Jag har lite svårt att förstå det också. Det är väl inte mer än 12-13 mil från Jönköping till Göteborg Landvetter med utmärkta kommunikationer ut i världen.
Norrköpings politiker är i kris efter att ha "missat" att en sparkad digitaliseringsdirektör köpt in konsulter för 30 miljoner utan upphandling, samtidigt som kommuns ekonomi är i kris. Så att spendera mer på flyg i det här läget är nog otänkbart.Kommunen i Norrköpings verkar ha kommit till sans i pengafrågan. Inga mer miljoner i ”sponsring” av reguljärflyg. Dock är det ju Reidar ”sprattelgubben” Svedahl som uttalar sig, men ändock.
Nej till nya skattemiljoner till flyget - P4 Östergötland | Sveriges Radio
Jag är lite kluven. Svenska kommuner går knackigt och då är det ju rätt tänkt. Men vissa investeringar ger ju effekt på andra positiva sätt än kronor tillbaka direkt i kommunkassan.
Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
Jag såg en fråga på Jönköpings Flygplats Instagram eller Facebook om hur det går med Frankfurtlinjen häromdagen. Svaret var att flygplatsen fortfarande "hoppas" på att linjerna till både Köpenhamn och Frankfurt blir av "i höst". Som sagt, vi får väl se...Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
I grunden en enkel ekvation.
Affärsdrivande företag satsar om det finns pengar att tjäna.
Kommuner, som ex Karlstad, hävdar genom underliga undersökningar/utredningar att näringslivet kräver...., att näringslivet mister konkurrenskraft, att näringslivet kommet öka, och en massa mer.
Utredningar som vad jag vet inte någonsin visats offentligt (köpta av ett AB där offentlighetsprincipen normalt inte råder)
NWT drivit frågan juridiskt har jag för mig och fått avslag.
Trots att Frankfurtlinjen varit död så lång tid verkar inte länets näringsliv påverkats.
Och trots alla fina "utredningar/undersökningar" av Kommun om Frankfurtlinjen från hemmaplan, valde många av mina vänner Arlanda eller Gardermoen istället.
Om det finns en samhällsekonomisk förlust är okänt.
Inte sett en stavelse ännu.
Och, hade det varit en så strålande business som kommunen säger. Då hade bolagen stått på kö.
(Precis som med vårt CCC som snart kostat medborgarna en 200 miljoner. Vi nämner inte vindkraftparken (annat konto) )
Norrköping som har Linköping några mil därifrån torde ha betydligt större problem.
Ekonomiskt är det totalt vansinne med två flygplatser så nära.
Samhällsekonomiskt ???? Får någon annan svara på.
Som med hamnar. Alla skall ha en. (Näringslivet i Åmål dör utan en hamn. 2-3 anlöp på ett år varav 1 berodde på haveri)
En av mina favorit-VD:ar brukar säga show me the money. Han vill veta var han kan tjäna pengar, och då måste det vara tydligt vilka underlag som finns, vilka marknadshål som ska fyllas. Då kommer han.
Det är nog en inställning som är ganska vanlig. Flygbolag (eller andra bolag) finns för att tjäna pengar, inte bedriva välgörenhet.
Inte direkt men man säger ändock :I den nämns inget om Köpenhamn/Norrköping, som de talat friskt om tidigare.