När kommer de renoverade X2000-tågen?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av perhall, 19 Januari 2019.

  1. Tack för informationen! Ska bli intressant att se hur det påverkar antal avgångar på den genomgående trafiken Göteborg-Hallsberg- Örebro-Västerås-Stockholm (mfl). Antar att föreslagen trafik, som slutar i Hallsberg (?) , kommer avlasta andra tågavgångar.

    Vet inte om linjen till Göteborg skulle bära sig utan en hyfsad mängd regional trafik på mellanliggande stationer. Iprincip är det väl bara på sträckan Västerås-Örebro-Göteborg man väljer direkttågen. Bor man i Enköping eller Stockholm är snabbtågen att föredra, och bor man i Hallsberg har man åter tillgång till snabbtågen.
    Suttit på sträckan från Västerås några gånger, och även om det är mycket folk ibland så är det inte många resenärer som åker hela sträckan till Alllingsås eller Göteborg.

    I den bästa av världar innebär det såklart att regionaltågen avlastar behovet för mjölkpallståget Stockholm-Västerås-Göteborg och då slipper tåget stanna på så många mellanliggande stationer.
    Har alltid funderat på varför man i infrastruktursatsningar inte diskuterar högre sätesdensitet på regionala linjer som en lösning för snabbtågen.
    Om det finns ett mindre behov av att åka regionalt med långdistanstågen skulle t.e.x. ett IC-tåg kunna gå norr om mälaren och ge mer plats åt X2 på den södra sidan.
     
    Nemo och 011430121 gillar detta.
  2. Hachans

    Hachans Medlem

    Det kommer antagligen inte påverka särskilt mycket. Trafiken Hallsberg-Uppsala är upphandlad av Mälardalstrafik och är där tågen kommer trafikera.

    Tågen Stockholm-Göteborg den långa vägen är ju SJs egentrafik, det vill säga att man kör den på kommersiell basis. Och den är inte avsedd för resenärer Stockholm-Göteborg utan folk som ska Enköping-Örebro, Stockholm-Västerås eller Allingsås-Göteborg exempelvis. Så din analys att folk inte åker hela vägen är riktig.

    Snabbtågen till Göteborg stannar inte alltid i Hallsberg heller utan det stoppet drogs in när man fick konkurrens från MTR.

    Vad gäller överbelastning sen så är inte problemet linjen Stockholm-Göteborg. Det kan köra många fler tåg där. De stora flaskhalsarna är städerna i sig och infarterna dit där många järnvägar och linjer sammanstrålar.
     
    jsn och Palazzi gillar detta.
  3. perhall

    perhall Medlem

    Frågar nu och då på tågen och det verkar inte hända nånting. Träffade en lokförare som visserligen var av det frejdiga slaget, men han verkade ganska övertygad om att det inte blir någon komplett renovering av alla tåg. Massor tekniska problem och det går mycket långsamt..

    Har ni andra hört nåt?
     
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en person på BC med insyn i detta nämligen @simon_says91
     
  5. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Återkopplar när jag svängt förbi rätt person på kontoret och jag vet vad jag får och inte får prata om :)
     
    011430121, JSQ, anjak och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×