Senaste nytt

Nära ny linje Kalmar - Ronneby - Frankfurt

Senator

Moderator
Intressant:

RNB-KLR heter Air Dolomiti EN8882
KLR-FRA heter Air Dolomiti EN8883
FRA-RNB heter Air Dolomiti EN8880
FRA-KLR heter då alltså EN8880 + EN8882 via RNB

Inga Lufthansa code-share i ExpertFlyer. Lufthansa.com visar resor via ARN med SAS.
Ingen möjlighet att boka något annat än FRA på hemsidan.

Jag tror det blir svårt att bara ha FRA utan möjlighet att resa vidare.
 

intuition

Medlem
Intressant:
FRA-KLR heter då alltså EN8880 + EN8882 via RNB
...
Noterade också detta. Räknas det som 2 segment hos Star Alliance när det är 2 olika flygnummer, även om det bokas på en biljett?

Skärmavbild 2021-05-07 kl. 10.46.53.png
 

Senator

Moderator
Det tar 1,5h från Kalmar till Småland Airport och sedan via AMS kan du flyga vart du vill i världen.

Jag är nog inne på din linje att om man inte hittar något nätverk utöver FRA är denna död. Vad KLM har gjort verkar vara framgångsrikt. Först investerade man i mindre städer i Storbritannien. I Norge är KLM ohört starka och flyger till sju städer, och i Sverige är Linköping och Växjö utöver de vanliga: List of KLM destinations - Wikipedia

Lufthansa fick inte ens BGO/SVG att funka i Norge. Det är rätt besynnerligt med tanke på det enorma globala affärsresande från dessa städer. Nej, KLM har hittat en framgångssaga här.
 

Fredde18

Medlem
Air Dolomiti har jag "drabbats" av när jag bokat med LH (ägs väl av Lufthansa?) så det blir nog ett samarbete där. Allt kanske inte är inlagt i systemen ännu bara.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag ger det max 6 mån. KLMs linje från Växjö är ett betydligt bättre alternativ.

Ja som jag förstår det är ju KLM:s satsningar kommersiellt grundade och seriösa, inte enbart för att kommunen ifråga vill ha en linje till Amsterdam/Frankfurt och är beredd att sponsra under "uppstarten" (dvs under hela tiden, eftersom det aldrig blir nåt mer än uppstart i de här fallen med småbolag till FRA).
Och då jag själv kommer från "regionen" och av och till har flugit från KLR, VXO, LPI så instämmer jag i att KLM från Växjö är bättre, då man knappast behöver ett till osäkerhetsmoment när man flyger från/till denna region. Ser det inte bara som oklart med anslutningar i FRA, utan linjen ska också täcka in RNB så det är två småflygplatser det kan krångla på. Väder exempelvis, inte kul att vända till Arlanda igen när man är 20 meter över landningsbanan i Kalmar men det helt enkelt blåser för mycket :rolleyes:
 

mha321

Medlem
Air Dolomiti har jag "drabbats" av när jag bokat med LH (ägs väl av Lufthansa?) så det blir nog ett samarbete där. Allt kanske inte är inlagt i systemen ännu bara.
Air Dolomiti har väl egentligen tre upplägg.

1. helt egen trafik (som här)
2. code share med Lufthansa men med eget flight nummer
3. wet lease underleverantörer till Lufthansa där primära flight koden är LH.

Ur perspektivet anslutningar funkar väl både 2 och 3. Och det är väl inte omöjligt att det kommer en 2a framöver, men de kanske väntar tills de är igång för att se.

Ur perspektivet poäng och lounger och liknande är det väl bara 3 som fungerar. Tyvärr.


Vad gäller anslutningar så har väl Air Dolomiti själva hyfsad täckning i Italien och lite till, så den marknaden kommer man väl åt ändå. Men det är ju på helt annan nivå än hela Lufthansa nätverket.
 
Toppen