Senaste nytt

Någon har stulit saker från mitt rum på ett Hilton hotell

jumbooze

Medlem
En relaterad fråga som eventuellt skulle behöva en egen tråd. Hur skyddar ni data under affärsresan? Lämnar ni bara datorn i safeboxen och utgår från att ingen kör hard-copy på hårddisken och installerar keylogger? Flera utländska kollegor säger att de få bara ha med sig tomma "loaner" laptops till Kina och Ryssland. Hittills inte policy där jag jobbar.

En tom burk med bara vpn/apple remote desktop installerat för att kunna logga in och jobba remote. Då krävs det att man kommer åt vpn lösen & lösen till min burk för att kunna komma åt något matnyttigt....
 

Hall

Medlem
En tom burk med bara vpn/apple remote desktop installerat för att kunna logga in och jobba remote. Då krävs det att man kommer åt vpn lösen & lösen till min burk för att kunna komma åt något matnyttigt....

Keylogger så har man både ditt datorlösen och ditt VPN lösen.
 

FF#1

Medlem
En bra VPN lösing kör med extern nyckel tex, engågskod från dosa. gör det hela lite svårare.
Har hört om några personer som har fått diverse sofistikerad ohyra i datorn efter besök i kina så de blåser om datorn efter resan.
 

Hall

Medlem
En bra VPN lösing kör med extern nyckel tex, engågskod från dosa. gör det hela lite svårare.
Har hört om några personer som har fått diverse sofistikerad ohyra i datorn efter besök i kina så de blåser om datorn efter resan.

Engångskod via dosa verkar lite säkrare ja. Vasco Digipass är mig veterligt ohackad än så länge. Om man har en helt tom dator och VPN access med en Digipass som ger engångskoder så är det ganska säkert men man klarar inte av en en sofistikerad "man in the middle" attack. Men det känns som att då är det på en nivå där det inte längre går att värja sig.
 

sembl

Medlem
Ha aldrig något viktigt på din laptop oavsett krypteringsteknik är mitt motto. Jag utgår alltid från att min dator/telefon kan bli stulen eller bli besudlad med keyloggers när som helst. När du är klar med dokumentet som är viktigt, lägg upp det på jobbets nät/projektkatalog och ta bort det från datorn.
 

olsson

Medlem
Bitlocker (krypterad) disk, har inte så mycket viktigt lokalt. Annars är det RSA-dosa och lösenord för att logga in på VPN.

Jobbdatorerna hade förr företagsloggan som bakgrundsbild (och inget annat tilläts), det lustiga är hur IT-security på jobbet tog bort den här möjligheten då de tänkte att det gör datorerna mer stöldbegärliga så nu får vi bara ha enfärgade tråkiga bakgrundsbilder. Samtidigt sitter en egen liten stöldmärkning med företagsnamn och logga på datorerna.
 
Toppen