferred Guest Credit Card | American Express UK
Det här är ett kort som hade fungerat utmärkt här i Sverige under Amex Swe och vi har några Marriott-hotel i Stockholm. Har faktiskt skickat feedback till Amex Swe som tackade för min feedback och skulle ta det vidare. Men vi alla vet hur det brukar bli.
 

igelkotten

Medlem
Tråkigt att höra. Jag skickade in min ansökan i måndags men fick ett autosvar att de skulle återkomma inom 10 working days.
Om det finns en chans till att få hjälp så betalar jag såklart för det men förstår om du vill hellre hålla det inom vänkretsen.

Sover väldigt mycket hos hotellkedjan Marriott och har hög status där (Titanium). Tyvärr har Marriott dragit ner på en genväg från i år men kommer istället att förändra deras enda kreditkort som finns i europa som heter Amex SPG till Amex Bonvoy UK istället och ge 15 fria nätter årligen, som deras amerikanska kort redan ger. Årsavgift är rimlig på 75£
Starwood Preferred Guest Credit Card | American Express UK
Det här är ett kort som hade fungerat utmärkt här i Sverige under Amex Swe och vi har några Marriott-hotel i Stockholm. Har faktiskt skickat feedback till Amex Swe som tackade för min feedback och skulle ta det vidare. Men vi alla vet hur det brukar bli.

Du får ett referensnummer så jag rekommenderar att du ringer de och frågar. 99% så har de redan tagit beslut - tiden de anger är bara beräknad tid för besked att nå dig via post.

Går väldigt snabbt att nå rätt avdelning.
 

igelkotten

Medlem
Hej!

Har själv inget Brittiskt Amex, men har hjälpt några svenska kompisar att skaffa det.

När vi har gjort ansökan så har Amex bett om proof of adress vilket betyder kopia på utility bill eller mobilräkning i princip. Således är jag ganska säker på att du inte kan införskaffa dig ett brittiskt amex om du inte har en adress där.

Får jag fråga vad som är det viktiga behovet att skaffa ett brittiskt Amex? Handlar du mycket i GBP?

Oftast duger inte mobilräkning för proof of address men var för längesen jag sökte för att minnas vad Amex tyckte.

@joakgarp : vad har du för adress reggad på din brittiska bank?
 

joakgarp

Medlem
Okej jag har läst nu i princip överallt hur jag ska gå tillväga. Lite bökigt men det är inte helt omöjligt.

Global Transfer hos Amex UK är det jag ska använda men jag behöver ändå en permanent adress i UK antingen via en vän eller att jag faktiskt bor där. Har några FB-vänner massa år sen på FB men det är lite märkligt att fråga dem då vi knappt har någon kontakt längre.
Adress har jag fixat (inte en PO-adress) via UK parcel forwarding service | UK mail forwarding och sedan tar de runt 15-20£ för att skicka ett kuvert till mig. Tror jag även kan samla kuvert och be dem skicka allt i en bunt med deras andra prenumeration för 5£/månad + kostnad för shipping 15-20£.
Det skiter sig om Amex frågar efter en faktura där adress och mitt namn framgår, så jag får ha jäkligt mycket tur när jag ringer Amex Global Transfer.

Global Transfer har ett ytterligare krav och det är att jag har ett aktivt Amex-kort i tre månader med aktiv period dvs att jag faktiskt använder det. Något Amex-kort har jag inte just nu. Har också ett bankmöte i mitten av februari och ska teckna bolån så vågar inte riktigt beställa ett Amex-kort just nu då det påverkar min kreditvärdighet. Har redan 5 st kreditkort med en kredit på totalt 160 000 kr.

Men jag har en plan nu framåt. Ska bara få allt klart med bolånet och sedan signar jag upp mig för ett SAS Amex Classic eller något och börjar använda det i 1-2 månader. Vore väldigt bra om Global transfer gör ett undantag och accepterar innan jag har haft ett Amex-kort i tre månader. I april registrerar Amex 15 nätter till Marriott, därefter varje år i januari.
 

joakgarp

Medlem
Tänkte bara återkoppla att sedan igår så sitter jag med ett brittiskt Amex tack vare Amex Global transfer. Gick väldigt smidigt till så länge jag hade en brittisk adress och ett brittiskt mobilnummer. Dessa två är obligatoriska. Måste också berömma Amex brittiska telefonservice. De håller lika hög trevlig nivå som den svenska.

Riktigt glad över mitt nya brittiska Amex och det blev kortet Marriott Bonvoy så inom 60 dagar får jag nog mina 15 elite nätter adderade på mitt Marriott konto :)
Kortet kommer bara användas i Uk pga hög valutaavgift på 3% men det var jag beredd på. Har skapat ett brittiskt PayPal och kopplat kortet till det så jag kan handla i brittiska butiker som tar emot PayPal.

Min kreditspend blev generös 7000 pund och de använde mitt svenska Amex som referens när de sätter kreditnivån och godkänner överhuvudtaget.
 

igelkotten

Medlem
Dubbla poang-kampanj aven med brittiska BA Amex:

Collect 2 bonus Avios for every £1 spent at Apple Online Store UK, Deliveroo, M&S, Tesco and Waitrose & Partners until 12 September 2020. With no limit to the Avios you can get with this offer, start planning your next adventure. Erbjudandet maste sparas, men syns bade pa email och pa hemsidan om man loggar in!
 
Toppen