När kommer de renoverade X2000-tågen?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av perhall, 19 Januari 2019.

1. Hachans

Hachans Medlem

Jag är ledsen men din kompis är inte insatt. Renoveringen pågår, bilden jag postat ovan är en bild på ett av tågen som undergår tester. Du ser att dörrarna är bytta på det. Blir det inte renoverat så får man stora problem eftersom alla tågen fyller 30 snart och ska på storrevision. Antingen får man då skrota ut och köpa helt nya tåg, eller så får man renovera.

Vidare så har de nya tågen, projekt Delta, inte något som helst att göra med snabbtågsbanorna. Delta var tänkt från början att sättas i trafik 2021. Höghastighetsbanorna är decennier från färdigställning. Högsta hastighet på projekt Delta är 250 km i timmen, vilket du redan får köra på Botniabanan. Den dagen vi kanske får höghastighetsbanor kommer det vara andra tåg.

Upphandlingen avbröts när i princip allting var klart. Det finns ett designprogram som det las miljoner på att ta fram och fordonsleverantören var klar. Nu ska man ha undantag från EU angående LUF, vilket man säkert kan få, men de kvarnarna maler långsamt. De resultat man fått i arbetet med de nya tågen kommer man inte kasta bort frivilligt.

Så vill du mästra din kompis som var så insatt så feel free! Fråga honom vad designbolaget som hjälpt SJ med de nya tågen heter. Vet han inte det så kan du avskriva hans trovärdighet i frågan direkt. ;)

zippan, Dbodenfo, Jönsson och 2 andra gillar detta.
  2. perhall

perhall Medlem

Jag fattar att snabbtågsbanor och de nya tågen där upphandlingen avbröts inte är samma sak. Men det är ändå intressant när man stöter på människor från SJ som raljerar över att tågrenoveringarna aldrig tar fart. Frågar nästan varje gång jag åker tåg.
    Obs, personen var inte min kompis...
    Älskar X2000-tågen och ser därför fram emot renoveringen!

3. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    X2024 (ett av dem uppgraderade tågen) står just nu och underhålls nere i Göteborg, förhoppningsvis får jag ta en tjuvkik på tåget under dagen.

jonten och rvarttinen gillar detta.
  4. perhall

perhall Medlem

Ser fram mycket emot att åka med de nya tågen. Att de är försenade renoveringar är inte ovanligt, men synd att SJ:s medarbetare trashtalkar… bra också med 15% fler säten, det behövs och det ryms. Stolarna nu är ju inte så smarta ur utrymmeshänseende

5. Hachans

Hachans Medlem

jonten, Jönsson och airac gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!