Senaste nytt

När når du SAS American Express 2-4-1-gränsen 2020?

När når du gränsen?

  • Januari

    Votes: 5 2,6%
  • Februari

    Votes: 6 3,1%
  • Mars

    Votes: 10 5,2%
  • April

    Votes: 17 8,8%
  • Maj

    Votes: 17 8,8%
  • Juni

    Votes: 26 13,5%
  • Juli

    Votes: 17 8,8%
  • Augusti

    Votes: 12 6,2%
  • September

    Votes: 11 5,7%
  • Oktober

    Votes: 13 6,7%
  • November

    Votes: 16 8,3%
  • December

    Votes: 20 10,4%
  • Inte alls

    Votes: 18 9,3%
  • För fort

    Votes: 5 2,6%

  • Total voters
    193
Tanken har varit uppe förut men tror aldrig någon lyckats med att få vouchern triggad så den gäller två år om den skrivs ut i början på nästa år.
Det har jag lyckats med flera år i rad. Har gjort mitt sista inköp, för att trigga vouchern, på nyårsafton 31 dec. I början på januari kommer vouchern med utskriftdatum tex 2021-01-02. Och så står det att vouchern gäller innevarande år från utskriftsdatum av brevet samt ytterligare ett år. Så på nyårsafton går jag ner till ICA och handlar hummer!
 

Nahoj

Medlem
Tanken har varit uppe förut men tror aldrig någon lyckats med att få vouchern triggad så den gäller två år om den skrivs ut i början på nästa år.


Tack för info! Får se hur det blir. Risken är ju att något går galet, och så får man ingen voucher alls, istället för att ha fått en voucher med en giltighetstid på nästan ett år.
 

Nahoj

Medlem
Det har jag lyckats med flera år i rad. Har gjort mitt sista inköp, för att trigga vouchern, på nyårsafton 31 dec. I början på januari kommer vouchern med utskriftdatum tex 2021-01-02. Och så står det att vouchern gäller innevarande år från utskriftsdatum av brevet samt ytterligare ett år. Så på nyårsafton går jag ner till ICA och handlar hummer!


Intressant, tack för info!

Det man är orolig för, ifall man ska göra triggköpet på nyårsafton, är väl att själva korttransaktionen ska registreras först någon dag i efterhand (och att man därmed riskerar att inte uppnå årets spend-/beloppgräns).

Funderar på om dina tidigare lyckade köp kan ha berott på om det varit en vanlig "bankdag" eller inte den 2/1. Nyårsafton i år är på en torsdag, så den första bankdagen under 2021 blir måndag den 4/1, medan den första bankdagen för innevarande år var torsdag den 2/1. Möjligt att man kanske inte behöver tänka på detta, men man vill ju inte riskera att "sitta med skägget i brevlådan" i början av nästa år. :rolleyes: Vad som är bra att göra årets sista köp på nyårsafton i en ICA-butik, är att de garanterat kommer att göra transaktionsavstämningar den dagen eftersom det är årets sista dag.
 

palmen

Moderator
Vad som är bra att göra årets sista köp på nyårsafton i en ICA-butik, är att de garanterat kommer att göra transaktionsavstämningar den dagen eftersom det är årets sista dag.
Finns ingen garanti för det bara för att det är sista dagen på året.
Om kort transaktionerna ligger offline kan de mycket väl triggas först dagen efter. Det är väldigt ovanligt men fullt möjligt, tex om "någon gräver av kabeln" till butiken på nyår så finns risk att de kör offline och först dagen efter går transaktioner vidare.
 

ekf

Medlem
Finns ingen garanti för det bara för att det är sista dagen på året.
Om kort transaktionerna ligger offline kan de mycket väl triggas först dagen efter. Det är väldigt ovanligt men fullt möjligt, tex om "någon gräver av kabeln" till butiken på nyår så finns risk att de kör offline och först dagen efter går transaktioner vidare.
Det där går visserligen att hålla lite koll på om man har Amex-appen. Kommer det ingen notis i telefonen vid köpet så får man snällt springa till nästa butik och handla där också. Men det där är inget jag skulle syssla med... Jag har hellre en voucher med kort(are) datum än ingen voucher alls.
 

Berglund

Medlem
Vad som är bra att göra årets sista köp på nyårsafton i en ICA-butik, är att de garanterat kommer att göra transaktionsavstämningar den dagen eftersom det är årets sista dag.
Absolut ingen som helst garanti! Snarare är det fullt möjligt att personalen som jobbar på nyårsafton har bråttom därifrån på kvällen och slarvar/glömmer/struntar i att göra dagsavslutet som skickar iväg korttransaktionerna. Då kommer de in först dagen efter och du lär få problem att landa vouchern.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det man är orolig för, ifall man ska göra triggköpet på nyårsafton, är väl att själva korttransaktionen ska registreras först någon dag i efterhand
Nu brukar det ske en reservation innan för att säkerställa att det finns kredit eller pengar, för att sedan ”släppa” den
Jag fick min första voucher via billhop före mina faktiska räkningar skulle betalas och före skulden dök upp i amex-appen
 

Berglund

Medlem
Jag fick min första voucher via billhop före mina faktiska räkningar skulle betalas och före skulden dök upp i amex-appen
Det har ingenting med saken att göra. Att Billhop inte vill ligga ute med pengarna utan först väntar in dessa har inget med Amex interna clearing eller triggandet av voucher att göra.

En betalning via Billhop är inte att jämföra med en vanlig kortbetalning på din lokala matvaruhandel.
 

palmen

Moderator
Nu brukar det ske en reservation innan för att säkerställa att det finns kredit eller pengar, för att sedan ”släppa” den
Jag fick min första voucher via billhop före mina faktiska räkningar skulle betalas och före skulden dök upp i amex-appen
Nej så behöver det inte fungera. Terminaler kan vara offline och då görs ingen reservation oavsett vad.
Du bör inte blanda ihop hur billhop fungerar med hur en kortterminal i en butik fungerar, helt skilda saker.

På billhop görs transaktionen direkt om du gör köp på amex med närmsta datum som val. Sen att det inte syns hos amex direkt är precis som med alla andra köp som dyker upp någon dag senare.
 
Toppen