Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

NotRyan

Medlem
Ja, jag tittade, men det var en delårsrapport och inte en årsberättelse (bilaga till årsredovisningen). OK, vi får se vem som har rätt, kan återkomma om fem månader, jag har pratat med ganska många men de kan såklart ha fel precis som den officiella PR-informationen man får ta del av här... hittills har ju den varit felaktig hela tiden så varför är det som de 20 SJ-medarbetare jag pratat med säger 100% fel och det som står i SJ:s officiella info 100% rätt? Hittills har ju den senare varit felaktig och projektet är flera år försenat. Om inredning saknas så tas tåget inte i bruk - det intressanta för resenärer är när det börjar användas, inte hur många halvfärdiga tåg det finns...
Tja. Jag tror ju mer på en statusrapport från någon på Eu*om*int med intresse för frågan, än vad någon på SJ säger som har hört saker ryktas/officiell info som ändras allteftersom förseningen fortskrider.
 

henrik l

Medlem
Jag var på ett event i Jönköping den 20/1 där Crister Fritzon pratade. Jag vill minnas att ha sa att dom första renoverade X2000 skulle släppas ut under våren. Han slutar väl i och för sig nu i vår, men för den skull behöver han ju inte komma med överoptimistiska utsagor:D
 

perhall

Medlem
Tja. Jag tror ju mer på en statusrapport från någon på Eu*om*int med intresse för frågan, än vad någon på SJ säger som har hört saker ryktas/officiell info som ändras allteftersom förseningen fortskrider.
Jo, fast det är ju också illavarslande om en stor del av medarbetarna förlöjligar företagsledningens utsagor...
 

perhall

Medlem
Jag var på ett event i Jönköping den 20/1 där Crister Fritzon pratade. Jag vill minnas att ha sa att dom första renoverade X2000 skulle släppas ut under våren. Han slutar väl i och för sig nu i vår, men för den skull behöver han ju inte komma med överoptimistiska utsagor:D
Varför inte, han sa i en intervju när projektet lanserades att det bästa med det här är att det inte kommer att bli försenat..
 

perhall

Medlem
Fick ny info från SJ i helgen. Renoveringen av X2000 dröjer minst till hösten. Det kanske blir som min kompis lokföraren sa att det inte blir nån komplett renoveringen utan bara de tekniska delarna.... vem vet.
 

Palazzi

Medlem
Fick ny info från SJ i helgen. Renoveringen av X2000 dröjer minst till hösten. Det kanske blir som min kompis lokföraren sa att det inte blir nån komplett renoveringen utan bara de tekniska delarna.... vem vet.

Komfortmässigt så vore väl det helt OK för min del, men jag antar att en större mängd säten behövs för att öka marginalerna. Konkurrenterna verkar väl iofs inte gå segertåg så kanske inser man att ändå förblir ohotad så länge X2000 förblir i trafik (?)

Ingen aning om man anser att kostnaden för ny inredning, under den förlängda livstiden, inte skulle ge ROI.....men det verkar ju underligt utifrån den första kalkylen. Också svårt att tänka mig att man inte har bank nog att betala, för pengarna ska antagligen inte in på ett bräde.

Min gissning är att allt blir av i sinom tid. Det verkade ju dessutom som om de tekniska parametrarna är de som var mest svårlösliga.
 

perhall

Medlem
Verkar vara tekniska problem snarare än brist på resurser eller ekonomiska överväganden. Kinaviruset är ju ett två månader gammalt problem och innan 1 mars kan det knappast ha påverkat, tågen då var ju knökfulla.
 

Hachans

Medlem
Verkar vara tekniska problem snarare än brist på resurser eller ekonomiska överväganden. Kinaviruset är ju ett två månader gammalt problem och innan 1 mars kan det knappast ha påverkat, tågen då var ju knökfulla.

På sidan 12 i deras kvartalsrapport framgår det tydligt hur mycket som upphandlats och hur långt man kommit.

Fem fordon är färdiguppgraderade tekniskt, och två fordon har den nya inredningen.

Tyvärr har Corona försenat tågen uppenbarligen men det är fortfarande en komplett upprustning det handlar om.

https://www.sj.se/content/dam/externt/dokument/finansiell-info/SJ-Q1-2020.pdf
 

Hachans

Medlem
Lägg av med att referera till officiell information som alla kunnat läsa och som är tillrättalagd och förskönad...
Även om SJ skulle sluta uppgradera inredningen nu har de ändå två tåg klara. Så du menar på allvar att SJ ska plocka ut all den uppgraderade inredningen och sätta i den gamla så att det passar din kompis narrativ?

Känns inte så troligt. Tar officiell information från bolagen vilken dag som helst när alternativet är info från en kompis.
 
Toppen